Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vertaling recept Celis White kloon

Gestart door goom, 28-01-2008 20:39 u

Vorige topic - Volgende topic

goom

Ik heb het volgende recept gevonden
wie kan hem voor mij vertelen voor een moutextract recept?
Celis White Clone
by Julie Froehlich

This beer is a delicious ale brewed with malted wheat, barley, and oats. The style is
characterized by the flavors of coriander and orange peel. (5 gallons)

Ingredients:

• 6 lbs. wheat malt extract
• 1 lb. Belgian candi sugar (clear)
• 1 lb. oat flakes
• 1 oz. crushed coriander
• 1 oz. sweet orange peel
• 1 oz. Curacao orange peel
• 2 oz. Crystal hops pellets (3.5% alpha acid): 1 oz. for 60 min., 1 oz. at end of
boil
• White Labs pitchable Belgian Wit yeast
• 3/4 cup corn sugar

Step by Step:

Put oat flakes into a grain bag. Add 1 gal. of water and bring temperature to 155° F. Turn
off heat and let oats steep for 30 min. Remove bag and drain completely. Stir in malt
extract and candi sugar. Add enough water to bring to 2 gal. Bring to a boil. Total boil is
60 min. Add 1 oz. of hops and boil for 50 min. Add orange peel and coriander. Boil 10 min.
more. Turn off heat and add remaining 1 oz. of hops. Steep for 10 min., remove hops, cool,
and transfer to fermenter. Add 3 gal. cold water. Pitch yeast at 75° F.

Ferment at 68° F for 14 days. Prime and bottle. Age 14 days.

Gerb

Het is toch al een moutextractrecept, of ben ik nou gek? Zoek even op Google op 'lbs convert', etc en dan kun je de gewichten terugrekenen naar grammen danwel kilogrammen.

goom

Jacques

Dat zijn havervlokken.

Kijk ook eens op deze pagina.

korek

Citaat van: goom op 28-01-2008  20:56 uWat zijn oat flakes?

Havervlokken. Je was me voor.

Gerb

Allée, laat ik je helpen. Hier het recept zoals je het gevonden had. Ik weet niet hoe je Engels is, maar ik laat je het laatste stukje tekst zelf uitvogelen. Het betreft hier een zogenaamde 'partial mash', alhoewel er niet echt sprake kan zijn van maischen met havervlokken, maar goed. Probeer zelf eens wat te zoeken op internet. Over het recept zelf kan ik niet echt oordelen of het een goed witbier wordt, maar met alleen tarwemoutextract lijkt het niet echt een standaard witbier te worden. Hier zit namelijk ook altijd (in een volmout recept) een groot gedeelte pilsmout in. Veel succes!

voor 19 liter:         

gram
tarwemoutextract  2730
witte kandijsuiker  450
havervlokken  450

gram
gemalen koriander  28
zoete sinasappelschil  28
curacao sinaasappelschil (bitter)  28

% alfazuur  gramkooktijd
Crystal3,50%  2860
Crystal3,50%  28eind koken
White labs Belgian wit yeast (of Wyeast)         

RobinB

Als ik op de Brouwlandsite kijk: tarwemoutextract blijkt dat dit al voor 55% uit tarwe en 45% gerstemoutextract bestaat.
Kant en klaar de juiste oplossing dus!
alleen de Havervlokken zullen niet omzetten, misschien wat amylase erbij?

@Gerb:
Kan je die Crystal vervangen door Hersbrucker  of gaat het meer richting Perle?

Gerb

Citaat van: RobinB op 28-01-2008  21:33 uAls ik op de Brouwlandsite kijk: tarwemoutextract blijkt dat dit al voor 55% uit tarwe en 45% gerstemoutextract bestaat.
Kant en klaar de juiste oplossing dus!
alleen de Havervlokken zullen niet omzetten, misschien wat amylase erbij?

@Gerb:
Kan je die Crystal vervangen door Hersbrucker  of gaat het meer richting Perle?

Het idee achter dit recept is 'partial mashing', normaal gebruik je hiervoor speciaalmouten, zoals caramouten. Stop ze in een zak en hang die in heet water. De smaak en kleur zullen in het water trekken. Hierna doe je de moutextract erbij en heb je wort. Of dit ook werkt met havervlokken weet ik niet, ik twijfel of er wel genoeg in het water oplost. Amylase erbij doen zou ik niet doen. Wat je wel kunt doen is een gedeelte pilsmout erbij en de zak in water van 60°C hangen. Laat dit een 30-40 minuten zitten. De enzymen uit de pilsmout zouden in theorie de zetmeel van de havervlokken om moeten zetten. In welke mate dit gebeurd, durf ik niet te zeggen.

De Hersbrucker  lijkt me een heel goed alternatief voor Crystal. Een witbier moet het toch niet hebben van bitterheid of hoparoma.

goom

Vergelijkbare Topics (7)

37870

Reacties: 4
Gelezen: 1686

634

Reacties: 309
Gelezen: 92043

35805

Reacties: 30
Gelezen: 6431

24742

Reacties: 11
Gelezen: 3205

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.