Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

End of Winter IPA

Gestart door Johannes, 31-01-2008 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Zelf houd ik 25 tot 30 liter over. Meer dan genoeg. Dankzij de niet-spoelmethode is het voor mij niet een hele dag ploeteren.

Adrie

We zijn wel een beetje off-topic bezig, maar ik wil toch graag iets weten: met welk brouwzaalrendement houd je rekening, Jacques? Lees: welk rendement voer je in Promash of BrouwVisie of BrouwHulp in?

Jacques

Mijn rendement berekend via ProMash of BrouwVisie ligt tussen normaal zo op 75%. Bij mijn brouwsel van begin januari zat ik 78%, gisteren op 74,5%.
Om een zo hoog mogelijk rendement te halen zet ik de kraan bijna dicht op het laatst zodat ik ook het wort te pakken dat langzaam uit de bostel 'drupt'.
Toen ik nog spoelde zat ik overigens op 85%.

Johannes

Citaat van: Caspar op 04-02-2008  09:41 uMaar hou je dan niet heel weinig bier over, je brouwt toch in een gamel?

Klopt, maar ik hou genoeg over: 25 liter. Voor mij een mooie hoeveelheid. Bij zwaardere bieren zal dat misschien anders uitpakken. Ook kan ik alsnog gaan spoelen.

Oscar

Dus qua hoevelheid maakt het eigenlijk niets uit..want met spoelen heb je misschien 2 liter meer....(bijna verwaarloosbaar)

Johannes

Sterker nog, ik heb zelfs 27 liter  ;D. Ook met spoelen brouwde ik al deze hoeveelheden. Bij een Barley Wine zal ik het anders aan moeten pakken.

MO

Inderdaad. Zelfs met spoelen heb ik nu nog maar een liter of 17 in mijn flesje zitten. Da's dan weer het nadeel van een volmouter van 10%.

Johannes

De berichten over de vergistingsgraad zijn verplaatst.

Johannes

Zo het bier is terug van de reis naar India. Dus vandaag maar gebotteld. Dit is echt een recordtijd qua lagering... Maar gelukkig gaat het bottelen nu een stuk makkelijk in de brouwruimte die af is. Ik heb een hopextract gemaakt van 30 gram Cascade in 33cl Grolsch. Dit uitgewrongen in een kaasdoek. Erg handig, al zou ik in de toekomst 2 flessen Grolsch per 30 gram gebruiken. Het verschil tussen de ongekoudhopte en gekoudhopte was duidelijk te proeven.

Vergelijkbare Topics (7)

31294

Reacties: 3
Gelezen: 2094

06-04-2016 19:18 u
door homoeccentricus
22560

Gestart door Brouwter

Reacties: 65
Gelezen: 22551

41902

Reacties: 24
Gelezen: 3906

33893

Gestart door hermjan

Reacties: 15
Gelezen: 2498

26506

Reacties: 37
Gelezen: 12158

10262

Reacties: 16
Gelezen: 5170

43922

Reacties: 16
Gelezen: 2473

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.