Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA met Amarillo

Gestart door oranjeboombiertje, 20-04-2008 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

JWVG

CiteerJammer dat er binnenkort geen forumuitje is. Nu moet ik het allemaal alleen opdrinken

Nee hoor, want dan gaan wij weer zeuren over de vraag of het een echte IPA is of niet, en of we het lekkerder vinden met minder of meer body en meer of minder hop. En dan zeg jij weer (zie boven) dat je hem vooral voor jezelf hebt gebrouwen, en dat jij hem perfect vind. Dus eigenlijk heb je voor dit bier geen feedback nodig. Geniet er vooral zelf van!  :biersmile:

:degroeten: JW.

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 06-07-2008  23:07 uNu moet ik het allemaal alleen opdrinken ;D
Uhm... volgens mij is er een kans dat we elkaar de 13e treffen?  :weetniet:

oranjeboombiertje

Nee helaas, ik heb de 13 eigenlijk geen tijd. Moet zorgen dat ik die dag op tijd in Den Bosch ben, ik moet de volgende dag om 9 uur in Oss zijn namelijk. Zou wel ff een biertje langs kunnen brengen voor je als je dat wilt :P

:degroeten:
Wesley

Adrie

Hier dan de beloofde proefnotities.

Schuim: fijn, veel, stevig. Heel mooi.

Kleur: donkergeel. Troebel omdat er snel aardig wat gist meekwam. Blijkbaar plakte de gist heel slecht (of eigenlijk niet) op de bodem.

Geur: sterk citrus-achtige, typisch Amerikaanse hop. Mmmmm. Lijkt iets meer citroenig dan Cascade die meer aan grapefruit doet denken. Ook een beetje mout. Ook een beetje autolysegeur (bouillon-achtig) door de opgewarrelde gist.

Smaak: bitter, moutig, citrushop.

Nasmaak: bitter.

Mondgevoel: Vrij dun van body. Te dun. voor een IPA, komt vrij waterig over en daardoor mist de balans wat met de bitterheid. Weinig koolzuur. Beetje plakkend.

Heerlijke hopgeuren en -smaken. Beetje uit balans door te weinig body, maar verder een uitstekend bier. Jammer dat Amarillo hier niet verkrijgbaar is. (Brouwland mag dit gerust als een hint opvatten). Ik denk dat ik Amarillo lekkerder vind dan Cascade.

Caspar

Er schijnt (nog) maar 1 teler te zijn van Amarillo en de contract-beluste Amerikanen zullen hier wel bovenop zitten :-\. Des ondanks mag het voor Brouwland ondertussen wel duidelijk zijn dat er nog meer lekkers te vinden is naast Cascade (in het voordelige Amerika)!

Menno

Citaat van: Adrie op 08-07-2008  19:39 uIk denk dat ik Amarillo lekkerder vind dan Cascade
Yêê-haaa! Nóg een liefhebber! :groots:

oranjeboombiertje

@ Adrie,

Bedankt voor het proeven. Dat wat op dwarrelde is volgend mij geen gist naar hopgruis (heb hop korrels als koudhop gebruikt en niet gefilterd of zoiets).

Dat dit bier dun en bitter is is eigenlijk wel logisch want het draait natuurlijk alleen maar om de hop (in dit geval zeker dus). Het is absoluut niet bedoeld als een stijlvaste IPA maar meer een lekker biertje dat (extreem) bitter is en het mooie van de zachte bitterheid van Europese hop gecombineert met het mooie aroma van de Amerikaanse hop. Dat is volgens mij goed gelukt.

:degroeten:
Wesley

JeroenCV

Adrie

Citaat van: Oranjeboombiertje op 08-07-2008  23:47 umaar meer een lekker biertje dat (extreem) bitter is en het mooie van de zachte bitterheid van Europese hop gecombineert met het mooie aroma van de Amerikaanse hop. Dat is volgens mij goed gelukt.

Dat is zeker goed gelukt. Het bier kwam helemaal niet extreem bitter over.

Vergelijkbare Topics (7)

41209

Reacties: 0
Gelezen: 570

10172

Reacties: 15
Gelezen: 4795

30874

Reacties: 4
Gelezen: 2288

15997

Reacties: 25
Gelezen: 8905

21005

Reacties: 3
Gelezen: 1945

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.