Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelen gistingsvat

Gestart door BuBS, 04-07-2008 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

BuBS

Volgende week wordt de alt gebrouwen.
De temperatuur geeft me veel denkwerk.
De koelkast komt niet hoger als 10 °C en de buitentemperatuur is vast een stuk hoger.
Nu kan ik het vat in natte doeken wikkelen en daarna lucht langs blazen, dan koelt het vat wel.
Maar kan ik ook voor gemak het vat in grote pan met water zetten en daar de ventilator opzetten  :weetniet: :weetniet:

Gr BuBs

Oscar

Ja dat blijft lastig met dit weer. Misschien wat omslachtig, maar als je inderdaad een waterbad maakt zou je hierin dagelijks wat ijsblokken in kunnen gooien. Niet ideaal, maar wel een mogelijkheid. Ik doe het nu zelf ook met een tripel om te voorkomen dat deze op 23°C komt. Ik heb van die 1 kg saladebakjes, die hebben een in houd van ± 500 ml. Daar zet ik er 2 van in de vriezer (gevuld met water) en dan 1 of 2 x daags 1 of 2 van die ijsblokken in het water. Met 2 ijsblokken kun je de temp zeker 3-5 °C verlagen. Het kost wat meer moeite..maar dat beter dan een te fruitig bier. Als je wilt koelen tot onder de 16°C tsja....hoe koud is het bij jullie in de lagerkelder ?

:degroeten:

Edgar

De Conrad thermostaat is de oplossing... De 1007 is kennelijk nogal gevoelig voor hoge temperatuur, in de andere oplossingen zie ik vooral problemen (met dit weer etc etc.)

EBC

Als je wilt dat de temperatuur lekker schommelt, dan moet je met ijsblokken en natte lappen aan de slag. Dat lijkt me geen goed plan.  :neenee:

Het beste plan is om een Altfestijn in het voorjaar te houden  :-\.

Als je het toch wilt brouwen, dan zou ik het gewoon op die 10 ºC doen. Misschien dat het dan niet helemaal op Alt lijkt, hoewel er helemaal geen standaard Alt lijkt te bestaan, maar dan heb je in ieder geval meer kans op een lekker bier.  :brouwen:

Jacques

Zoals Edgar aangeeft is de Conrad thermostaat de uitkomst. Hiermee kun je temperaturen boven de 10 ºC instellen. Als de wenste temperatuur bereikt is kun slaat de thermostaat af. Ideaal dus.

Oscar

Tuurlijk .ik dacht ff aan een situatie zonder koelkast, ach ik prutser ook... :D :D  Maar kees, heb jij nog niet zo'n UT 100?  >:D  Dan loop je achter hoor. ;D ;D

BuBS

NATUURLIJK heb ik z'n ding.
Maar... onder mijn koelkast, waar perfect mijn gistingsvat in past (anders zou ik hem niet gekocht hebben)
Zit een vriesgedeelte en eigenlijk mag deze niet ontdooien.
Thats the problem (sorry Jacques )

Kees

Jacques

Dat is nu een van de redenen waarom ik een tweedehandse koelkast gekocht heb zonder een vriesvak.

Oscar

Oke dan. Tsja, wellicht de ijsblokken methode in een waterbad? Ik had vandaag toevallig een vrije dag en heb vanochtend mijn waterbad met ijsblokken gekoeld tot zo'n 16-17°C op dit moment staat de temperatuur op 20,8°C  (om je een indruk te geven hoe snel het water opwarmt op een dag als vandaag)
Ik gebruik hiervoor een standaard cementkuip (Gamma, praxis e.d.)

BuBS

Het koelen in een pan werk niet.
Maar Jasper had nog een idee, je koelkast op warmen met een warmtebron.
Heeft weinig effect op het vriesgedeelte en je koelgedeelte kan je zo regelen (op warmen tot 13 ºC)
Eens kijken wat voor lamp het beste warmte geeft.

Gr Kees

RobinB

Een UT100 is effectiever en Conrad bezorgd em wel binnen een week!
 :brouwen:

BuBS

CiteerDat is nu een van de redenen waarom ik een tweedehandse koelkast gekocht heb zonder een vriesvak
Er draait wel veel om bier in mijn leventje, maar ook weer niet alles.
De vriezer is gevuld met producten uit het normale leven en natuurlijk.... hop.

Gr Kees

BuBS

CiteerNATUURLIJK heb ik z'n ding.

CiteerEen UT100 is effectiever en Conrad bezorgd hem wel binnen een week!

Eentje moet toch wel genoeg zijn  :weetniet:
Of moet ik er twee hebben Oscar  :weetniet:

Henielma

Als je koelkast zo maximaal 10 ºC haalt dan blijft het vriesvak ook nog wel redelijk vriezen als je met een UT100 de koelkast op 13 ºC instelt. Zeker omdat met de huidige zomerse temperaturen het in de ruimte waar die staat toch al redelijk warm is.

Dus ik zou gewoon de UT100 gebruiken en deze instellen op inschakelen bij 13,2 ºC en uitschakelen bij 12,8 ºC. De diepvries zal hoogstens een paar graden opwarmen.

Maar een koelkast zonder vriesdeel en speciaal voor de vergisting en hergisting gebruiken is natuurlijk handiger.

Oscar

Citaat van: BuBS op 04-07-2008  23:16 uEentje moet toch wel genoeg zijn  :weetniet:

:D Nee joh 1 is voldoende en die lamp had ik ff nog niet aan gedacht, dat is natuurlijk DE-oplossing in dit geval kun je ook gewoon aan je UT-100 koppelen.

RobinB

Citaat van: BuBS op 04-07-2008  23:16 uEentje moet toch wel genoeg zijn  :weetniet:
Sorry, ingehaald door de discussie omdat ik een poosje niet gerefreshed had!
:)

Vergelijkbare Topics (7)

35164

Reacties: 46
Gelezen: 10375

5360

Reacties: 33
Gelezen: 12280

41473

Reacties: 32
Gelezen: 5380

22257

Gestart door ym

Reacties: 2
Gelezen: 1763

45225

Gestart door Jan.vidal

Reacties: 5
Gelezen: 704

27862

Gestart door Jasper

Reacties: 2
Gelezen: 1412

3470

Gestart door Gerrit007

Reacties: 5
Gelezen: 2524

22-12-2005 10:13 u
door Gerrit007

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.