Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Receptsuggestie

Gestart door daniel, 13-01-2008 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

daniel

Beste Brouwers,

Heeft iemand van jullie een recept suggestie met een combinatie van de volgende ingrediënten:

Pils mout: (5kg)
Chocolade mout (1kg 800EBC)
Munich (15 EBC)
Tarwevlokken (5 kg)

Groeten,

Daniel

Adrie

daniel

Adrie en alle andere brouwers,

Ik heb op basis van dit forum het volgende samengesteld:

MOUT   Opbrengst   Vocht   Kleur   % stort   kg nodig
      (% FDB)   (%)   EBC      

Pilsmout 3   80,07   4,0   3   50,0   2,983
Munich mout 15   80,07   4,0   16   17,0   1,014
Chocolademout   64,92   4,0   800   5,0   0,298 (te veel?)
Kristalsuiker   100,00   0,0   0   12,0   0,716
Tarwevlokken   73,58   4,0   4   16,0   0,955 (is dit verstandig)

Minimum   Maximum   
Begindichtheid volgens biertype   1062   1070   g/l
Kleur volgens biertype                45     80   EBC

Doeldichtheid   1070   g/l   
Ruwe schatting alcoholpercentage bier   7,7   vol.%   
Stamwort   17,06   °Plato   
Doelvolume wort in kookketel na afkoelen   20   l   
Totale extract   3548   g   

Met het programma (zit mooi in elkaar mijn complimenten) kom ik op een EBC waarde van 56 uit.

Wat raden jullie aan wat betreft de hop en het maischschema?

Ik ben pas weer begonnen met het maken van mijn brouwketel ik zal binnenkort fotos maken en ze plaatsen, ik heb in het verleden een aantal keer gebrouwen met een vriend ik heb alleen geen ervaring met het sleutelen experimenteren aan recepten.

William

Citaat van: daniel op 14-01-2008  21:32 uWat raden jullie aan wat betreft de hop en het maischschema?

Wordt het een Dunkel Weizen of een Weizen Bock achtig? Duits bier = Duitse hop. Maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit want een Weizen mag niet veel meer dan 15 IBU hebben.

Waarom trouwens zoveel suiker toevoegen? Hierdoor wordt het bier wel erg leeg. Ik zou zeggen: minder of geen suiker en een niet te lage maisch temperatuur (65 ºC). En welke gist had je in gedachten?

daniel

Citaat van: William op 14-01-2008  21:57 uWordt het een Dunkel Weizen of een Weizenbock achtig? Duits bier = Duitse hop. Maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit want een Weizen mag niet veel meer dan 15 IBU hebben.

Waarom trouwens zoveel suiker toevoegen? Hierdoor wordt het bier wel erg leeg. Ik zou zeggen: minder of geen suiker en een niet te lage maisch temperatuur (65 ºC). En welke gist had je in gedachten?

William,
Het wordt een weizenbockachtige (de bedoeling). Ik heb nog geen gist in gedachten ik heb in het verleden met ampullen uit Goes gewerkt ik vond deze minder resultaat geven als een simpele korrelgist die we als reserve hadden en we op de helft van het totaal hadden toegepast (kan aan het opkweken hebben gelegen). Ik denk dat ik de suiker weg laat en ga vervangen door tarwevlokken en pilsmout.

Groeten,

William

Als je een beetje een weizenkarakter wilt hebben moet je toch wel wat meer tarwemout gebruiken (tot zo'n 50 %) en zul je eigenlijk ook de Wyeast 3068 moeten gebruiken voor de typische banaan/kruidnagel geuren.

René K

Voor een Weizen kun je het beste ook een aangepast maischschema gebruiken. 
Dit ook om typische 'Weizensmaken' te krijgen.

een Wyeast is niet strikt noodzakelijk. Voor het gemak kun je ook de Fermentis Safbrew WB-06 gebruiken.

Ik stel het volgende maischschema voor:

Maischschema
Stap nr Temperatuur Rusttijd 
1           44°C           10 min   
2           50°C           15 min   
3           60°C           25 min   
4           70°C           25 min   
5           78°C           5 min     

Dit schema heb ik ook gebruikt tijdens het brouwen van mijn WaddenWeizen en het is goed bevallen.

:degroeten:

Edgar

't is een cliché, maar voor een relatief licht bier vind ik de hoeveelheid chocolademout veel te veel. Een weizenachtig ding wordt het toch ook niet zo zonder tarwemout, zoals William al aangeeft. Aangezien dit je ingrediënten zijn, zou ik dat idee uit mijn hoofd zetten.

Ik zou eens gek doen en gelijk een ondergister proberen. Neem een onderkorrel voor dat doel, doe 50% Münchener, 48% pils en 2% chocolade tot SG 1.060, en zet het buiten of in de schuur. Temperatuursverschillen? Niet om malen, gewoon flink veel gist erbij en afwachten, af en toe een dekentje of een kacheltje als het écht nodig is. Leuk!

daniel

Bedankt voor alle tips.

Leuk dat er ook totaal andere suggesties komen.

Ik hoop dat er nog meer volgen, vooral een recept met een grote hoeveelheid tarwevlokken hier kan ik weinig over vinden.

Groeten,

Daniel

RobinB

Citaat van: daniel op 15-01-2008  13:07 uvooral een recept met een grote hoeveelheid tarwevlokken hier kan ik weinig over vinden.

???
Alle standaard Belgische witbieren (met Derek Walsh als uitgangspunt) zullen een aanzienlijk deel (40-50%) ongemoute tarwe (=tarwevlokken) hebben!
Volgens mij zijn er op dit forum flink wat witbierrecepten te vinden, dus beter zoeken! ;D

Als je 48% Pils, 40% tarwevlokken, 10% Munich en 2% chocolade gebruikt, heb je al je mouten gebruikt en krijg je een Amberkleurig (27EBC) Witbier! :D

Varieer met de gist (weizen/witbier) en het bier wordt meer Duits resp. Belgisch van smaak. Het wordt natuurlijk pas echt Belgisch met curacaoschil en koriander!

Keuze genoeg, maak gewoon wat jij denkt wat lekker is!
 :brouwen:

daniel

Brouwers,

Bedankt voor alle tips ik ga voor de volgende bieren:

La Chouffe achtige:

Biertype:   Overige bieren                     
Geplande volume:      24   liter   Geplande begin SG:      1070      
Geplande kleur:      10,3   EBC (Morey)               
Geplande bitterheid:      22,2   IBU (Tinseth)                              
Maischwater             25   liter   Storting:   3,76   l/kg   

Mout, graan, suikers         EBC   Pot. Extr.   kg   %      
Pilsmout 3         3   80,07   6,65   92,0      
Bruine kandijsuiker         10   100,00   0,58   8,0      

maischschema                        
Temperatuur   Tijd (min)                     
60   45                     
60   30                     
70   5                     
75   5                     

Koken, hop en kruiden                        
Hopsoort      Hoeveelheid   % AA   Type   Kooktijd   IBU   Kooktijd:   75
Brewers Gold      30,0 g   6,30   Pellets   75   20      
Saaz      15,0 g   3,50   Pellets   15   3      
Koriander      15,0 g         5         

Gist: uit een fles la chouffe

Witbier:

Voor het witber wil ik gebruik maken van het recept van RobinB als basis. Het bier is bedoeld als bedankje op mijn bruiloft en ik wil eigenlijk een mannen bier de la chouffe en een vrouwen bier maken maken. Heeft iemand nog tips om het witbier een rosebier achtige smaak te geven? (ik weet het het is prutsen maar de dames willen ook wat)

Groeten,
Daniel

goom

Interessante discussie zeg

MO

Johannes

Citaat van: daniel op 20-01-2008  20:28 uHeeft iemand nog tips om het witbier een rosebier achtige smaak te geven? (ik weet het het is prutsen maar de dames willen ook wat)

De huidige rosebieren zijn volgens mij allemaal witbieren met vruchtensap of vruchtenlimonade. Misschien zou je in plaats van bottelsuiker vruchtenlimonade toe kunnen voegen.  :idea:

daniel

Citaat van: Johannes op 21-01-2008  06:31 uDe huidige rosebieren zijn volgens mij allemaal witbieren met vruchtensap of vruchtenlimonade. Misschien zou je in plaats van bottelsuiker vruchtenlimonade toe kunnen voegen.  :idea:

Dit ga ik proberen met een beperkte hoeveelheid. Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten ondertusseen zijn de ervaringen welkom van geslaagde en mislukte pogingen een rosebier achtig smaakje te krijgen. Ook tips voor het Chouffe achtige bier zijn welkom.

Groeten,
Daniel

Hopmans

CiteerOok tips voor het Chouffe achtige bier zijn welkom.
Bij bewezen recepten staat de eerste prijs klasse-E van 2007.
Die Chouffe is niet van echt te onderscheiden.

:elifant:

goom

Mooie tip hopmans

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.