Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting is te vroeg gestopt

Gestart door berre, 11-02-2008 19:07 u

Vorige topic - Volgende topic

berre

Hoi allemaal,

Heb vrijdag een batch tripel van 18 l gemaakt met een pak activator Belgian Abbey.
Nu is er redelijk snel een grote schuimkraag ontstaan,maar de activiteit in het waterslot blijft echter achter. Het begin sg was 1068 en het is bij 22° geplaatst.
Kan iemand mij vertellen wat het probleem  kan zijn en ik er nog iets kan aan doen.

Oscar

Kun je ons van wat meer info voorzien ? Recept, maischschema, Huidige SG, manier van temperatuur meten, hoe verwarm je en meer. Dan kunnen we wat gerichter denken en je van advies voorzien.

Edgar

berre

hoi,
Ik ben nog maar een paar maand bezig en heb tripelextract van brewfarm gebruikt.
De SG heb ik bij een tepratuur van zo'n 24° genomen.

Oscar

En wat is het SG nu ?

Citaat van: berre op 11-02-2008  19:20 uvan brewfarm

Het in animalfarm en Brewferm  ;D ;D

berre

hoi Edgar?
Het SG is nu 1032 en de temp. van het vat is 22°

MO

Dus de vergisting doet het prima. Waarschijnlijk lekt je gistvat door andere plaatsen dan door het waterslot. Dat gebeurt veel beginners.

berre

Is er dan geen infectie of oxidatiegevaar want dan kan er toch ook lucht in?

JeroenCV

Waarschijnlijk niet zo veel kans op infectie/oxidatie. Bij de vergisting ontstaat CO2 dat via (normaal) het waterslot eruit gaat;  dus je hebt een flow naar buiten, en er zsal dus niet zoveel lucht van buiten naar binnen gaan om te kunnen oxideren of infecteren.

Ik zou het gewoon nog lekker laten staan. Overmorgen de SG nog eens meten en dan zie je of de vergisting echt is gestopt of niet.

Edgar

Hoi Berre. Het was een kort antwoord omdat ik net wegging. Nee, geen gevaar zolang de vergisting actief is. En zelfs daarna valt het nog wel mee hoor, de zuurtegraad en de alcohol beschermen je bier.

Jacques

Wel is het dan zaak zo snel als mogelijk het bier onder waterslot te brengen. Risico's kun je maar beter vermijden.

berre

Nog een vraagje,
op hoeveel moet het SG komen volgens jullie voor je de tweede gisting kan inzetten?

Oscar

Citaat van: berre op 11-02-2008  20:17 uvoor je de tweede gisting kan inzetten?

Je bedoelt overhevelen denk ik..zo rond de 1020 of iets lager....

Jacques

Ligt wel aan je begin SG, maischschema en gebruikte gist. Zie ook dit artikel.

Het beste kun je een monster jongbier nemen en deze in een fles met een schroefdeksel doen. Monster warm wegzetten. Na 12 uur de dop losdraaien. Waarschijnlijk zul je dan een sis horen. Dop aandraaien. Na 24 uur opnieuw de dop losdraaien. Als je dan nog een sis hoort dan was de nagisting nog niet afgelopen en moet je nog even wachten.

Eduard

Ah, de zogenaamde 'schnellvergärprobe', zoals jullie oosterburen dat zo mooi zeggen. Zij zetten vaak een hele fles warm weg met een waterslot erop om te kijken wat voor FG je krijgt. En dan aan de hand daarvan berekenen ze ook vaak hoeveel punten daarvòòr je de rest kunt bottelen zonder bottelsuiker toe te voegen. Maar da's weer een ander verhaal.

Vergelijkbare Topics (7)

22899

Gestart door Kokkebil

Reacties: 51
Gelezen: 17625

41986

Reacties: 7
Gelezen: 1179

20877

Reacties: 1
Gelezen: 1364

18715

Reacties: 5
Gelezen: 4683

35867

Reacties: 4
Gelezen: 1498

32317

Reacties: 2
Gelezen: 1279

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.