Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA of toch een blonde? :)

Gestart door Zaphod_B, 06-04-2008 01:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Je kunt hier heel eenvoudig mee experimenteren door een brouwsel in drieën te splitsen en aan het een gedeelte kristalsuiker toe te voegen, aan een andere gedeelte moutextract en aan het laatste gedeelte niets toe te voegen. Na een rijping van een paar maanden kun je gaan vergelijken.
Door dit soort experimentjes leer je veel. Helemaal leuk wordt het als je van zo'n experiment verslag doet hier op het forum.

EBC

Als je zegt geen suiker toe te voegen, dan krijg je altijd een reactie van Jacques  :D. Push the button!  >:D

Ik ben het er helemaal mee eens dat suiker een volwaardig ingredient is.

In dit geval maak je een IPA en het is mijn mening dat de vele hop een zoetige tegenhanger moet hebben, anders raakt het bier snel uit balans. Vandaar dat ik de suiker in dit geval zou vervangen door een ingredient dat meer dextrinen en een vollere smaak geeft: Caramelmout.

En Jacques heeft gelijk. Experimenteer er maar mee en vorm je eigen mening. Dat heb ik ook gedaan en aan de hand daarvan gaf ik je dit advies.  ;)

Jacques

Citaat van: EBC op 30-04-2008  11:02 uAls je zegt geen suiker toe te voegen, dan krijg je altijd een reactie van Jacques  :D. Push the button!  >:D

Ja, dat klopt. Ik vind het belangrijk steeds een tegenwicht te geven de trend dat alleen volmoutbieren goede bieren zijn. Daarvoor zijn er gewoon te veel mooie Belgische en Engelse bieren die absoluut geen volmouters zijn.

Zaphod_B

Net mijn eerste Blonde open getrokken na weekje op fles. Even testen :). (zie pagina 1 van deze thread). Je moet toch iets nuttigs doen terwijl 't wort voor de IPA aan de kook staat te komen na 't filteren ;).

GELUKT!!! Smaakt erg ok. Lijkt vrij veel op een Leffe Blond. Lekker fruitig. Lichte moutsmaak, weinig hop. Lekker fris, tikkie zuur. Ik proef heeeel in de verte de sinaasappelschil of in ieder geval een lekker fris citrusachtig zuurtje. De koriande vind ik echt niet meer. Geen diacetyl voor zover ik dat kan beoordelen..

Ben zeer zeer tevreden. mijn eerste biertje wat echt super gelukt is! Nu lekker langer laten rijpen, kan dus alleen maar beter worden. SG moet ik nog meten, zit al in maatglas maar nog niet op 20 graden. Komt uit de koelkast he...

Hoe lang moet een Blondje ongeveer rijpen? Weekje of 6 a 8?

Zap is blij :)  :elifant: :dansen: :hoera:

Oscar

Citaat van: Zaphod_B op 02-05-2008  16:10 uBen zeer zeer tevreden. mijn eerste biertje wat echt super gelukt is! Nu lekker langer laten rijpen,

???  Het bier nu al lekker... en het is maar een blondje. Lang rijpen als ie al lekker is is natuurlijk overdreven. Gewoon van genieten. Geeft 'm misschien nog 1 of 2 weken. Als ie echt zo lekker is kun je er toch niet afblijven.. >:D

Zaphod_B

Citaat van: Oscar op 02-05-2008  16:24 u???  Het bier nu al lekker...en het is maar een blondje. Lang rijpen als ie al lekker is is natuurlijk overdreven. Gewoon van genieten. Geeft 'm misschien nog 1 of 2 weken. Als ie echt zo lekker is kun je er toch niet afblijven.. >:D
Sja nou ja heb hier geleerd dat dat hoort en zo ;). Maar inderdaad, wordt lastig om eraf te blijven... Jammer nu dat ik er maar 10 liter van gemaakt heb... Die ga ik binnenkort nog eens doen, maar dan 20 liter!!

En zo'n korrelgistje kan dus verdraaid lekker worden.

Zaphod_B

Begin ook het giststarten nu te snappen en onder de knie te krijgen. Heb de gist voor de IPA nu keurig aan de gang en heb nu een liter mooie koffie-met-veel-koffie-melk kleurige starter, die ik heb aangevuld met nog 500 ml van de net gemaakte wort na afgieten. Hoe ik het nu heb gedaan:

- maandag pack gesmackt
- dinsdag 1 liter starter (100 g moutextract) met siris yeast vit
- 24 uur belucht
- woensavond aangelengd met nog een liter
- gistermiddag in een fles overgegoten van een anderhalve liter (overtollige afgegoten) en in de koelkast gezet. Dit was echt en anderhalve liter melkachtig (koffie-met-melk).
- vandaag toen ik begon met brouwen de fles leeggegoten in schone 2 liter erlenmeyer, roervlo erin, en op mijn net aangeschafte (vandaag!) tweedehands magneetroerder.
- toen wort klaar was halve liter afgetapt na 't filteren en dit laten afkoelen tot 22 graden en erbij gedaan.
- heb nu prachtig actieve starter. Als ik de roerder even stil zet heb ik meteen schuimvorming en de vloeistof is mooi in beweging.

Dus..  gaat eindelijk goed! Nu 't wort 90 minuten koken, koelen, en dan mag die gist lekker verder gaan eten :).

Zaphod_B

Ondertussen is de gisting al gestart! Waterslot geeft elke 10 seconden een vrolijk blubje en er staat een mooie schuimlaag op. Ruikt ook erg lekker hoppig. Dit gaat een lekkere worden :).

Vergelijkbare Topics (7)

38929

Reacties: 1
Gelezen: 1385

24369

Reacties: 31
Gelezen: 7685

5301

Reacties: 28
Gelezen: 7671

44101

Reacties: 7
Gelezen: 1052

11213

Reacties: 3
Gelezen: 2615

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.