Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Jaarlijkse Quadrupel!

Gestart door Caspar, 15-03-2008 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Dag allemaal!

5-5-2008 is het weer "Big Brew" :hoera:. Vorig jaar heb ik een Quadrupel gebrouwen met Menno en wat vrienden van mijn broertje. Het lijkt me wel leuk om dit zelfde recept (iets aangepast) dit jaar weer te brouwen.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4192.msg64837.html#msg64837

Oscar, ga jij de site van "Big Brew" weer updaten?

-----

Kuik Quadrupel 2

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-D  Derek Walsh - klasse  D, Quadrupel

Min OG:  1.070   Max OG:  1.094
Min IBU:    17   Max IBU:    40
Min Clr:    80   Max Clr:   127  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          30.00    Wort Size (L):     30.00
Total Grain (kg):        10.10
Anticipated OG:          1.075    Plato:             18.15
Anticipated EBC:          55.7
Anticipated IBU:          32.0
Brewhouse Efficiency:       67 %
Wort Boil Time:             80    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  9.9     1.00 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 66.3     6.70 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  4.0     0.40 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    537
  9.9     1.00 kg.  CaraAroma 150                 Belgie         1.035    201
  9.9     1.00 kg.  Witte basterdsuiker                          1.046      0

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Hallertau Northern Brewer         Whole    6.60   7.2  First WH
 35.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.90   7.8  60 min.
 35.00 g.     Hallertau Northern Brewer         Whole    6.60  13.3  60 min.
 30.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.80   3.3  15 min.
 10.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.80   0.4  5 min.

Yeast
-----

Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Water Profile
-------------

Profile:           Amersfoort - Nederland
Profile known for:

Calcium(Ca):          34.3 ppm
Magnesium(Mg):         3.2 ppm
Sodium(Na):           14.5 ppm
Sulfate(SO4):         18.1 ppm
Chloride(Cl):         18.1 ppm
biCarbonate(HCO3):   108.0 ppm

pH: 7.90

Mash Schedule
-------------
                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta / Alpha Amyla     0     75     65      65   Infuse    71       29.00   3.19
Spoelen               13      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.19

-----

Groet Caspar

thibolleke

Een big brew met OG van 1075? Jij moet dringend weer wat gaan brewtriben.  ;)
Weet je, zal ik mijn 20 % alc vol bier ook op 5-5-2008 brouwen.  :-*  Een jaarlijkse 'Big Brew' zie ik ook wel zitten.

thibolleke

Hehe, 'O G' word automatisch veranderd naar 'begin SG' als ik op verzenden druk. Jacques? (ah, O G is Engels daarmee?)

Ronnie

Citaat van: thibolleke op 15-03-2008  18:40 uHehe, 'O G' word automatisch veranderd naar 'begin SG' als ik op verzenden druk.
Ho, maar dat is nog niks Thibo!
Soms veranderen simpele afkortingen die je wil gebruiken in smiley's ! Opletten met haakjes, punten en kommas!

Oscar

Citaat van: Caspar op 15-03-2008  17:39 u5-5-2008 is het weer "Big Brew" :hoera:.

Caspar kijk een hier : http://www.beertown.org/events/bigbrew/   

CiteerEach year on the first Saturday in May,

Dus dit jaar zitten we dan op 03-05-08. Maar als jij op maandag wilt brouwen is dat ook goed hoor... :D :D

Citaat van: Caspar op 15-03-2008  17:39 uOscar, ga jij de site van "Big Brew" weer updaten?

Ik zal er deze week eens naar kijken....

Caspar

Oeps, het is dan natuurlijk 3-5-2008 inderdaad... Thibo, Big Brew is een evenement, check de link van Oscar maar even.

MO

20% bier? Helemaal mijn ding. 29-3 durf ik niet verder te gaan dan 12%. Wil je wort per increment gaan toevoegen of wat? Details graag in je eigen nieuwe onderwerp.

Caspar

Ik ben ook wel benieuwd :brouwen:. Amerikanen die je zijn voorgegaan gooien er wel veel honing en "beano tablets" in. Ik heb laatst een keer Samichlaus bier op van 14% en dit is echt rete zoet (eind SG 1035), eigenlijk niet lekker meer...

MO

Maar dat is natuurlijk een Reinheitsgebot volmout bier. Ik zou toch heel veel suiker gaan gebruiken in zo'n "bier." En munchener mout voor de moutsmaak heb ik net geleerd.

thibolleke

Citaat van: Caspar op 16-03-2008  15:45 uThibo, Big Brew is een evenement, check de link van Oscar maar even.

Jaja had ik wel door hoor.
Ik doe daar gewoon niet aan mee, maar daar komt dit jaar misschien nog wel verandering in.

Citaat van: MO op 17-03-2008  23:03 u20% bier? Helemaal mijn ding. 29-3 durf ik niet verder te gaan dan 12%. Wil je wort per increment gaan toevoegen of wat? Details graag in je eigen nieuwe onderwerp.
Ja ik open daar wel eens een apart topic voor.
Ik zat inderdaad te denken aan die "beano tablets" of iets dergelijks. Wat natuurlijk wel een beetje vals spelen is.
Als we dan toch gaan vals spelen misschien maischen op 72°C en een potje beta amylase toevoegen! 

Ik zal me maar eens een topicje aanmaken....

Caspar

Omdat ik vanaf woensdag buiten de deur ben heb ik vandaag de starter aan de beluchting gehangen... tijdens mijn afwezigheid kan de starter een weekje in de koelkast bivakeren zodat ik hem volgende week woensdag weer wakker kan schudden ;D. Helaas kan ik dus ook niet mee doen aan de big-brew :'(.

Ik ga de Quadrupel gecontroleerd vergisten bij een temperatuur van 20 tot 21 oC (bier temperatuur). Mijn laatste twee brouwsels waren niet gecontroleerd vergist en hebben relatief veel esters en hogere alcoholen :-\.

Caspar

He he, de brouwdag zit er weer op! De dag verliep vlekkeloos... en wat een weer jongens :duimop: ;D.

In het vat:

26 liter Quadrupel / Begin SG 1079 / 29 IBU -> Gekoeld vergisten op 20 tot 21 oC.

9 liter American Red Ale met US05 / Begin SG 1067 / 50 IBU -> Ik probeer het vat koel te houden door het in een badje van +/- 17 oC te houden.

Hopelijk staan ze vanacht netjes te gisten, de starter van de Quadrupel (Wyeast Abbey Ale II) had er tenminste flink zin in ;).

Caspar

23:00 en beide watersloten staan te pruttelen ;D, hopelijk ga ik de gewenste SVG van > 80% halen :brouwen:.

Gerb

Dat wordt een lekker biertje zo te zien. Die American Red is de 2e afloop van de filtering neem ik aan?

Even nog een lastige vraag: is dit niet meer een Quadrupel dan een Barleywine?  >:D

Caspar

CiteerDie American Red is de 2e afloop van de filtering neem ik aan?

Nee, mijn proefbrouwsels zijn altijd mengsels van een 4 liter moutextract met een bepaalde hop (vaak royaal gehopt >:D) gemengd met 5 liter van het hoofdbrouwsel.

Dit doe ik om bepaalde gist of hopsoorten te leren kennen :brouwen:, of in dit geval om mijn persoonlijke voorraad bittere bieren op peil te houden :biersmile:.

CiteerEven nog een lastige vraag: is dit niet meer een Quadrupel dan een Barleywine?  >:D

Jazeker, ik hoop op SG 1079 -> 1013... iets meer dan 9% alcohol.

Nog wat foto's:

De thermometer in het badje geeft 19 oC aan.

De krausen groeit aardig, gelukkig staat het vat gekoeld... anders krijgen we Barley Wine taferelen vrees ik ;).

Caspar

Zojuist het proefbrouwsel overgeheveld met een SG van 1013. Ik heb op 9 liter 15 gram fuggle toegevoegd, maar het bier smaakte nu al waanzinnig hoppig. Wow, wat wat ben ik blij dat deze hop weer verkrijgbaar is :proost:. Het primitieve waterbadje heeft denk ik wel enigszins geholpen, maar tegen de temperaturen van deze week valt moeilijk op te boksen :-\.

Morgen ga ik de Quadrupel overhevelen, ondanks dat ik het brouwsel gecontroleerd vergist heb is de krausen tot boven aan het vat gestegen... en ik maar denken dat de Westmalle erg was :brouwen:.

Caspar

Zojuist de Quadrupel overgeheveld met een SG van 1026. Dit viel een beetje tegen, maar na het hevelen was er direct weer activiteit in het waterslot. Ik hoop er nog 13 puntjes vanaf te snoepen, maar 10 is ook acceptabel!

Omdat mijn nieuwe hevel voor mijn nieuwe gistvat valse lucht aanzoog, was ik genoodzaakt het kraantje te gebruiken... deze kon ik dus niet reinigen met Chempro :-\.

Hoe doen jullie dat eigenlijk bij het overhevelen als jullie dit met het kraantje van het gistvat doen? Wikkelen jullie een broodzakje om het kraantje of zo :weetniet: ?

Groet Caspar

MO

Je kunt hem toch in een (bier)glas onderdopen, of lukt dat niet?

oranjeboombiertje

Het kraantje is vanbinnen steriel (gereinigd voor het wort erin ging) en aan de buitenkant draai ik het pijpje altijd omhoog en spoel dit goed door met alcohol (spiritus) en dan na met water. Dit zorgt ervoor dat het kraantje helemaal schoon is en je daardoor veilig kan hevelen.

Na gebruik voor monstername spoel ik het kraantje ook altijd (alcohol en water) zodat het schoon is.

:degroeten:
Wesley

Caspar

Mijn vat staat in de koelkast op zolder, dus ik kan niet even naar de douche rennen... ik vind reinigen met alcohol dus wel interessant. Ik maak me nu geen zorgen omdat het een gloed nieuw kraantje was, hier zitten niet al te veel beestjes op vermoed ik ^-^.

Is jullie trouwens ook opgevallen dat er een soort smeermiddel in het kraantje zit?

oranjeboombiertje

Klopt. Ik haalde altijd mijn kraantjes helemaal uit elkaar (3 onderdelen + een ringetje) maar daardoor gaan ze uiteindelijk kapot. Nu haal ik alleen nog het pijpje eruit en het ringetje eraf. Dit was volgens een medewerker bij Brouwland ook afdoende, het kraantje ligt bij mij wel in de chemipro caustic voor minstens 24 uur.

:degroeten:
Wesley

Caspar

Na / voor gebruik week ik ze ook in de Chempro Caustic, tijdens dit brouwsel heb ik de grenzen van mijn infectie paranoia verkend. Het kraantje, ik heb een schuimspaan gebruikt tijdens het filteren van mijn proefbrouwseltje die niet gedesinfecteerd was :-\... tijd dus voor een grote schoonmaak in de zomer ;D!

Caspar

Zojuist het proefbrouwsel gebotteld met een eind SG van 1010 / 8,0 oBrix en 28 flesjes :duimop:. De Fuggle walmen kwamen me tegemoet, lekker man :proost:. Het was de bedoeling dat dit een American Red Ale werd, maar met 7,8% alcohol en 50 IBU is het meer een uit de kluiten gewassen IPA die wat rood van kleur is ;D.

Zaterdag pas de Quadrupel bottelen want er is nog iets van activiteit te bekennen in het waterslot.

Caspar

Helaas is de Quadrupel niet verder vergist dan SG 1017 (SVG 77%)... dus ik heb hem vandaag gebotteld met 7 gr/l suiker dat geeft iets meer dan 8,5% alcohol. De Wyeast Belgian Abbey II vergist bij mij eigenlijk nooit erg ver door. Ik heb nu drie keer gebrouwen met deze gist en steeds eindigt ie net iets onder de 1020.

Maar ja, de smaak was echt waanzinnig subtiel fruitig, veelbelovend :proost:.

Vergelijkbare Topics (7)

35038

Reacties: 3
Gelezen: 1235

6256

Gestart door Adrie

Reacties: 26
Gelezen: 9564

24369

Reacties: 31
Gelezen: 7711

727

Reacties: 24
Gelezen: 12836

22777

Gestart door MM

Reacties: 11
Gelezen: 4531

33171

Reacties: 12
Gelezen: 2522

45200

Gestart door Bvk1983

Reacties: 5
Gelezen: 352

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.