Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Witbier/tarwebier recept

Gestart door MartijnBraakman, 10-04-2008 15:23 u

Vorige topic - Volgende topic

MartijnBraakman

Hallo allemaal,

ik heb dit recept min of meer bedacht, kan ik hier wat lekkers van maken?

recept 20 Liter

Tarwemout 3 ebc   1800 g
Pale ale 7 ebc   1500 g
Pilsnermout 3 ebc   1000 g
Tarwevlokken   500 g
Maisvlokken   400 g

Temperatuur [ºC]   44   50   60   70   78
Tijd [min]                10   15   25   25   5

Maisch water 18 Liter
spoel water 10 liter

Goldings Hop 2,9 alpha   42 g   60 min
Sinasappelschil                12 g   10 min
Koriander                             12 g   5 min

Ik hoor het graag,

Groeten, Martijn Braakman

MO

Wat zijn je plannen voor de gist, die noem je niet.

Pale ale mout is niet gebruikelijk in witbier, heb je daar een speciale reden voor?

oranjeboombiertje

Het kan, naar mijn mening, allemaal wat simpeler:

Pilsmout 60%
tarwe(mout/vlokken) 40%

inmaischen op 63 graden, 30 minuten en dan nog 30 minuten op 73 en uitmaischen op 78.

12 gram koriander lijkt me wel erg veel, ik zou eerder richting de 3-4 gram gaan, wel eerst even kneuzen.

Sinaasappelschil zit wel goed zo rond de 10 gram.

Voor de gist zou ik kiezen voor de Wyeast Belgium white, is de originele Hoegaarden gist en die geeft heel veel kruidigheid in het bier (de starter ruikt bij mij altijd al naar koriander, zonder dit toegevoegd te hebben natuurlijk).

Hoe bitter heb je dit bier berekend, dat zie ik zo snel even niet. Je kan rond de 16-20 IBU gaan zitten, wat normaal is voor een witbier. Zelf ga ik altijd wat hoger zitten, zo rond de 23 IBU maar dat is eigenlijk al buiten de klasse.

:degroeten:
Wesley

MartijnBraakman

Hoi,

Het was een beetje een inkoopfout namelijk, moest gewoon pilsmout hebben, maar heb nu 1 kilo pils en 2 kilo pale ale.

Ik zal de koriander wat omlaag halen, maar wordt dit wat?

Ik heb als gist, van Brewferm: Blanche

Hoe bereken ik de IBU? Ik heb nog niet zo vaak gebrouwen dus ben er nog niet helemaal in thuis.

Gr, Martijn

Oscar

Citaat van: MartijnBraakman op 10-04-2008  16:28 umaar heb nu 1 kilo pils en 2 kilo pale ale.

Als je vaker brouwt, een tip: koop in een keer een zak van 25 kilo pilsmout! Is goedkoper en mout is zeker wel 2 jaar te bewaren.

Drents Hopbier

Citaat van: MartijnBraakman op 10-04-2008  15:23 uik heb dit recept min of meer bedacht, kan ik hier wat lekkers van maken?

recept 20 Liter

Tarwemout 3 ebc   1800 g
Pale ale 7 ebc   1500 g
Pilsnermout 3 ebc   1000 g
Tarwevlokken   500 g
Maisvlokken   400 g

Temperatuur [ºC]   44   50   60   70   78
Tijd [min]                10   15   25   25   5

Maisch water 18 Liter
spoel water 10 liter

Goldings Hop 2,9 alpha   42 g   60 min
Sinasappelschil                12 g   10 min
Koriander                             12 g   5 min

Lijkt me leuk om te proberen. Een iets afwijkende storting dan wat gebruikelijk is (in de boekjes staat) kan verfrissend zijn. De hoeveelheid koriander lijkt me niet te hoog.

Hopbier

oranjeboombiertje

Zoals Oscar zou aanraden, gebruik BrouwVisie. Zelf gebruik ik BrouwHulp voor mijn berekeningen. Als je op die namen zoekt hier op het forum kan je uitgebreid vinden wat het is en wat je er mee kan.

Die gist is geen favoriet van mij (ik ben een beetje anti-Brewferm) maar je zou het kunnen proberen, zelf heb ik geen ervaring met de witbier gist van Brewferm maar meestal zijn dit niet de beste gisten.

:degroeten:
Wesley

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-04-2008  16:32 uDie gist is geen favoriet van mij (ik ben een beetje anti-Brewferm) maar je zou het kunnen proberen, zelf heb ik geen ervaring met de witbier gist van Brewferm maar meestal zijn dit niet de beste gisten.

Een negatief advies zonder ervaring met de gist, maar alleen omdat hij van Brewferm komt... Het moet toch niet gekker worden?  :neenee:

Ik heb vorig jaar met deze gist een lekker witbier gebrouwen en hij gistte ook aardig door (1050 -> 1010).
Hij geeft een lekkere frisse witbiersmaak!
Heb ook eens de belgian white gebruikt, maar ben er (geen identieke recepten en dus brouwsels) niet geheel uit welke ik beter vind...

MartijnBraakman

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk dit recept in gedachten had bij een vruchtenbier.

Ik probeer namelijk wat samen te stellen voor mijn vader die op Curaçao woont.

Hij gaat chimaroekoe (fris zoete curaçaose vrucht) toevoegen, ik denk, tijdens de kook?

Past dit recept bij een vruchtenbier, denken jullie?

gr, martijn

goom

Waarom kweek je gist niet op?
Korenwolf en wittekerke zijn mij prima gelukt.

Vergelijkbare Topics (7)

39769

Reacties: 6
Gelezen: 1325

35765

Gelezen: 1707

30596

Reacties: 2
Gelezen: 1953

7329

Gelezen: 2475

40951

Reacties: 0
Gelezen: 853

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.