Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ierse Stout

Gestart door Jan van der Vlies, 27-05-2002 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan van der Vlies

Vandaag heb ik mijn laatste restje Ierse stout gebotteld. Het brouwsel stond al ruim 6 weken te wachten op de fles. Eindelijk had ik er tijd voor. : ; :proost2: De gebrouwen hoeveelheid bedroeg 40 liter en de eerste 25 liter, apart gegist en gerijpt, zijn al enkele weken klaar en smaken prima.
Als je van Stout houdt probeer dan eens het onderstaande recept: voor 10 liter heb je nodig pilsmout 3 ebc 2 kg; crystalmout 120 ebc 0,08 kg, choc.mout 1400 ebc 0,063 kg, tarwemout 0,1 kg; geroosterde gerst* 0,2 kg. De hop: NBrewer 9% 11 gr; Hallertau 4,5% 8 gr; Saaz 3,6% 10 gr.
Je krijgt een EBU van 40,8; een sg van 1061 en een EBC van 79,1. De gerst heb ik zelf geroosterd. Bij de reformwinkel een kilo gerst gekocht en op de bakplaat van de oven, bij 200 graden net zolang geroosterd tot het helemaal zwart zag. Let op  dat de gerst niet verbrand! 8) Het maischschema dat ik heb aangehouden: storten op 40' 15 min rust, fase 1 op 52' 20 min rust, vervolgens 65' 60 min. rust; daarna 73'15 min rust en tot slot 78'2 min rust. Maischwater 9,2 l. spoelwater 7,4 l. Korrelgist van Arsegan zorgde voor een snelle vergisting. Eind sg was 1013. Het resultaat is een gitzwart bier met een goede roomkleurige schuimkraag. Voor de liefhebber echt aan te bevelen. :beersmiley:

Herman

Hoi Jan,

Heb je een speciale reden dat je zoveel temperaturen aanhoud? Met name de 40' rust lijkt me met de verkrijgbare moutsoorten enigszins overbodig.

:degroeten:
Herman

Jan van der Vlies

Hoi herman,
Je hebt helemaal gelijk dat er veel temperatuurswisselingen in het schema zitten. Dit recept heb ik van een collega gekregen en heb het eigenlijk zo overgenomen als hij het heeft opgegeven.  :lekkerbier: Daapnaast vind ik het niet zo erg als het schema er mogelijk wat afwijkend uitziet, zo lang het resultaat maar goed is. :duimop: Als variatie op een bekende slogan uit de sportwereld zou ik hier willen zeggen: "Never change a good recipe". Overigens als je een voorstel hebt hoe het verbeterd zou kunnen worden, houd ik me van harte aanbevolen.
Jan

JWVG

Ha die Jan,

Niet echt een suggestie, want als het goed gaat hoef je het natuurlijk niet te veranderen, maar: engelsen gebruiken traditioneel vaak een infusiemaisch met maar 1 temperatuur. In principe zou ik dat waarschijnlijk ook doen als ik een stout of andere Engelse stijl brouw. Maar het is natuurlijk wel weer zo dat ze daar pale mout gebruiken i.p.v. pilsmout, dus dat compliceert de dingen wellicht weer wat. Zoals ik elders heb opgemerkt is mijn Amber ale met een 1 temperatuur maisch wel bijzonder goed gelukt, en dat met typisch Europese mouten.

Jan Willem.

Jacques

Dat zou heel goed kunnen Jan Willem!
Naar mijn idee zijn de verschillen tussen de verschillende moutsoorten (goed opgeloste Engelse mouten en de moutsoorten van het continent) steeds minder geworden.

:degroeten:  Jacques

JvH

Hoi Jan en anderen,

Volgens mij krijg bij het maischen op 1 temperatuur (65°C) wat minder onvergistbare suikers (en een lager rendement, maar dat is een andere thread) en een wat droger bier, wat bij stout wel heel goed past.

:degroeten: Hans  :lekkerbier:

Jan van der Vlies

Beste  Herman, Jan Willem, Jacques en Hans,
Bedankt voor jullie opmerkingen en adviezen. Als ik maisch bij 65 graden, welke temperatuur houd ik dan aan bij het spoelen? Dat weten jullie vast ook wel  :lessmile:
Ik hoor het graag. Met 'stoute' groeten
Jan

Herman

Spoelen dient op de normale temperatuur te gebeuren, zo'n 78C dus (maximaal).
Ik heb overigens ook nog geen ervaring met 1 temp maischen.

Herman

JWVG

Ja, gewoon op de normale temperatuur spoelen. Ik weet eigenlijk niet of de efficientie (volgens welke definitie dan ook) echt daalt met een 1 temp maisch, maar het is wel erg belangrijk dat je die temperatuur goed vasthoudt, omdat de verhouding vergistbare suikers / dextrines hier natuurlijk vanaf hangt.

Mijn ervaring met 1 temp maischen beperkt zich tot de drie angelsaksische bieren die ik tot nu toe gebrouwd heb; een American pale ale, een oatmeal stout en een Westcoast amber. MIsschien leuk om ook eens te kijken hoe het gaat met een Belgisch biertje.

Jan Willem.

Vergelijkbare Topics (7)

31365

Reacties: 5
Gelezen: 1667

40123

Reacties: 4
Gelezen: 1029

13058

Reacties: 2
Gelezen: 1556

25931

Reacties: 16
Gelezen: 4916

37696

Gestart door Miekelt

Reacties: 19
Gelezen: 3676

11737

Gestart door bjgodefr

Reacties: 63
Gelezen: 18489

45070

Reacties: 8
Gelezen: 959

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.