Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zware IPA

Gestart door oranjeboombiertje, 22-04-2008 22:27 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Volgende week begint voor mij 2 weken vakantie en mijn biervoorraad is al heel lang niet zo klein geweest, wat ga je dan doen: brouwen.

Ik heb al een stoombiertje in de planning staan voor volgende week en de week erna wil ik nog een mooie zware IPA maken met de gistkoek van mijn andere IPA Voor het recept zit ik te denken aan:

Begin s.g. 1075.
Hoeveelheid: 35 Liter wort.
IBU: 70
EBC: 25

85% pale mout 9 EBC
10% Munchener 15 EBC
5% Cara 120 EBC

eenstapsmaisch 67 graden van zo'n 75 minuten.

Koken: 75 minuten.
Target hop 13,6%    60 gram FWH
Challenger 6,7%       50 gram FWH

Challenger 6,7 %       40 gram   20 minuten
Challenger 6,7%        40 gram   10 minuten

Challenger 6,7%        30 gram koudhop.

Gist:
Slurrie van Wyeast thames valley.

Iemand nog iets op te merken? Misschien nog iets bitterder ;D

:degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Voor de hop moet ik nog even mijn voorraad checken, volgens mij heb ik deze hoeveelheden nog wel liggen maar het is toch twijfelachtig met de hopschaarste hè :D

Wesley

Menno

Wat is dat toch met die Engelse gist?  ;D

Enne, bitter is lekker!  :hoera:

Caspar

oranjeboombiertje

Morgen dit biertje brouwen, eindelijk. Het recept is nog iets aangepast. Ik ga nog een klein beetje Cascade hop toevoegen aan begin koken, om het op te maken. Het is slechts 19 gram, niet erg van invloed dus. De Target aan begin koken heb ik opgeschroefd tot 100 gram. De giften van 20 en 10 minuten zijn allebei 30 gram Challenger geworden. De koudhop ga ik nog even over denk, wordt waarschijnlijk 40 gram Challenger maar misschien gooi ik er ook nog wel wat goldings bij.

Wesley

René K

Ziet er goed uit Wesley.

Kun je ons vertellen hoe de brouwdag is verlopen?

oranjeboombiertje

Brouwdag verliep prima. Alleen jammer dat ik tijdens het uitkoken van mijn beluchtingssteentje vergeten was te checken of er nog voldoende water in het pannetje zat. Het slangetje was dus verbrand :-[ Dan maar niet beluchten dus.

De gist was al 3 weken oud (bewaard in de koelkast) en heeft het niet erg makkelijk gehad die tijd, veel verschillende temperaturen.

Mijn wort is uiteindelijk uitgekomen op een s.g. van 1080, ook iets aan de hoge kant dus.

Nu had ik mijn gistvat achterin de auto staan en ben even bij een maatje van me gaan kijken naar zijn nieuwe aanwinst (brouwinstallatie). Ik kwam na een paar uurtjes bij mijn auto om verder te gaan en er lag nog net geen gist over de achterbank. Het vat stond dus keihard over te schuimen, dat toch met 100% headspace.

Het biertje is nu ook erg warm en ik heb het vat dus ook maar op het balkon gezet met een koude, natte doek er omheen.

Wesley

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 26-05-2008  00:22 uNu had ik mijn gistvat achterin de auto staan en ben even bij een maatje van me gaan kijken naar zijn nieuwe aanwinst (brouwinstallatie). Ik kwam na een paar uurtjes bij mijn auto om verder te gaan en er lag nog net geen gist over de achterbank. Het vat stond dus keihard over te schuimen, dat toch met 100% headspace.

Nieuwe definitie van een (mobiele) gistbank?  ;D

Caspar

Hou die vergistingstemperatuur inderdaad goed in de gaten Wesley, ik heb zelf gemerkt dat zo'n explosieve vergisting niet altijd de beste resultaten geeft.

oranjeboombiertje

Blij ben ik ook niet met zo'n explosie.

Wel vind ik het heel bijzonder om te zien dat een oudere gist, onbelucht en in een (erg) zwaar wort zo hard aan de slag gaat. Ik had eerder een moeizame vergisting verwacht die niet ver uit zou gisten maar dan krijg ik dit ineens.

Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 26-05-2008  12:11 uIk had eerder een moeizame vergisting verwacht

Je zegt wel onbelucht, maar schudden achter in de auto... Dat lijkt wel op beluchten natuurlijk. :idea:

oranjeboombiertje

Zelf heb ik ook wat geschud met het vat om te beluchten. Dit is natuurlijk lang niet zoveel als een uur lang een steentje erin hangen.

Wesley

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 26-05-2008  22:02 uZelf heb ik ook wat geschud met het vat om te beluchten. Dit is natuurlijk lang niet zoveel als een uur lang een steentje erin hangen.

Dat kon nog wel eens meevallen. Als je een paar minuten hebt geschud is het al gauw gelijkwaardig.

oranjeboombiertje

Die gist gebruikt de zuurstof heel snel op hè. In het draadje over beluchten dat William heeft gestart is ook een grafiekje te zien van gist in een belucht wort. Binnen enkele minuten is de zuurstof op. Ik geloof dus niet echt dat een paar minuten schudden net zoveel belucht als een uur borrelen.

Wesley

Edgar

Da's waar, een uur is inderdaad erg lang.

Jacques

Na die paar minuten kun je het vat opendraaien en weer opnieuw schudden. Een paar keer schudden schijnt bijzonder effectief te zijn.

Edgar

Overigens was mijn antwoord, realiseer ik me nu, gebaseerd op de aanname dat je nog geen gist had toegevoegd. Dan maakt een uur beluchten geen verschil met een paar minuten schudden. Soms ben ik niet zo stom als ik zelf denk :clownsmile:

oranjeboombiertje

Ik belucht altijd na het toevoegen van de gist. Je belucht immers voor die gist, het lijkt me dus behoorlijk onzinnig om te beluchten zonder gist.

Maar het ging er dus over hoe verbaasd ik ben over een gist die onder behoorlijk slechte condities het (te) goed doet.

Wesley

oranjeboombiertje

Het biertje staat nu lekker in het lagervat. Het s.g. is 1018 en mag van mij nog wel wat zakken (leve het droge bittere bier).

De smaak heb ik niet helemaal goed kunnen proeven want ik heb het laatste restje uit mijn gistkuip geproefd en er zat nogal wat gist bij dus. Ik proefde wel duidelijk (hogere) alcoholen, een teken van een warme vergisting dus.

Er zit nu nog lekker 40 gram Challenger bij als koudhop, dit wordt weer een hele mooie, hopelijk wordt die warme vergisting niet te opvallend in het uiteindelijke bier.

Wesley

oranjeboombiertje

Vandaag dit bier maar eens onder de dop gedrukt. Het is uitvergist tot een s.g. van 1014, lekker ver door dus. Inclusief de 6g/liter bottelsuiker komt dit bier op 9% alcohol, lekker zwaar dus. Het bier is extreem bitter en wat wrang, vermoedelijk van de te hoog opgelopen gistingstemperatuur. Ik proef duidelijk (hogere)alcohol. De esters vallen me reuze mee, wat dat betreft is het bier nog erg strak.

Goed, dit bier mag dus nog even rijpen in de fles want nu is het echt nog te wrang maar volgens mij wordt dit een hele mooie :proost:

Wesley

MO

1080 naar 1014? Volmout? Met een Engelse gist? Dat hadden we niet verwacht toch?

Oscar

Nou, als ik dat zo lees..Laat de winter maar komen  ;)

oranjeboombiertje

Citaat van: MO op 25-06-2008  15:31 u1080 naar 1014? Volmout? Met een Engelse gist? Dat hadden we niet verwacht toch?

Mooi hè. De spindel zat trouwens nog wat dichter bij de 1012 dan de 1014 maar ik heb het naar boven afgerond. Lekker hoor een dikke IPA met 9% en 80 IBU :brouwen:

Wesley

EBC

En met een onbeluchte starter!

oranjeboombiertje

maar wel een heel grote slurrie! Bovendien heb ik de gist (zoals ik tegenwoordig altijd doe) al aan het begin koken in het gistvat opgestart met 1-2 liter wort. Dit blijf ik tijdens het koken vaak schudden, voor beluchting. Hierdoor is mijn vergisting altijd binnen een paar uur volop op gang.

Beluchten doe ik tegenwoordig alleen nog maar in mijn starters omdat ik de gist dus al 1,5-2 uur lang schud met wat wort en mijn wort na het koelen goed laat kletteren en dan nog goed schud.

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

39957

Reacties: 9
Gelezen: 1635

31352

Gestart door thunderjong

Reacties: 13
Gelezen: 4811

23092

Reacties: 62
Gelezen: 20212

42052

Reacties: 13
Gelezen: 2361

34072

Gestart door ir. Auditor

Reacties: 30
Gelezen: 7502

26589

Reacties: 1
Gelezen: 1484

10913

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 37
Gelezen: 11169

06-12-2008 22:38 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.