Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept donker abdijbier

Gestart door Bart, 14-01-2008 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Bart

Beste brouwers,

Nu we toch al enkele brouwsessies achter de rug hebben, vonden mijn brouwbroeder en ik het tijd om ook zelf eens een recept samen te stellen. Ons streefdoel is een aromavol, donkerbruin bier van ongeveer 8% met een licht zoete smaak. Na enige research hebben we dit recept ineen geknutseld. Maar natuurlijk hadden we graag eerst de mening van onze brouwgoeroe's gehoord...

Moutstorting:
           50% pilsmout
          35% Munchener (15 EBC)
          10% Amber 50 (broeimout) (50 EBC)
          5% Special B (350 EBC)
          (verwachte kleur: 39.5 EBC)

Maischschema:
          20 min bij 60°
          40 min bij 70° (of langer indien jodiumtest negatief)
          5 min. bij 75°

Hop:
            We mikken op 35 IBU, verdeeld als volgt:
        FWH:         Hallertau Hersbrücker (2,3%)
       70 min:         magnum bloemen (10,50%)
       10 min:         Hallertau Hersbrücker (2,30%)

Kruiden:
        10 g zoethout toegevoegd aan 45 liter wort (gedurende 10 min. meekoken)

Gist:
        Wyeast Belgian Ardennes (3522)

Begin SG: 1078

Eind SG: ?

Onze concrete vragen:
- Is dit een goed maischschema voor een lichtjes zoet smakend bier?
- Welk eind SG kunnen we verwachten met dit maischschema, als we inmaischen aan 3,7 liter / kg en een stevige giststarter gebruiken?
- Gaat hij niet te moutig of gebrand smaken?
- Is onze hopkeuze OK? Welke bitterhoppen geven nog een kruidige smaak?

(promash file toegevoegd ter info:)

Tsjerk

Waar zijn nu de brouwgoeroe's gebleven?  ;D  Jongens geef eens advies!

Ik ben geen goeroe maar reageer toch even.

Ik ken de gist niet zo goed maar ik heb het gevoel dat met dit maischschema het een heel zoet/dik biertje gaat worden.
Eind sg van ca. 1020 denk ik. (72-76%)
Voor te veel moutigheid en/of gebrandheid ben ik met deze storting niet zo bang. Het lijkt mij een mooi recept. Ik zou persoonlijk de maisch wat langer op 60 graden houden. Hop is naar mijn mening prima en de bitterheid mag dit biertje wel hebben.

MO

Leuk recept hoor. Mijn eerste reactie was: brouw gewoon de blauwe Chimay mee. Enkel een procentje alcohol te veel, maar voldoet wel aan jullie bierwensen.

Een volmout bier van 8% zal altijd zoetig worden. Jullie gebruiken ook nog eens een behoorlijk zoet maischschema. Plus dat de Chouffe gist altijd wel een beetje een zoetige indruk maakt. Kortom: droog zal het bier niet worden. 5% special B moet kunnen, het zal wel gaan met de gebrandheid.

Kunnen jullie al bitterheden berekenen? Ik zou rond de 25 gaan zitten.

Bart

Als ik dit zo hoor, lijkt hij me wel een beetje te zoet worden. Is 30 minuten bij 60° dan beter? Of moeten we de 60° nog langer aanhouden?
Wat de IBU's betreft, dacht ik ergens gelezen te hebben dat een zoetig biertje iets bitterder mag zijn. Vandaar dat we mikten op 35 IBU.
Ben ik fout?

René K

Citaat van: Bart op 14-01-2008  23:07 uWat de IBU's betreft, dacht ik ergens gelezen te hebben dat een zoetig biertje iets bitterder mag zijn. Vandaar dat we mikten op 35 IBU.

Bij een droger bier merk je meer van de bitterheid.

Een zoetig bier maskeert als het ware de bitterheid.

Tsjerk

Ik zou de 35 ibu aanhouden, dat kan dit biertje wel hebben, en de 60 graden stap 30 min aanhouden.
10 gram zoethout op 45 liter is denk ik te weinig. Ik heb een keer 15 gram op 24 liter gedaan het welk een lichte zoethoutsmaak gaf. Ik denk dat je in jouw geval wel naar 25 gram kan.

Bart

't ja... eigenlijk ben ik er niet van overtuigd dat we met het zoethout een beter biertje krijgen, maar we wilden wel eens met een kruid experimenteren. Als iemand een betere suggestie heeft, wil ik ze zeker horen!

Tsjerk

Citaat van: Bart op 14-01-2008  23:35 u't ja... eigenlijk ben ik er niet van overtuigd dat we met het zoethout een beter biertje krijgen,

Aan jou de keus. Je moet het niet doen voor een beter biertje maar voor een bepaalde smaaktoon.
Maar als je er wat in doet is dat naar mijn idee ook om het te kunnen proeven. Met 10 gram op 45 liter proef je die zoethout naar mijn mening niet. Maar misschien zijn er nog meer die ervaring met zoethout hebben.

Jacques

Zoethout hoef je niet te proeven. Het mooie van zoethout dat het een bepaalde dragende smaak/mondgevoel geeft dat heel goed past in donkere wat zoetige bieren.

Bart

In het weekend gaan we de ingrediënten halen... ik laat jullie nog weten of het een geslaagd brouwsel geworden is!
Alvast bedankt!

ed

Ik ben op zoek naar een recept voor een donker, iets wat zoet, 8% biertje. Begin ik de topic te lezen en het lijkt me wel wat te worden. Ik ben wel benieuwd hoe het er nu voor staat. Al gebrouwen of nog steeds in de planning?

ed

Hans VDE

Hoi Ed,

De ingrediënten hebben we reeds gekocht. Volgende week zaterdag (9/2) gaan we ons abdijbier brouwen. Als je nog enkele maanden geduld hebt, kunnen we je vertellen of ie zo lekker gaat smaken als we hopen :biersmile:

HANS

Edgar

Ik twijfel of je die 10 min hopgift wel wilt in een donkere Zware Belg. Ik zou de nadruk op de mouten leggen en niet korter dan 15 tot 20 minuten aromahoppen.

jacob

Ik zou een andere gist nemen Rochefort /Wyeast 1762 of Westmalle Wyeast 3787 want die chouffe is niet zo lekker vind ik maar dat is persoonlijk. Zeker in een donker bier.
Jacob

RobinB

Met de Rochefort-gist krijgt hij wel snel een (logisch) Rochefortsmaak.
Zelf vind ik dat erg lekker, mijn in een dergelijk donker abdijbier, maar het is wel een kenmerkende smaak die misschien niet iedereen op prijs stelt?
 :brouwen:

Edgar

Ben het eens met Robin, als je op zoek bent naar het Chouffe-karakter is Rochefort niet je gist. Let wel op om voldoende (vitale!) gist te pitchen met die Chouffe, want dat is geen heel gemakkelijke jongen.

jacob

Ben ik wel met jullie eens maar de chouffe lijkt me niet zo lekker in donker bier. Het past gewoon niet denk ik.
Maar je moet gewoon doen wat je wilt uiteraard.
Jacob

Oscar

Citaat van: jacob op 01-02-2008  22:31 umaar de chouffe lijkt me niet zo lekker in donker bier. Het past gewoon niet denk ik.

Chouiffe heeft ook een donker bier (Mc Chouffe). Dus het zal best wel passen !!

Hans VDE

CiteerLet wel op om voldoende (vitale!) gist te pitchen met die Chouffe, want dat is geen heel gemakkelijke jongen.
Hoe bedoel je? Het is de eerste keer dat we met deze gist gaan werken. Tot nu toe hebben we voornamelijk ervaring met de Westmalle Tripel kloon in combinatie met de Wyeast 3787. Onze giststarter maken we steeds op de Adrie-manier, en maischen doen we volgens de Jacques-methode (dun inmaischen, 60° + 70°) (wat zouden we zijn zonder Hobbybrouwen! :hoera:) Deze combinatie levert steeds ver uitgegiste bieren (1008 - 1010). Met de Wyeast Belgian Ardennes hopen we ergens in de buurt van de 1014 uit te komen, maar eerlijk gezegd hebben we geen idee hoe lang we dan moeten maischen bij 60°...

Na het lezen van "Brew Like a Monk" zijn we op het idee gekomen om eens wat met de vergistingstemperatuur te spelen. Bijv: hoofdvergisting starten bij 20°, en na enkele dagen de temperatuur laten oplopen tot 24° . Heeft iemand dit al eens geprobeerd met de Wyeast Belgian Ardennes?

HANS

TVERSCH

Bij een volmout bier kan best 45 min. of langer op 60º blijven. Op 70º kan dan veel korter, 10/15 minuten lijkt mij meer dan genoeg.
Er zijn voldoende moutsuikers aanwezig om een volmondig bier te krijgen, zeker met de Chouffe gist zal dit nog best een volle/zoetige smaak opleveren.

Mijn laatste Tripel heb ik 45 min/60º > 15 min/65º> 10 min/70º>doorwarmen naar 75º en dan spoelen. (infusie methode)

Dit is toch nog een redelijk zoet bier geworden, ondanks de lange periodes op 60/65ºC.

:degroeten:

Bart

Even een update...

Zaterdag met enige vertraging gebrouwen. Uiteindelijk hebben we er dit van gemaakt:

Moutstorting:
           49% pilsmout
          35% Munchener (15 EBC)
          10% Amber 50 (broeimout) (50 EBC)
          6% Special B (350 EBC)
          (verwachte kleur: 46 EBC)

Maischschema:
          30 min bij 60°
          40 min bij 70°
          5 min. bij 78°

Hop:

FWH:         Hallertau Hersbrücker (2,3%)
       70 min:       magnum bloemen (12,10%)
       10 min:       Hallertau Hersbrücker (2,30%)

Kruiden:
        15 g zoethout toegevoegd aan 50 liter wort (gedurende 15 min. meekoken)

Gist:
        een stevige starter van Wyeast Belgian Ardennes (3522)

We hadden ons rendement wel lichtjes onderschat (1° keer met walsenmolen gewerkt / normaal spoelen we niet, nu wel)
Gevolg SG van 1080 i.p.v. de verwachte 1070 bij einde koken. Vervolgens met extra water gecorrigeerd naar 1070.
De bitterheid kan dus wel wat minder uitvallen dan de geplande 32 IBU's.

Hoofdvergisting vertoonde bijna onmiddellijk activiteit. Het schuim kwam de volgende morgen al uit het vat gekropen... :dansen:

Vergelijkbare Topics (7)

29030

Reacties: 11
Gelezen: 4098

40893

Reacties: 20
Gelezen: 3252

30424

Reacties: 1
Gelezen: 1644

23899

Reacties: 4
Gelezen: 2973

5277

Reacties: 9
Gelezen: 4056

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.