Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Overstap van gehopt extract naar zelf hopkoken

Gestart door berre, 09-02-2008 00:18 u

Vorige topic - Volgende topic

berre

Hallo allemaal?

Een half jaar geleden ben ik begonnen met een starterskit van Brouwland.
In het begin vond ik deze metode nog leuk maar na een paar sessies ben je er wel op uit gekeken ook vind ik al die pakketten ergens het zelfde smaken nu ben ik zelf wat beginnen klussen en wat nieuw materiaal aan het sparen en met de volgende brouwdag wil ik een tussenstap maken met ongehopt extract heeft iemand raad voor een beginnende b(r)ouwer??  :shelp:

Edgar

Morgen weer :)

Heel snel: Je zou ook eens kunnen proberen nog zo'n standaard extract-ding te nemen, en meer aandacht besteden aan de vergisting. Dat wil zeggen een betere gist kopen dan de standaard die erbij zit, de temperatuur in de gaten houden, misschien wat suiker vervangen door licht moutextractpoeder, en dan eens zien wat voor verschil het al maakt.

Stap 2: Moutextractpoeder koken met hop. Bijna net zo simpel als wat je nu doet, maar lekkerder. Alweer: kies een goeie gist. Als je kiest voor een kleine hoeveelheid kan je volstaan met een Wyeast smackpack, neem je iets meer dan zijn er leuke korrels.

Morgen meer :)

berre

Hoi Edgar,

Heb vandaag 18 l tripel gemaakt en heb een smacpack Belgian Abbey toe gevoegd dat ik gisteren had geactiveerd, normaal was het brouwen voor morgen voorzien maar toen ik deze avond thuis kwam van het werk stond het zakje al volledig bol en ben dan maar direct aan het brouwen gegaan. Was wel even schrikken op 3 uur tijd begon het zakje al bol te komen gisteren bij temperatuur rond de 20°, had wel iets langer verwacht. Ook heb ik twee zakjes kamillethee en een kruidenzakje met 1,5 gr koriander 3 min laten meekoken, koriander wordt wel meer gebruikt denk ik maar van kamille kon ik niets terug vinden.

goom

Hallo Berre,
Ik ben ook overgestapt op moutextractpoeder. Daar kun je echt nog een hoop leuke dingen mee doen.
Enige wat je dan in ieder geval moet hebben is een grote pan en iets om je kruiden in af te kunnen wegen.

William

Citaat van: berre op 09-02-2008  01:05 umaar toen ik deze avond thuis kwam van het werk stond het zakje al voledig bol en ben dan maar direct aan het brouwen gegaan.

Hoi Berre,

Als het zakje volledig bol staat kun je het ook in de koelkast zetten om de gist tot rest te brengen en opnieuw op kamertemperatuur te brengen op het moment dat je gaat brouwen.

p.s. Hoofdletter en leestekens, zoals punten zouden jouw bericht iets leesbaarder maken  ;)

Eduard

Mijn vrouw en een vriendin van haar hebben onlangs voor het eerst een bier met (vloeibaar ongehopt) extract en nog wat speciaalmout gebrouwen. Ik had de ingrediënten ingekocht en vertelde wat ze moesten doen, maar heb toen verder ook geen vinger uitgestoken. Dus het echte werk hebben zij zelf gedaan. Dat ging prima, en het rook heerlijk. Ook de vergisting ging als een speer en ze gaan ook meedoen aan het ON(oors)K. Nu ik zag hoe simpel dit ging en het feit dat mijn brouwinstallatie ergens anders in 't land stof aan het vergaren is doet me overwegen om ook wat vaker zulke brouwsels te maken. Het smaakt stukken beter dan gewoon een blikbrouwsel en toch is het amper werk.

Caspar

Ik wil voor de gein ook eens een "partial mash" brouwsel maken op een doordeweekse avond omdat ik maar eens in de 1,5 maand graanbrouwsels kan maken thuis. Ik ga denk ik een panty-kousje voor het "steepen" gebruiken en slechts een half uur hopkoken om tijd te besparen... zo moet je in 1,5 uur wel klaar kunnen zijn.

Eduard

De meiden deden het als volgt:

Ingrediënten:

4000 g vloeibaar moutextract medium (van Harbøes in Denemarken)
 500 g caramout Thomas Fawcett (gekregen van de microbrouwerij)
   50 g Northern Brewer pellets
   30 g Saaz pellets

Werkwijze:

De mout werd met een staafmixeropzetstuk (in 3 beurten) kapot gehakseld. Bij deze mout, deze hoeveelheid en de wijze van extractie maakt het niet veel uit dat het kaf beschadigd raakt.

Vervolgens werd de mout in een gewone pan gedaan en vervolgens werd er heet water uit de kraan bijgevoegd tot het geheel goed te roeren viel. Zo een kwartiertje geroerd en een beetje bijgewarmd.

Toen werd de vloeistof door een keukenzeef afgegoten in een grotere pan (10 liter). Vervolgens werd de keukenzeef gevuld med mout en gingen er een paar koppen heet kraanwater overheen totdat hetgeen wat er uit sijpelde redelijk kleurloos werd. Het ging om ca 4-5 koppen water per zeeflading. De zeef werd zo drie keer gevuld, overgoten en in de vuilnisbak geleegd.

Vervolgens werd het moutextract in de grotere pan geleegd, daar waar zich al het aftreksel van de caramout bevond. Bijgevuld met warm (want kortere tijd tot kookstart) water tot totaal 8 liter en aan de kook gebracht onder voortdurend roeren.

Bij kookstart (hier moesten de dames voorzichtig zijn want het begon aardig te schuimen) werd alle Northern Brewer hop + de helft van de Saaz toegevoegd. Dit heeft 75 min staan koken, onder (voornamelijk in het begin) voortdurend roeren. De dames hebben om de beurt 'kookwacht' gestaan.

Enkele minuten voor kookeinde ging de laatste Saaz de pan in. Kookplaat afgezet, deksel op de pan, en de pan werd in de gootsteen gezet waar een flinke laag water voortdurend werd aangevuld door nieuw koud kraanwater. Zo werd het wort gekoeld tot (naar schatting) 55 °C.

Het vergistingsvat (in dit geval een krap corneliusvat) was ondertussen al gereinigd en half gevuld met koud kraanwater. Hier ging dan het nog warme wort bij en het geheel werd verder aangevuld met koud water. Het deksel ging op het vat en de koude douche heeft hier nog 10 minuten op gestaan.

Na een beetje rollen en schudden was de temperatuur aardig verdeeld en voelde het vat aan als kamertemperatuur. De gist (Safbrew S33) ging erbij en het wort kon gaan gisten!

De gisting ging behoorlijk actief, aangezien de 'blow off' die ik had gemonteerd gauw verstopt raakte. Er kwam een enorme druk op het vat en het kostte aardig wat inspanning om die druk te verminderen zonder schuimfonteinen. De volgende keer kopen we wel een grote vergistingsemmer...

Al met al duurde het niet lang. Met het malen van de mout tot en met de gisttoevoeging duurde ca 2,5 uur en de meiden waren apetrots! Het resultaat wordt ook wel spannend want we hadden geen thermometer en ook geen hydrometer tot onze beschikking!

Vergelijkbare Topics (7)

24999

Reacties: 1
Gelezen: 2260

01-02-2014 21:13 u
door orangeloo
2424

Gestart door braumeister

Reacties: 44
Gelezen: 25884

16284

Reacties: 39
Gelezen: 14616

30544

Reacties: 7
Gelezen: 3061

1775

Gestart door hennie

Reacties: 7
Gelezen: 4425

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.