Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept voor een RIS-bom met vanille, bourbon en honing

Gestart door JamMasterJustin, 14-08-2018 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Rinus

Citaat van: Jacques op 13-07-2022  21:53 uAls je zoetig bier wilt hebben kun je het beste niet focussen op het maischschema. Het effect daarvan is vrij gering.
Beter kun je een gist gebruiken die een lage vergistingsgraad kent en veel esters aanmaakt. Een lage bitterheid helpt ook, net als een redelijk aandeel aan caramouten in je maisch. Een beetje keukenzout draagt ook bij aan een zoetere beleving.
Zoals voorgesteld in het recept heb ik US-05 daarvoor klaarstaan, wellicht een iets hogere temperatuur; 19-20 graden?
Van het zout had ik nog nooit eerder gehoord, wanneer voeg je dat toe en welk % vraag ik mij af.
Met bitterhop ben ik altijd wat zuiniger dan met aroma hoppen, maar dat is een persoonlijke smaak.

Jacques

Citaat van: Rinus op 14-07-2022  22:12 uZoals voorgesteld in het recept heb ik US-05 daarvoor klaarstaan, wellicht een iets hogere temperatuur; 19-20 graden?
Van het zout had ik nog nooit eerder gehoord, wanneer voeg je dat toe en welk % vraag ik mij af.
Met bitterhop ben ik altijd wat zuiniger dan met aroma hoppen, maar dat is een persoonlijke smaak.

Je mag zelfs nog iets hoger gaan qua temperatuur 20 - 21 °C.
Met zout moet je heel spaarzaam zijn. 1 à 1,5 g per 20 liter is voldoende. Je wilt niet hebben dat je bier een zoute smaak krijgt. Het zoetige van keukenzout komt van de chloride van dit zout. Je kunt ook calciumchloride gebruiken. Dat heeft als voordeel dat je bier wat helderder wordt (voor het uitvlokken van gistcellen zijn calciumionen nodig).

Ook met aromahopsoorten met een laag alfazuurpercentage kun je een stevige bitterheid krijgen als je er maar genoeg van gebruikt. Door de bittere smaak te beperken komt de zoetige smaak van het bier meer naar voren.

Rinus

Ik heb dit recept met een paar kleine aanpassingen Zaterdag 6 augustus gebrouwen.
De honing heb ik niet bij de kook toegevoegd, maar in het gistvat laten lopen 1 kg op 22 L.
De SG steeg maar met 3 puntjes (gemeten met iSpindel), terwijl ik 14 had berekend (80% suiker in de honing)
Wellicht is de honing naar de bodem gezakt en niet goed gemengd (was wel goed vloeibaar).
Ik wacht rustig af, verwacht dat de honing toch wel wordt geconsumeerd door de US-05 (begin SG was 1070)

Het brouwen was overigens een feest aan heerlijke geuren! heel bijzonder ook zo'n ontzettend zwart bier te maken.

Over een paar dagen gaan de tonka en kaneel er in, zodra de gist uitgewerkt is zal ik deze aftappen en daarna de kruiden nog een aantal weken laten intrekken.

Rinus

Over een paar dagen... ik ben al 10 dagen verder, de vergistings curve begint af te vlakken, na toevoeging van honing en nog 500 g suiker.

Ik twijfel over het toevoegen van de houtsnippers, dit is mijn eerste stout dus durf ik niet zo goed omdat ik dan achteraf niet weet wat het met de smaak doet. Dus... ga ik proberen het in de fles toe te voegen en zo ook langer te kunnen laten rijpen (wel oppassen met uitschenken dan). Ik heb gelezen eerst verwarmen in de oven en daarna ontsmetten met bourbon...

Dan gaan de kaneel en Tonka bonen nu wel in het vat om te lageren. (Eerst de oude gist nog dumpen)

Alexander_H

Een tinctuur van het hout maken in bourbon en dan via smaaktest toevoegen bij het bottelen inderdaad. Het is snel teveel.

Rinus

Citaat van: Alexander_H op 17-08-2022  07:49 uEen tinctuur van het hout maken in bourbon en dan via smaaktest toevoegen bij het bottelen inderdaad. Het is snel teveel.
Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht, als ik van het recept op 20L uit ga dan bereken de hoeveelheid tinctuur als volgt : 600 ml bourbon + 225 g hout laten trekken en daarna het uitlek volume (V) verdelen over 20 L.
Dus per flesje (mL) = (V/20) / 3  Ik ga echter een gedeelte van de batch met hout voorzien, dus gebruik ik 50% van alle volumes / gewichten.

Vergelijkbare Topics (7)

42707

Reacties: 6
Gelezen: 1124

28306

Reacties: 18
Gelezen: 8183

25611

Reacties: 10
Gelezen: 4267

37349

Reacties: 7
Gelezen: 1996

24199

Reacties: 48
Gelezen: 20793

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.