Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier destilleren

Gestart door michielcolson, 18-06-2008 19:12 u

Vorige topic - Volgende topic

michielcolson

Hallo
Ik heb voor mijn GIP een bierdestillatie uitgevoerd.
Op de werkwijze stond dat ik NaOH en looizuur moest toevoegen.. kan iemand mij aub zeggen waarom dit moest??
Ik moet mijn GIP morgen gaan verdedigen en ik denk dat ze zoiets wel zouden vragen.
Dank bij voorbaat:)
Met vriendelijke groeten michiel

Oscar

Citaat van: michielcolson op 18-06-2008  19:12 uOp de werkwijze stond dat ik NaOH en looizuur moest toevoegen.. kan iemand mij aub zeggen waarom dit moest??

Lijkt mij complete onzin, tenzij je een bepaald component/stofje uit het bier moet destilleren, maar alleen voor de alcohol heb je dat niet nodig lijk mij. Vuur aan en stoken maar.

Citaat van: michielcolson op 18-06-2008  19:12 uIk moet mijn GIP morgen gaan verdedigen
En ik denk dat ze zoiets wel zouden vragen.

Dan ben je een beetje laat, had je wel eens de literatuur in mogen duiken... :police:

michielcolson

Citaat van: Oscar op 18-06-2008  19:17 uLijkt mij complete onzin, tenzij je een bepaald component/stofje uit het bier moet destilleren, maar alleen voor de alcohol heb je dat niet nodig lijk mij. Vuur aan en stoken maar

Dan ben je een beetje laat..had je wel eens de literatuur in mogen duiken... :police:

Ja heb ik ook gedaan maar ik vond het nergens... Het zal wel onzin zijn aangezien de werkwijze van het internet kwam.. Er stonden nog enkele grove fouten in die ik er heb uitgehaald:) zo zei de werkwijze dat ze de ether uit het bier gingen destilleren ???

McFred

Misschien kun je eens contact opnemen met  Het Koelschip in Almere.
Zij destilleren ook bier, zij maken bier likeur en zelfs bierwhiskey
Hier een link naar hun site  http://www.brouwerijhetkoelschip.nl/index.htm
Kijk maar of je er iets aan hebt.
Groeten freddy

michielcolson

Citaat van: FREDDY op 18-06-2008  20:32 uMisschien kun je eens contact opnemen met  Het Koelschip in Almere.
Zij destilleren ook bier, zij maken bier likeur en zelfs bierwhiskey
Hier een link naar hun site  http://www.brouwerijhetkoelschip.nl/index.htm
Kijk maar of je er iets aan hebt.
Groeten freddy

Ok bedankt!
Nog een vraagje bij het maischen wordt de amylopectine en amylose (zetmeel) omgezet in vergistbare suikers door alpha en beta amylase maar welke vergistbare suikers zijn dit net? Is dit enkel maltose?

MO

Zie ook de brouwcursus op deze site (link).

MO

Exacte (en mijns inziens betrouwbare) info over het suikermengsel dat ontstaat tijdens het maischen wordt gegeven op de site van Hans Aikema (hopbier hier op het forum) (link, scrol naar het gedeelte afbraak van zetmeel).

goom

Het moet niet gekker worden hier: bierlikeur
 samenvol

MO

Volgens professor Ludwig Narziß in zijn boek Abriß der Bierbrauerei (5e druk, 1986) zijn de concentraties van de verschillende koolhydraten in het wort met een SG van 1048 als volgt:

fructose   1 - 3,5 %
glucose   5 - 8 %
sucrose   3 - 5 %
maltose   43 - 47 %
kleine dextrines (tot 9 G)   6 - 12 %
grote dextrines (>9 G)   19 - 24 %
pentosanen   3 - 4 %
gomstoffen   0,2 %

De eerste vier zijn vergistbaar, de rest niet.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 19-06-2008  09:23 ufructose   1 - 3,5 %
glucose   5 - 8 %
sucrose   3 - 5 %
maltose   43 - 47 %
kleine dextrines (tot 9 G)   6 - 12 %

De eerste vier hierboven zijn makkelijk vergistbaar, als maltotriose tot de kleine dextrines gerekend wordt: met deze suiker heeft de gist wat meer moeite.

Hopbier

MO

Ik had het verkeerd. Maltose is wel vergistbaar. Ik sprak ook enige twijfel uit. Ik heb het betreffende stukje verwijderd.

McFred

Ik heb de bierlikeur gehad, en het was voortreffelijk evenals de bierwhiskey.

groeten freddy

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.