Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Oorzaak slechte schuimhoudbaarheid

Gestart door Jannesb, 22-06-2021 16:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Neetje

Citaat van: brouwerij de Stier op 21-07-2021  21:30 uIk heb fijn schuim dat met 15 seconden weg is. In Puro Caustic zit soda en chloor. Kan het zijn dat het residu hiervan door tekort aan schoon spoelen schuim negatief werkt?

Te weinig spoelen is altijd verkeerd.

Ik heb weinig onderzoek gedaan, maar mijn ervaring is slechter schuim naarmate het brouwsel zuurder is of is geweest.
Lijkt alsof de eiwitten hierdoor worden afgebroken.

Rinus

Citaat van: Jacques op 21-07-2021  22:59 uWat je ziet dat na het herverpakken vrij snel een bruine afzetting zich vormt. Dat wijst op een instabiliteit. Desondanks is mijn ervaring dat de schuimpositieve eigenschappen behouden blijven.
Koel bewaard neem ik aan? In een klein flesje?
Ik vraag mij af of zuurstof iets doet, hop kan oxideren, dus extract wellicht nog sterker. Alleen zuurstof arm (her)verpakken is wel lastig.
Kan eventueel met een vacuümeer machine, maar dan krijg je zakjes., is ook monnikenwerk...
Bij de vorige herverdeling is het toch ook in flesjes verdeeld...

Jacques

Citaat van: Rinus op 22-07-2021  21:29 uKoel bewaard neem ik aan? In een klein flesje?
Ik vraag mij af of zuurstof iets doet, hop kan oxideren, dus extract wellicht nog sterker. Alleen zuurstofarm (her)verpakken is wel lastig.
Kan eventueel met een vacuümeer machine, maar dan krijg je zakjes., is ook monnikenwerk...
Bij de vorige herverdeling is het toch ook in flesjes verdeeld...

Toen werden ook bruine druppels gemeld.

Omdat we het willen gebruiken voor een betere schuimhoudbaarheid en niet voor de intense bitterheid die tetrahop geeft is het naar mijn idee niet zo'n probleem.

Rinus

Citaat van: Jacques op 22-07-2021  22:56 uToen werden ook bruine druppels gemeld.

Omdat we het willen gebruiken voor een betere schuimhoudbaarheid en niet voor de intense bitterheid die tetrahop geeft is het naar mijn idee niet zo'n probleem.
Ik ga de bestelling toch maar plaatsen, eerst nog eens verder kijken in de shop. Overigens overwegen ze ook zelf kleinere hoeveelheden aan te gaan bieden,  de vraag is natuurlijk wanneer...

thepsych

Ben sinds 3 jaar weer aan het brouwen, met een Grainfather, na tot '94 met een pan op het gas gebrouwen te hebben. Ik blijf een probleem houden met grof schuim en soms ook met de houdbaarheid. ik heb een en ander gelezen en geprobeerd zonder nou niet echt een grote verandering te zien: eiwitrust rond 55graden of niet, meer hop, of tetrahop (heb ik nog niet kunnen uitproberen), keuze van de gist, vergistingstemperatuur laag houden, meestal 20 graden in een tempgeregeld vat, meer tarwevlokken/gerstvlokken proberen(maar dan wordt t weer troebeler...), langer wachten met drinken, goede pH,goede whirlpool, coldcrash nog niet echt goed kunnen proberen (meer ook bedoeld om helder bier te krijgen),niet te veel suiker bij de hergisting, niet te veel gist in het flesje, niet te warm hergisten. Maar het is allemaal niet het je van het. Dus wie nog suggesties heeft, laat het horen.
Wel heb ik tweemaal een vastgelopen maischproces gehad waarbij de Grainfather gereset moest worden  bij het opwarmen van 55 naar 66 graden waarna ik de indruk had dat het bier beter schuim had. Het valt me elke keer weer na bv 30 minuten maischen op 66 graden op dat het verhogen naar bv 72 graden veel suikers toevoegt gezien de stijging in de brix waarden.Mijn bier is dan ook naar mijn idee vaak aan de zoete kant(en dat wordt bij de zwaardere bieren wel gewaardeerd) Ik vraag me dan ook af of de verstijfseling en het in oplossing gaan van goede schuimeiwitten wel goed verloopt in mijn Grainfather en ik niet langer op die 66 graden (of misschien hoger?) moet gaan zitten. Iemand ook een mening hierover of ervaring mee?

Jacques

Citaat van: thepsych op 10-06-2022  22:46 uBen sinds 3 jaar weer aan het brouwen, met een Grainfather, na tot '94 met een pan op het gas gebrouwen te hebben. Ik blijf een probleem houden met grof schuim en soms ook met de houdbaarheid. ik heb een en ander gelezen en geprobeerd zonder nou niet echt een grote verandering te zien: eiwitrust rond 55graden of niet, meer hop, of tetrahop (heb ik nog niet kunnen uitproberen), keuze van de gist, vergistingstemperatuur laag houden, meestal 20 graden in een tempgeregeld vat, meer tarwevlokken/gerstvlokken proberen(maar dan wordt t weer troebeler...), langer wachten met drinken, goede pH,goede whirlpool, coldcrash nog niet echt goed kunnen proberen (meer ook bedoeld om helder bier te krijgen),niet te veel suiker bij de hergisting, niet te veel gist in het flesje, niet te warm hergisten. Maar het is allemaal niet het je van het. Dus wie nog suggesties heeft, laat het horen.
Wel heb ik tweemaal een vastgelopen maischproces gehad waarbij de Grainfather gereset moest worden  bij het opwarmen van 55 naar 66 graden waarna ik de indruk had dat het bier beter schuim had. Het valt me elke keer weer na bv 30 minuten maischen op 66 graden op dat het verhogen naar bv 72 graden veel suikers toevoegt gezien de stijging in de brix waarden.Mijn bier is dan ook naar mijn idee vaak aan de zoete kant(en dat wordt bij de zwaardere bieren wel gewaardeerd) Ik vraag me dan ook af of de verstijfseling en het in oplossing gaan van goede schuimeiwitten wel goed verloopt in mijn Grainfather en ik niet langer op die 66 graden (of misschien hoger?) moet gaan zitten. Iemand ook een mening hierover of ervaring mee?

Start met maischen bij 65°C of hoger.
Vergist in een CCT en tap de gist verschillende keren af tijdens de vergisting.
En probeer aan Tetrahop te komen dat maakt een wereld van verschil.

brouwerwaldonk

Citaat van: thepsych op 10-06-2022  22:46 uIk blijf een probleem houden met grof schuim en soms ook met de houdbaarheid. goede pH,goede whirlpool, coldcrash nog niet echt goed kunnen proberen (meer ook bedoeld om helder bier te krijgen),niet te veel suiker bij de hergisting, niet te veel gist in het flesje, niet te warm hergisten. Maar het is allemaal niet het je van het. Dus wie nog suggesties heeft, laat het horen.
Bij welke temperatuur begin je te maischen.
Wat noem je goede pH, ook de waarde van het spoelwater.
Met wat meet je de pH waarden (een of ander goedkoop spul)
Wat is de pH bij begin koken en hoeveel is het bij bij begin gisten.
Tracht hop te gebruiken met een heel laag % alfazuur, dan gebruik je meer wat goed is voor beter schuim.
Ook dry-hop toepassen na de gisting.

Weet dat het latere schuim in de maischketel wordt gevormd.

Vergelijkbare Topics (7)

38787

Reacties: 4
Gelezen: 1343

11923

Reacties: 3
Gelezen: 3221

33674

Reacties: 3
Gelezen: 1243

33068

Reacties: 26
Gelezen: 5445

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.