Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filteren/Beslag over scheppen

Gestart door wooter, 09-08-2016 23:11 u

Vorige topic - Volgende topic

wooter

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en net begonnen met bierbrouwen. Ik wil binnen kort beginnen met mijn eerste brouwsel hier heb ik erg veel zin aan :)
Maar nu is mij een ding niet helemaal duidelijk. Ik heb een Arsegan brouwpakket gekocht en een startersset graan brouwen van Brouwland.
Waar ik op vast loop is dat ik na het maischen moet filteren nu staat er dat ik het beslag op de filterplaat moet scheppen.
Hoe moet ik dit zien? Moet ik nu met een hevel slang gaan hevelen in de filterkuip en vervolgens de beslag met een lepel er in scheppen?
Of giet je je de inhoud van de brouwketel in een keer in de filterkuip?

Graag hoor ik meer van jullie!
Groeten Wouter

abroeders

Hoi Wouter,
Je kan het beslag in 1 keer in de filterkuip gieten. Hierna even het beslag zich laten bezinken. Wort langzaam aftappen via het kraantje in een maatbeker en weer terug bovenop je beslag gieten totdat je wort helder is en vrij van kafsplinters. Vervolgens het wort in je kookketel laten lopen en spoelwater toevoegen in de filterkuip als je filterbed droog dreigt te vallen. Door blijven spoelen totdat je voldoende wort in je kookketel hebt!! Niet uitgaan van de hoeveelheid opgegeven spoelwater, heb je te weinig liters in je kookketel, gewoon doorspoelen totdat je genoeg hebt.

wooter

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.