Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm blikken smaakt naar metaal

Gestart door Vazoem, 09-10-2014 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Vazoem

Beste hobbybrouwers,

Ik brouw nu anderhalf jaar met de Brewferm blikken. Hierdoor kan ik niet echt veel kiezen in recept maarja had geen geld voor apperatuur. Wat me allen zo ontzettend tegenvalt is dat ondanks je compleet verschillende blikken gebruikt je niet veel verschil merkt in smaak en in kleur. Een "Ambriorix" is niet echt rood. En een "triple"is ook donker. En een zomerse blonde is ook donker. Het vreemde vind ik nog wel dat alles ook een metalig bijsmaakje heeft. Hebben andere dezelfde ervaring of doe ik iets (consequent) niet goed? Bijvoorbeeld dat er te veel zuurstof in het water zit voordat ik ga gisten?

bierhenkie

Ik zou eens een andere gist proberen. Volgens mij zit bij alle blikken de Brewferm Top.

Peterrr

Hoi, ik ben het met je eens dat het soms een ijzerachtig smaakje heeft, die Brewferm blikken.
Die ik niet in b.v. Coopers blikken tegen kwam.

Ik zou eens een ander merk proberen.

grt Peterr

hansHalberstadt

Citaat van: Vazoem op 09-10-2014  21:03 uBeste hobbybrouwers,

Ik brouw nu anderhalf jaar met de Brewferm blikken. Hierdoor kan ik niet echt veel kiezen in recept maarja had geen geld voor apperatuur. Wat me allen zo ontzettend tegenvalt is dat ondanks je compleet verschillende blikken gebruikt je niet veel verschil merkt in smaak en in kleur. Een "Ambriorix" is niet echt rood. En een "triple"is ook donker. En een zomerse blonde is ook donker. Het vreemde vind ik nog wel dat alles ook een metalig bijsmaakje heeft. Hebben andere dezelfde ervaring of doe ik iets (consequent) niet goed? Bijvoorbeeld dat er te veel zuurstof in het water zit voordat ik ga gisten?

Dit verhaal komt mij niet vreemd over. toen ik nog met blikken brouwde (dat is al een hele tijd geleden) had ik ook dat soort metaalsmaakjes en andere smaakjes. Blijkbaar hebben sommige blikfabrikanten het nog steeds niet helemaal begrepen, of juist wel: zo veel mogelijk compromissen sluiten om de consument het nog net acceptabel te laten vinden en er zelf zoveel mogelijk mee te verdienen. Je moet er niet voor niets zoveel suiker bij doen. Dat is omdat er te weinig extract in de blikken zit om een redelijk bier te maken.
HansH 

Dirtbag

Ik heb in "den beginne" een Coopers, twee Brewferms en een Muntons blikpakket gemaakt. De Muntons was mijns inziens de beste kwaliteit. De Brewferms hebben als voordeel dat het meestal maar 9 liter is en je dus geen grote voorraad maakt ;)

db

BdeB

Ook hierbij vermoed ik dat de metaalsmaak komt van oxidatie bij het inkoken van het wort tot de stroop. Dit kan dus per batch verschillen. De dropsmaak komt (denk ik) door het gist. Als je ander gist gebruikt is de dropsmaak weg, maar de metaalsmaak blijft.

Als je echt lekker bier wilt brouwen, moet je toch echt over op mout(extract) :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Dirtbag op 09-10-2014  22:48 uDe Brewferms hebben als voordeel dat het meestal maar 9 liter is en je dus geen grote voorraad maakt ;)
M.a.w.: gelukkig hoef je niet zoveel te maken, dus hoef je ook niet zoveel door de gootsteen te gooien.

Vazoem

Haha ja dat is waar. Heb inmiddels al 7 blikken geprobeerd en alles lijkt op elkaar. Ga binnenkort dus met echt mout proberen! Lekker ambachtelijk. Heb er nu al zien in en ben benieuwd hoe de eerste dan smaakt.

Mijn broer brouwt nog wel door met blikken dus zal kijken naar andere merken.

Jacques

Citaat van: BdeB op 10-10-2014  00:31 uOok hierbij vermoed ik dat de metaalsmaak komt van oxidatie bij het inkoken van het wort tot de stroop. Dit kan dus per batch verschillen. De dropsmaak komt (denk ik) door het gist. Als je ander gist gebruikt is de dropsmaak weg, maar de metaalsmaak blijft.

Een dropsmaak komt niet uit de gist... Van een aantal mouten is bekend dat zij een dropachtige smaak geven.

MaartenP

Heb laatste een Bulldog pakket gebrouwen wat ook een nare metaal-achtige nasmaak had (ook wat drop). Een deel had ik met Westmalle gist vergist, en daar was die nasmaak bijna niet aanwezig. Ik verdenk daardoor zelf de gist, maar vind verder die blikken of zakken sowieso geen groot succes.

Stijn85

Hallo,

Onlangs de Brewferm tripel gebrouwen en gebotteld. Ik heb twee proefflesjes opengemaakt en geen metaalachtige kunnen ontdekken tot nu toe. Het is wel een donkerrood bier, volgens de beschrijving zou het een blonde tripel moeten zijn.
Ik heb nu een brupaks christmas ale op het vat. In de planning heb ik bulldog double ipa staan.

MaartenP

Die van mij had ik ook niet gecontroleerd vergist, dat zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld. Heb het idee dat die meegeleverde gist nogal snel vieze stofjes aan gaat maken bij een wat hogere temperatuur.

brouwmus

Tot nu toe ben ik een kitbrouwsel (blik & zak) of 10 verder en heb zeker geen last van bliksmaakjes.
Wel vergist ik temperatuurgecontroleerd en dat helpt!

Wel loont het, zoals zo vaak gemeld, om in ieder geval een gedeelte van de voorgeschreven hoeveelheid kristalsuiker te vervangen door moutextractpoeder (eventueel met dextrose/glucose).

De smaak wordt er echt beter op (en de schuimhoudbaarheid ook).

Groet,
John

Vazoem

Ja ik moet nog eens een oude koelkast ombouwen om zo temperatuur te kunnen controleren. Misschien helpt dat ook al iets in die gekke smaak.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.