Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bitter

Gestart door oranjeboombiertje, 13-07-2008 23:47 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Omdat ik komende week 50 liter bier ga brouwen voor een bbq heb ik daar straks een heleboel gist van en ik vind het zonde om al die gist weg te gooien dus ik wil er in ieder geval nog 1 nieuw brouwsel uit halen. Omdat ik wel zin heb in een heel licht biertje met veel hop ga ik voor een bitter.

De bedoeling is dat dit biertje rond de 4% alcohol, of liever nog wat minder, zal gaan worden. Lekker licht dus om liter van te drinken in de zomer.

Mijn idee voor een recept is:

Schaal: 35 Liter.
S.g.: 1038.
IBU: 45.
EBC: 19.

Mout:
Pale mout   90%    5,1 Kg.
Cara 120    10%    0,57 Kg.

Maischen:
1 uurtje op 67 graden.

Koken: 75 minuten
Target (13%)  35G  FWH
Goldings(6%)  20G  20 Min.
Goldings(6%)  20G  10 Min.
Goldings(6%)  30G  DRY.

Gist:
Slurrie van vorig brouwsel, S-04.

Water verharden met CaSO4 en KCl tot het water in Engeland met behulp van de berekeningen in BrouwHulp.

Wat denken jullie? Wordt dit een lekker fris zomer biertje of gaat het erg leeg en veel te bitter (zelfs voor mij) worden op deze manier?

:degroeten:
Wesley

Hopmans

Erg leeg lijkt me sterk.
Je hebt lekker veel cara120 en veel hopstappen.
misschien 40 in plaats van 45 EBU, anders wordt het bier te droog denk ik.
Aan de andere kant...

JWVG

Ha Wesley,

Ik zou het water niet verharden met KCl (dat gebruiken ze om mensen te doden in de VS  ;D) maar met CaCl2. Maar ik neem aan dat je dat bedoelde.

Verder ziet het er goed uit. Ik heb afgelopen zaterdag in de Vlaamsche Reus de Bitter and Twisted gedronken: 3.8% en een hopprofiel dat zelfs jij zou waarderen  :nut:. Het kan dus zeker: weinig alcohol en veel hopkarakter. Wel zou ik zorgen dat die 67 ºC ook echt 67 ºC is, of misschien zelfs nog een graadje hoger.

Succes! Ik ga morgen mijn Britse en Amerikaanse pale ale zusjes brouwen.

:degroeten: JW.

oranjeboombiertje

Volgens mij is het KCl wat ik heb liggen maar misschien is het ook wel anders. KCl vind ik overigens niet zo eng want ik heb al vaak genoeg potjes met keukenzout gezien waar het voor een groot deel in zat volgens het etiket. Daarbij komt wat is er dan zo gevaarlijk aan? Cl- Krijg je ook bij NaCl of CaCl2 en K+ zit ook in voldoende voedingsmiddelen (vooral groente en fruit dacht ik) Waarom zou KCl dan ineens zo gevaarlijk worden?

Succes met brouwen morgen.

Wesley

JWVG

Nou ja, zoals Paracelsus al zei: alles is dodelijk in de juiste concentraties.  ;). Ik weet eerlijk gezegd niet precies uit mijn hoofd wat gevaarlijke concentraties zijn van K+, anderen op het forum waarschijnlijk wel. Maar het punt is dat kalium maar heel weinig in brouwwater zit, en dat het daar niet om gaat bij het krijgen van goed brouwwater. Wel gaat het om concentraties van calcium en chloride verhogen, en daar gebruik je gewoon Calcium chloride voor. Kaliumchloride wordt volgens mij echt nooit gebruikt bij het brouwen.

Gerb

Ziet er solide uit. In mijn orientatiefase voor een Mild ale heb ik veel recepten gezien die tot wel 15% cara120/150 hadden. Mild ales hebben doorgaans ook een alcohol % van 3,5-4%. Met de 10% caramout die jij aanhoudt zal je wel genoeg body overhouden denk ik.

Caspar

KaliumChloride wordt toch gebruikt om je pH meter in te bewaren...

JWVG

Jaja, ik was nog niet helemaal wakker vanochtend  :ziek:. De bottomline is: het was onzin van me om te zeggen dat kaliumchloride giftig is - dat zijn alle zouten mits maar hoog genoeg gedoseerd (in je bloed, zoals bij de doodstraf in de VS). Maar om je brouwwater aan te passen heb je geen Kalium nodig. Het wordt inderdaad gebruikt bij de pH meter, zoals elders al in een draad is genoemd.

RobinB

Een te hoog Kalium in je bloed kan ervoor zorgen dat je hartritmestoornissen krijgt en in extreme gevallen kán dit dodelijk zijn.
Maar dan moet je wel redelijk veel ervan consumeren. (grammen in 1 keer)
In dergelijke hoeveelheden is NaCl overigens ook dodelijk, mogelijk bij kalium iets eerder?

Ben je niet in de war met KCN?
Das wel rete-giftig!

JWVG

Neehee, ik dacht gewoon even niet na. Maar was niet in de war  :nut:.

Hopmans

CiteerNeehee, ik dacht gewoon even niet na. Maar was niet in de war
Te veel C2H5OH.
 :D

JWVG

Het zal je verbazen, maar in dit geval was het eerder een gebrek aan cafeine dan een overmaat alcohol....  :verbergen:

Jacques

Kaliumchloride wordt overigens wel beperkt gebruikt als brouwzout. Het schijnt dat keukenzout (NaCl) te veel natrium in het wort brengt. Natrium is niet gunstig voor de vergisting. Als je meer chloride in je wort wilt hebben kun je natuurlijk veel beter calciumchloride gebruiken (CaCl2). Dit zout geeft wat extra calcium wat voor veel bovengistende biertypen positief is.

SiriS

Citaat van: Oranjeboombiertje op 13-07-2008  23:47 uWater verharden met CaSO4 en KCl tot het water in Engeland met behulp van de berekeningen in BrouwHulp.

Wesley,

Het is met name de verhouding tussen de chloride ionen en de sulfaat ionen welke een bepaalde smaakbeleving geven en in mindere mate de totale concentratie van de afzonderlijke ionen. Ik zal je willen adviseren om te bepalen welke concentratie chloride ionen je kraanwater bevat en uit te gaan van 10 keer deze concentratie voor de sulfaat ionen. Dit kan met de diverse brouwprogramma's omgerekend worden naar de toe te voegen hoeveelheid calciumsulfaat (levensmiddelen goed gekeurd). De totale hoeveelheid water (maisch en spoel) als uitgangspunt nemen voor je calculatie, maar alle brouwzouten aan de maisch toevoegen nadat je gestort hebt (bufferend vermogen van de maisch). Het spoelwater kan dan aangezuurd worden met een paar druppels zwavelzuur. Op deze manier heb je geen KCl nodig en voeg je geen onnodige ionen toe aan je bier. Deze methode zorgt ook voor wat extra calcium ionen in de maisch, waar de amylases blij van worden  :D Zie ook:

http://www.rpi.edu/dept/chem-eng/Biotech-Environ/beer/water2.htm

Groet, SiriS

JWVG

Ha Wesley,

ik vroeg me af hoe het met dit brouwsel afgelopen is. Ik heb gisteravond in de Vlaamsche Reus weer uitsluitend pints 'Bitter and Twisted' gedronken  samenvol. Een dergelijk bier moet ik ook maar eens gaan brouwen, denk ik. Weet iemand trouwens meer over 'Bitter and Twisted'? Zit het een beetje in de richting van Wesleys' recept?

oranjeboombiertje

Dit bier is nog niet gebrouwen, ik heb de laatste maanden niet gebrouwen omdat ik het erg druk had. Misschien ga ik binnenkort weer eens wat maken als ik weer een beetje tijd heb.

Wesley

JWVG

Zaterdagochtend om 8 uur op als student (dus niet omdat er kids bij je bed staan te jengelen om kwart over 6.... :-\ ) je heb mij overtuigd dat je inderdaad druk bent  :duimop:. Hou ons op de hoogte - ik ben benieuwd hoe dit recept uit zal pakken.

Oscar

Citaat van: JWVG op 13-09-2008  07:59 uZaterdagochtend om 8 uur op als student

En dan zit ie te forummen... Volgens mij heef ie de nacht doorgehaald en moest ie nog gaan slapen. :D :D

JWVG

Ai, daar had ik nog even niet aan gedacht  :D

oranjeboombiertje

Was het maar zo'n feest. Ik ben nu bezig met mijn stage dus de hele week vroeg op, soms zelf half 7. Dat is voor een student echt vroeg! Dan nog op zaterdag werken (ook om 8 uur op ja), dat is voor mij erg vermoeiend. Tegenwoordig kom ik zelfs bijna niet meer toe aan zuipen :o

Wesley

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 13-09-2008  22:50 uTegenwoordig kom ik zelfs bijna niet meer toe aan zuipen :o
Oplossing: ga trouwen! ;D

oranjeboombiertje

Zal dat maar eens doen dan want mijn lever begint afkick verschijnselen te krijgen :D ;D

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

4188

Reacties: 23
Gelezen: 7307

20490

Gestart door BBA

Reacties: 11
Gelezen: 4454

17797

Gestart door Adrie

Reacties: 25
Gelezen: 9627

15747

Gestart door MM

Reacties: 14
Gelezen: 4286

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.