Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stevig gehopte kerstbierrecept gezocht

Gestart door Fons, 19-05-2008 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Fons

Hallo allemaal,

Ik zoek een recept voor een stevig gehopte kerstbier. :brouwen:
Ik heb zelf redelijk wat Amerikaanse hoppen die ik wil gebruiken.

Fons

oranjeboombiertje

En wat vind jij een kerstbier :weetniet: Een bier dat stijf staat van kruiden? Iets dat heel erg veel alcohol bevat of juist een heel strakke ondergister maar dan iets zwaarder dan normaal?

:degroeten:
Wesley

Fons

Ik dacht een biertje die redelijk alcoholwarmend is en niet al te veel gekruid. Ook weer niet zoveel dat je moet zoeken naar de kruiden.....en wel redelijk gehopt dus.

Johannes

He Fons!

De Grunnegers ben weer terug op het forum! Je verzoek is een lastige. Er verschijnt van alles uit zowel hobby als professionele ketels onder de noemer kerstbier. Wat dat betreft kun je echt alle kanten op en zal er niet direct een pasklaar recept zijn.

Wat ik trouwens erg weinig tegenkom is een stevig gehopt kerstbier. Meestal is het zoete kruidenmeuk.

Ik heb ooit een recept gemaakt op basis van een gildebrouwsel wat we eerdere hebben gebrouwen:

Pils 90%
Cara 120 % %
Special B 5 %

Start SG +/- 1065-1070, flink hoppen met Amerikaanse hop Columbus/Centennial tot zo'n 60 IBU, en een 'Engelse' gist.

Vraag me niet wat er 'kerstig' aan is, wellicht een kerstman op het etiket? Lekker was het bier wel!

gr. Johannes

Adrie

Kom, Fons, doe zelf eerst eens een receptvoorstel. Geef je creativiteit de ruimte!

Oscar

Juist geef ons een recept waar we op kunnen schieten. Hoeveel IBU moet het worden bij welk SG? Welke gist had je in gedachten?
Welke hoppen heb je op voorraad?

Fons

Ok, ik kom er later op terug.
Ik zal een receptvoorstel gaan doen zodat er geschoten kan worden.
Suggesties natuurlijk altijd welkom.

Oscar

Citaat van: Fons op 19-05-2008  23:40 uSuggesties natuurlijk altijd welkom.

Tsja daar heb ik er 1000+1 van, teveel om op te noemen... :D

Gerb

Maak een Sterke Saison zoals Avec les Bon Voeux van Dupont. Dat is een eindejaarsbier en heeft een stevige hopping. 85% pilsmout, 15% kristalsuiker met flink veel koudhop en een bitterheid van ongeveer 45 IBU met Styrian Goldings en Hallertau (dit alles uit de losse pols opgeschreven).

Oscar

Tsja lekkerbier, maar of dit nu een kerstbier is.. :weetniet:

Adrie

Wat is dan een kerstbier? Dat bepaalt de brouwer zelf, want het is geen vastomlijnd biertype. Haal 10 commerciële kerstbieren in huis en het zijn 10 totaal verschillende bieren. Er zijn lichte en donkere kerstbieren, kerstbieren met weinig en met veel alcohol, met en zonder kruiden, zoet en bitter...

Caspar

Mijn eerste dry-hop hobbybier van 50+ IBU dat ik ooit geproefd heb (in 2005 of zo) was door Fons gebrouwen ;D. Ik zie me nog steeds stomverbaasd naar dat glas bier kijken... ik was verkocht >:D.

Uit dit recept gaan we ook wel komen met z'n allen :biersmile:.

Gerb

Volgens mij hebben we deze discussie ook wel eens over een Paasbier gehad. Het maakt alleen uit wat de brouwer wil en kan dus van alles zijn. Laten we wachten op een reactie van Fons zelf. Ik ben voor de Sterke Saison.

Phrerick

Ik heb ooit iets gehoord over sparrenbier. In dit bier zou hop vervangen zijn door sparappels en hars van de spar. Geen idee wat voor hoeveelheden er gebruikt moeten worden, en van welke soort spar/denneboom de grondstoffen moeten komen. Maar denneboombier lijkt mij het ultieme kerstbier, maar het zou ook wel eens een hoestdrank kunnen worden.

Menno

Ik heb wel eens Berkenbier gedronken. Maar dit is mij tegen gaan staan... :-[

Ik zou het in 1e instantie in de hop en gist zoeken en de hars en sparrenappels in de kerstboom hangen!  ;D

Jacques

Citaat van: Phrerick op 20-05-2008  12:20 uIk heb ooit iets gehoord over sparrenbier. In dit bier zou hop vervangen zijn door sparappels en hars van de spar. Geen idee wat voor hoeveelheden er gebruikt moeten worden, en van welke soort spar/dennenboom de grondstoffen moeten komen. Maar dennenboombier lijkt mij het ultieme kerstbier, maar het zou ook wel eens een hoestdrank kunnen worden.

Vorig jaar heb ik tijdens het Zythos-bierfestival een bier gedronken dat gebrouwen was met dennenhars. Ik vond het een verrassend en zeer smakelijk bier.

Ook in gruit zat in de middeleeuwen hars. De kunst is de juiste dosering te vinden. Als je gaat experimenteren begin dan met kleine hoeveelheden. Pas na een brouwsel of 3 tot 4 (eerst te weinig en dan te veel) zul je in de buurt zitten van de juiste hoeveelheid. Veel succes!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.