Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnersvraag Brewferm

Gestart door sikmans, 14-06-2008 19:03 u

Vorige topic - Volgende topic

sikmans

Beste mensen,

Na een bedrijfsuitje waar we zijn gaan bier maken m.b.v. een Brewferm-pakket, ben ik verkocht!  ;D

Ik heb nu een Brewferm startpakket gekocht (DeLuxe), een extra gistingsfles (15 L) plus een waterslot en kurk. Nu wil ik als eerst gewone pils gaan maken (ook al in huis). Na de nodige informatie te hebben gelezen op het forum heb ik toch nog een aantal vragen:

- Ik kan volgens de gebruiksaanwijzing 20 L of 12 L maken, wat is wijsheid qua smaak? Ik kan me nl. niet voorstellen dat het het hetzelfde smaakt.

- Is het verstandig om direct in de fles te gaan brouwen en 2 weken te laten staan; en daarna te bottelen? Of kan ik beter de bijgeleverde plastic emmer gebruiken, een paar dagen gisten en daarna over te hevelen in de glazen fles?

Nou, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Eerst maar eens zelf bier gaan drinken om lege flesjes te bemachtigen  :biersmile:

Met vriendelijke groeten,
Martijn

William

Hoi Martijn,

Welkom op dit forum en leuk dat je "gepakt" bent. Dit wordt alleen maar erger!

Ik zou niet direct met een pils (ondergister) beginnen omdat dit best moeilijk is omdat je smaakafwijkingen heel goed proeft en je koud moet vergisten. Begin met een bovengister (ik weet niet wat er in jouw pakket zit).

Als je weinig water gebruikt zal er een sterker bier uitkomen met een vollere smaak. Alleen zal een zwaarder bier ook weer wat lastiger te vergisten zijn. Misschien zou je met 20 liter moeten beginnen, echter, je hebt een mandfles van 15 liter waar geen 20 liter in past dus de keuze lijkt al gemaakt, tenzij je de helft van het pakket gaat gebruiken.

Het is beter om eerst in een emmer te vergisten en nadat de grootste vergisting voorbij is te hevelen naar de mandfles.

Maar lees vooral eerst op dit forum! En de flesjes leegmaken.  :proost:

dennis

Hallo Martijn,

Wat is het verschil in recept tussen de 12 l en 20 l variant?  Moet je voor die 20 l variant suiker bijvoegen?

Met een extract kun je waarschijnlijk af met 1 gistingsvat denk ik.  Ik heb zelf ook een beetje in dubio gezeten toen ik in eenzelfde situatie zat.  Ik had toch liever 2 vaten gehad om vlak voor het bottelen over te kunnen hevelen naar het 2de vat en daar dan de bottel-suiker in te mengen.  Dat is toch iets nauwkeuriger dan schepjes suiker toevoegen aan de flesjes, wat ik dus gedaan heb.  Door te veel suiker zijn wel een paar mooie Grolsch flesjes geknapt.

Hoe dan ook, het komt vast goed!  Succes!

sikmans

Hoi William,

Bedankt voor je snelle reactie!

Vreemd dat er in de handleiding niet over het ''koude gisten'' wordt gesproken, Brewferm hanteert hetzelfde proces voor alle bieren  :weetniet:
Ik wilde eerst pils maken, aangezien ik (van het bedrijfsuitje) al 9 L tripel heb staan. Ik kan het natuurlijk gaan proberen, en maar zien wat het gaat worden.

Groet,
Martijn :denken:

sikmans

Hoi Dennis,

Het verschil is inderdaad dat bij de 20 L variant je er 1000 gr suiker bij moet voegen.

Met het bedrijfsuitje hebben wij inderdaad flessen gevuld met ''een schepje'' suiker. Er is inderdaad wel wat voor te zeggen om er wat preciezer mee om te gaan (een klein schepje suiker is namelijk wel erg relatief...).
Maar hoe weet je nu hoeveel suiker je in zijn totaliteit bij moet voegen?

Trouwens eeuwig zonde van de mooie Grolsch flessen! ;)

Groet,
Martijn

dennis

Volgens mij staat in de handleiding hoeveel suiker er de tweede keer bij moet.  Het eerste portie suiker is voor de vergisting in de emmer en het tweede portie voor de bubbels in het flesje.

sikmans

Sorry Dennis, klop inderdaad als een bus!

Groet,
Martijn

dennis

Gaat helemaal goedkomen! :duimop:  Veel geduld toegewenst ;)

Vergelijkbare Topics (7)

19922

Gestart door Apo

Reacties: 8
Gelezen: 4956

36172

Reacties: 2
Gelezen: 1234

19098

Reacties: 11
Gelezen: 7576

09-01-2012 22:12 u
door henkg
17694

Reacties: 14
Gelezen: 9022

26612

Reacties: 58
Gelezen: 16847

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.