Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het grote Kveik topic

Gestart door Johan_vL, 25-08-2020 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Het advies wat ik kreeg van een Noorse brouwer was een uur van te voren de gist op een liter wort te zetten. Gaat om een halve cm slurry in een jampotje.

Jacques

Citaat van: tdp op 23-08-2022  11:39 uHet advies wat ik kreeg van een Noorse brouwer was een uur van te voren de gist op een liter wort te zetten. Gaat om een halve cm slurry in een jampotje.

Dat ligt aan de vitaliteit van de gist. Als de slurry wat ouder is gaat het allemaal niet zo snel...

Kokkebil

Citaat van: Kokkebil op 23-08-2022  10:32 uIk wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!
Kan dit en hoeveel cc slurry heb ik nodig?
Ik wil een brouwsel van 25 liter vergisten.
Bedankt!
Ga ik doen! Ik heb een extractoplossing gemaakt van 90 gram/liter.

Gist als een malle!!!
Schuim komt uit het waterslot!
Begonnen met ca. 10 ml slurry!

Johan_vL

Deze week heb ik Hornindal weer opgekweekt, die had 1,5 jaar in een jampot in de koelkast gestaan. 1 theelepel op 1,5 L wort en binnen 24 uur ging hij weer als een malle. Ongelooflijk wat een Noorse god. Morgen dus maar weer een Neipa brouwen :-)

Ook nog gedroogde lutra gekocht en Jötnar kveik, die is nieuw van Omega OYL797. Ben benieuwd wat die doet...

Graag zou ik nog Stranda en Espe toevoegen aan mijn collectie kveiks, is er iemand die dat op voorraad heeft in zijn collectie? gedroogd als gistdepot, in glycerine, of op schuine buis maakt niet uit alles is goed :-)

Johan_vL

Citaat van: Kokkebil op 23-08-2022  09:29 uIk wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!
Kan dit en hoeveel cc slurry heb ik nodig?
Ik wil een brouwsel van 25 liter vergisten.

Geen probleem, gewoon een eetlepel kveik in je 3L starterwort en binnen 24-48 ur heb je een heel goede starter. Van klein opbouwen naar groot is echt niet nodig bij een kveik, beetje raar en anders dan we gewend zijn, maar probeer het maar, het werkt.

Kokkebil

Vorig jaar ben ik bij 3 brouwerijen in Friesland langs geweest.
O.a. Grutte Pier.
Ik heb toen Kveik gist opgekweekt uit een biertje van een van de drie!!
Dom, dom, dom, ik weet niet meer welke het was.
Kan iemand mij verder helpen

Bvk1983

Ik ga morgen een pale ale brouwen met Kveik Voss, bedoeling is om het biertje de 17e te kunnen drinken. Is snel, maar het is me eerder in een dag of 8 gelukt. Ik weet alleen niet meer of ik toen bottelgist heb gebruikt.

Kan ik het beste juist wel of geen bottelgist gebruiken en zou 1 zakje genoeg zijn voor 22 liter met een SG van 1.052?

Pieter1954

Ik heb zeer onlangs een American Pale Ale gebrouwen en vergist met diezelfde gist. Bij 35oC was die in 1,5 dag klaar. Nog 3 dagen gewacht voor het bottelen en na een week goed drinkbaar.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 31-08-2022  08:07 uKan ik het beste juist wel of geen bottelgist gebruiken en zou 1 zakje genoeg zijn voor 22 liter met een SG van 1.052?

Bottelgist is niet nodig. Als je fermenteert boven de 21°C  is 1 zakje voldoende. Bij een hogere temperatuur kun je met minder toe. Ik hanteer tegenwoordig de norm van 5% minder per °C uitgaande van 21°C.
Bij lagere temperaturen is het goede 5% per °C meer te gebruiken.

JanDeGraaff

Ik heb vorige week een Blond bier gebrouwen en die vergist met Lallemand Voss Kveik. Ik heb voor kveik gekozen omdat ik (nog) niet temperatuurgecontroleerd kan vergisten en dan is kveik in de zomer een logische keuze.

Het wort heb ik gekoeld naar 25ºC en toen 1 zakje Voss geënt (op circa 13 liter wort). De temperatuur liep uit zichzelf in de eerste 12 uur van de vergisting, als verwacht, op tot 26,8ºC en daarna zakte het heel geleidelijk terug tot zo'n 20,5ºC waar het de laatste drie dagen op bleef.

Tot zover was alles goed... maar de schijnbare vergistingsgraad (SVG) heeft mij enorm verrast.

Brewfather gaf een verwachtte SVG aan van 77% maar dat werd uiteindelijk 93,5%!?!
Normaal zou het ABV door het dak geschoten zijn, maar ik had mijn rendement niet gehaald. Dus in plaats van op 7% ABV uit te komen, zou ik op 5,1% zijn uitgekomen (ook oké, wat mij betreft)... ware het niet dat de veel hogere SVG het ABV weer omhoog stuwde tot 6%. Had ik mijn verwachtte rendement (65%) wel gehaald, dan was het bier op ruim 8% ABV uitgekomen.

Dat vond ik wel apart om te zien; die enorm hoge SVG. Zijn er eigenlijk meer van jullie die dat ervaren hebben met Voss Kveik?

Fractus

Mijn ervaring is totaal anders, lage vergistingsgraad en vrij zoetige biertjes. Mijn laatste brouwsel met de Lallemand Voss Kveik was een blond biertje, pilsmout met 10% suikergift, start-SG ~1,060. De SVG die ik daarmee heb gehaald was slechts 80% ondanks de suikergift.

Kokkebil

Dinsdag een donker blondje  ;D  gebrouwen met Kveik.
Temperatuur 35 gr en begin SG 1052
Stond binnen een uur al te gisten als een malle!
Nu bijna 48 uur verder is ie wat rustiger, maar doet nog steeds zijn best!

Kokkebil

Enig idee hoe lang het duurt voordat Kveik echt uitgegist is?
Staat nu 3 dagen en pruttelt nog.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 02-09-2022  17:27 uEnig idee hoe lang het duurt voordat Kveik echt uitgegist is?
Staat nu 3 dagen en pruttelt nog.

Kun je zo niet zeggen.

Ligt aan:
- de soort kveik;
- hoeveel gist geënt is;
- zwaarte wort;
- wel of niet beluchten van het wort;
- temperatuur tijdens de vergisting.

Ook voor kveik gisten geldt dat je naar het verloop van de vergisting moet kijken.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 02-09-2022  23:08 uKun je zo niet zeggen.

Ligt aan:
- de soort kveik;
- hoeveel gist geënt is;
- zwaarte wort;
- wel of niet beluchten van het wort;
- temperatuur tijdens de vergisting.

Ook voor kveik gisten geldt dat je naar het verloop van de vergisting moet kijken.

Soort Kveik weet ik niet,is opgekweekt uit een commercieel bier ( Grutte Pier???)
Gist van gisstarter 3 ltr. ( ca. 10 ml skurry)
SG 1052
Niet belucht.
35 graden.
Gisting is momenteel nog zeeer minimaal.

GvB84

Citaat van: Derp op 16-05-2022  08:56 uIemand Lutra al kunnen kopen in Nederland?

Lutra is nu verkrijgbaar bij Unibrew-Nederland: https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/biergist/omega-yeast-labs.html

alstro

Ik heb een dubbel een week op fles staan, zit nog erg weinig koolzuur in.
Lallemand Voss Kveik  en Fermentis BE-256  waren de gisten, nu zegt onze Noorse vriend David Heath dat je kans hebt dat Kveik vast gaat zitten aan bodem van flesje en eigenlijk niks doet tijdens hergisting.
Iemand anders daar ervaring mee?

Jacques

Citaat van: alstro op 13-10-2022  11:37 unu zegt onze Noorse vriend David Heath dat je kans hebt dat Kveik vast gaat zitten aan bodem van flesje en eigenlijk niks doet tijdens hergisting.

Niet bij mij. Ik heb een snelle hergisting op de fles. Wel is het zaak het bier op 25°C te houden voor een aantal dagen.

IMG20221004095102.jpg
Op de foto de manometer na 4 dagen hergisten met Lallemand Voss zonder gebruik van bottelgist. Inmiddels duurt de hergisting 14 dagen en heeft het bier een druk van 2,4 bar. De laatste dagen is de druk stabiel.

Hopfenfox

Citaat van: alstro op 13-10-2022  11:37 uIk heb een dubbel een week op fles staan, zit nog erg weinig koolzuur in.
Lallemand Voss Kveik  en Fermentis BE-256  waren de gisten, nu zegt onze Noorse vriend David Heath dat je kans hebt dat Kveik vast gaat zitten aan bodem van flesje en eigenlijk niks doet tijdens hergisting.

Diezelfde dubbel heb ik nog in het gistvat zitten, maar dan zonder de Voss en dus enkel BE-256. Eens kijken hoe die gaat lopen.

BertusBeensteen

Eergisteren een eerste poging tot neipa gebrouwen met alleen Idaho7 in de whirlpool en als "dip-hop".

Lallemand Voss kveik geënt op 30c.
Vrij laten stijgen tot 35C.
Na een uur al activiteit en 20u later van 1.055 gezakt naar 1.010. (FG zal rond de 1.008 moeten zitten)

Nu laat ik de temperatuur rustig dalen richting 18C voor de dry-hop. (Blow-off vervangen voor CO2 ballon)

Dit zal in keg gaan, maar ik heb met kveik (Voss, juggernaut blend) nog geen enkele keer problemen gehad met hergisting.
Ook niet in een RIS welke op 12.9% abv uitkwam. (Alcoholtolerantie is dus schijnbaar wel hoger dan 12% wat volgens lallemand de max is)

Citaat van: JanDeGraaff op 01-09-2022  11:03 uDat vond ik wel apart om te zien; die enorm hoge SVG. Zijn er eigenlijk meer van jullie die dat ervaren hebben met Voss Kveik?
De RIS had een SVG van 87%, maar dat was met 6% suikergift. Brewfather voorspelde 82%.

biking rebel

Citaat van: alstro op 13-10-2022  11:37 uIk heb een dubbel een week op fles staan, zit nog erg weinig koolzuur in.

Als je je bier vergist met kveik voss lang gaat lageren (lees 3-4 weken), dan heb je die kans. Maar dat is bij deze gist niet zinvol.

Als je na enkele dagen al bottelt sowieso niet.

alstro

Citaat van: Jacques op 13-10-2022  12:20 uNiet bij mij. Ik heb een snelle hergisting op de fles. Wel is het zaak het bier op 25°C te houden voor een aantal dagen.

Bij heeft ie te koud gestaan (19) heb hem vanmorgen ook op 25 gezet, hopelijk is dat niet te laat.

Jacques

Citaat van: alstro op 13-10-2022  22:26 uBij heeft ie te koud gestaan (19) heb hem vanmorgen ook op 25 gezet, hopelijk is dat niet te laat.
Over een weekje weet je het.

rvandis

Vandaag een pseudo pils gebrouwen met OMEGA LUTRA KVEIK YEAST. Zit nu te twijfelen of ik bij het bottelen nog bottelgist moet toevoegen. Omdat ik lees dat dit bij de kveiks geadviseerd wordt. Iemand ervaring met de lutra?

JayDee

Citaat van: rvandis op 23-11-2022  23:59 uVandaag een pseudo pils gebrouwen met OMEGA LUTRA KVEIK YEAST. Zit nu te twijfelen of ik bij het bottelen nog bottelgist moet toevoegen. Omdat ik lees dat dit bij de kveiks geadviseerd wordt. Iemand ervaring met de lutra?

Paar keer mee gebrouwen (de korrel variant), gaat prima zonder bottelgist. Overigens alleen de eerste met korrel, de andere drie keer met slurry 👍

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.