Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eindelijk weer brouwen

Gestart door JeroenCV, 27-02-2008 09:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerken

Hoe ver is het jongbier uitvergist?

JeroenCV

Ik ben net terug uit London, en ik trof mijn lagering zo aan:

:huilen: :huilen: :huilen: :huilen:

Wat is dit? wat is er fout gegaan?

Kleine beschrijving: het is een witte waas, met grote bellen erboven op. Het lijkt mij zelf schimmel.

Weggooien is de enige optie denk ik....

@Brouwerken, de laatste SG meting gaf 1009.

Oscar

He jeroen, dat heb ik ook wel eens gehad...  >:D  Wilde gist !

Citaat van: JeroenCV op 07-04-2008  20:06 uWeggooien is de enige optie denk ik....

Bewaar een beetje (± 3-5 liter) en laat dat een jaar staan gisten, daarna bottelen.... :proost2:

Oscar

Was het niet slecht weer tijdens het brouwen? En heb je binnen of in je tent (buiten) gekoeld?

Caspar

Je kan inderdaad nog altijd geuze steken met Oscar :D.

JeroenCV

Is dit echt wilde gist? Wauw Goudse geuze!!! hahahahaha

Het was tijdens het brouwen slecht weer; het regende. Ik heb het koelen buiten mijn tent gedaan, onder een parasol, ongeveer 2 cm boven de ketel gehouden, zodat er weinig in kan komen. koelen ging snel, ongeveer 20 minuten.

Die 5 liter, moet ik dat goed afgedekt bewaren, gewoon bottelen?

Caspar

Ik denk dat het kaam is... ik heb wel eens gehoord dat mensen bier hebben gebotteld met kaam en dat dit te drinken was... maar ik vind het er niet lekker uit zien :-X.

JeroenCV

Ja ik dacht ook kaam...maar kan niet echt goede plaatjes zo snel vinden.

Jacques

Citaat van: JeroenCV op 07-04-2008  20:06 uIk ben net terug uit London, en ik trof mijn lagering zo aan:

:huilen: :huilen: :huilen: :huilen:

Wat is dit? wat is er fout gegaan?

Kleine beschrijving: het is een witte waas, met grote bellen erboven op. Het lijkt mij zelf schimmel.

Weggooien is de enige optie denk ik....

Dit is een mooi voorbeeld van kaam, of met andere worden een infectie met de Candida-gist.
Een wilde gistsoort die zich kan ontwikkelen in de aanwezigheid van zuurstof. Om dit te voorkomen moet je net voordat de (hoofd)gisting afgelopen is overhevelen. Er wordt dan nog koolzuur aangemaakt in de lagerfles. Deze koolzuur biedt voldoende bescherming. Ook hoor je te zorgen dat de fles zo vol mogelijk is om te voorkomen dat als de temperatuur sterk daalt alsnog lucht aangezogen wordt. Je hoort daarom meerdere maten glazen flessen in huis te hebben (5, 10, 15 en 20 liter).

Bier dat geïnfecteerd is met kaam heeft meestal een zeer slechte body. Om die reden zou ik het bier weggieten. Zoals Jan van Schaik wel eens zegt: het leven is te kort om slecht bier te drinken.

JeroenCV

Dank je Jacques.
Het zou indedaad gebrek aan CO2 kunnen zijn geweest.
Zoals ik zei ben ik net terug uit London, en ik zag een witte laag op het bier liggen, dus ik heb mijn gistvat geopend om te controleren (ik wou eigenlijk gaan bottelen) en merkte dat de prikkelende CO2-laag niet aanwezig was.

Dan gaat dit bier gewoon lekker zwemmen in de riolen van Gouda, tenzij iemand het graag wilt hebben....

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 07-04-2008  20:27 uHet was tijdens het brouwen slecht weer; het regende. Ik heb het koelen buiten mijn tent gedaan,

Zie hier: de oorzaak  :-[

Citaat van: JeroenCV op 07-04-2008  20:27 uDie 5 liter, moet ik dat goed afgedekt bewaren, gewoon bottelen?

Als je die wilt bewaren (niet naar Caspar luisteren  >:D >:D) moet je die wel onder een waterslot bewaren en in een hoekje zetten waar je niet vaak komt. Begin volgend jaar eens bottelen... een leuk experiment! 't zal je nog verrassen!

Hoe rook het eigenlijk?

bazje

Hmmm...
Nu weet ik ook wat er met ons cursusbier is gebeurd.... :'(

Vergelijkbare Topics (7)

18165

Gestart door orangeloo

Reacties: 16
Gelezen: 5439

04-12-2011 19:44 u
door orangeloo
10831

Reacties: 27
Gelezen: 11666

6182

Reacties: 29
Gelezen: 7710

30023

Reacties: 2
Gelezen: 1471

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.