Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel maar dan iets zoeter

Gestart door Nicolaas, 17-02-2008 18:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Nicolaas

Laatst heb ik een tripel gebrouwen volgens dit recept en aangezien ik niet goed thuis ben in biersoftware
deze vragen;
Voor 20 liter te maken is het dan gewoon het recept maal 2.
Als men dit bier ietsje zoeter wil of met minder alcoholpercentage, hoe doet men dat? :weetniet:
10 l tripel
  water   13l
spoelwater   2l
Maischschema           
Temperatuur 60 70 75
Tijd        45 30 5
Naam In verpakking Werkelijk nodig
  (gram) (gram)         
Pilsmout 3 EBC 5000                                2500
Tarwemout 3 EBC 1000                                350
Styrian Goldings Hop (korrels) 100                   15
Saaz Hop (bloemen) 100                               20
Hallertau Spalt Select Hop (bloemen) 100             15
Gist Wyeast Trappist High Gravity 1 1   
Rietsuiker 1000                                     500
Kristalsuiker 1000 ca. 9 gr / liter       
2 pitjes kardemon
2 gram koriander

thibolleke

Je laat de suiker weg of vervangt hem deels door pilsmout. Dit geeft minder alcohol en een zoeter bier. En je kan gewoon het dubbele van het recept nemen om dubbel zoveel te brouwen.
Waarom niet beginnen met een biersoftware?

Oscar

Citaat van: Nicolaas op 17-02-2008  18:36 u2 pitjes kardemon

:o :o  Voor 20 liter zou ik die zeker niet verdubbelen, maar voor 20 liter ongeveer 1/4 hiervan nemen. Kardemon is een zeer sterk kruid.

Citaat van: thibolleke op 17-02-2008  18:40 uWaarom niet beginnen met een biersoftware?

Inderdaad, dit verschaf je veel extra informatie dat je inzicht zeker zal verbeteren..

Maar het zoeter maken van je bier kun je ook door je maischschema aan te passen: wat korter op 60°C en wat langer op 72°C

Nicolaas

Ik gebruik geen software omdat ik voorlopig alleen bestaande recepten na brouw.
En vooral omdat ik niet goed weet wat er bijvoorbeeld in een bepaald bier zit.
Dus ik heb nood aan een programma dat zegt welke mout, hop en gist er mogelijk in een bepaalde bierstijl zit.

Ronnie

Citaat van: Nicolaas op 17-02-2008  18:36 uVoor 20 liter te maken is het dan gewoon het recept maal 2 ?.
Als men dit bier ietsje zoeter wil of met minder alcohol percentage,hoe doet men dat?

Hallo Nic,
Alles x2, ja dat is de regel, simpel.
Iets zoeter (zachter dus) wil zeggen iets minder vergist suiker, dus meer restsuiker en minder suiker omgezet in alcohol.

In dat geval zou ik een minder sterke gist nemen. Voorlopig blijf je van dat maischschema af, ik zou je wel aanraden na die 75°C af te maischen op 78°C en spoelen bij die 78°C.

Omdat je een beginner bent zou ik je gerust een korrelgist kunnen aanraden: een Fermentis T58. Als je het nog zoeter wil, een S33.
Of  zoiets tussen die T58 en uw gebruikte Wyeast High Gravity: een safale US 05, zal iets droog zijn, maar niet zo sterk uitgisten als die Wyeast High Gravity.

Nog een raad die ik je wil meegeven:
- wat minder suiker een wat meer mout zou niet slecht zijn.
- per 10 L slechts 1/2 pitje (inhoud) kardemom, niet meer, echt waar!
- verander niet teveel parameters in één keer.

succes met de hobby,
Ronnie.

thibolleke

Heb je de Biertypengids van Derek Walsh? Zo niet, moet je zeker kopen.

Oscar

Citaat van: Nicolaas op 17-02-2008  18:52 uDus ik heb nood aan een programma dat zegt welke mout ,hop en gist er mogelijk in een bepaalde bierstijl zit.

Wacht versie 1.5 van BrouwVisie af  ::) daarin zullen sjablonen van recepten zitten. Verder staan er natuurlijk nog voldoende recepten op dit forum en elders op internet.

Vergelijkbare Topics (7)

20753

Reacties: 12
Gelezen: 5648

26434

Reacties: 3
Gelezen: 2821

4789

Reacties: 47
Gelezen: 16943

31888

Gestart door Ronald82

Reacties: 37
Gelezen: 7564

16070

Reacties: 6
Gelezen: 5234

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.