Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist voor Koninck-kloon

Gestart door Adrie, 10-10-2002 10:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Beste brouwvrienden,

Voor november staat er weer een brouwdag gepland in Bierbrouwerij De Vier Broeders. Deze keer willen we een Koninck-kloon gaan maken. Het recept heb ik redelijk rond (ik zal hem later posten, zodra we gebrouwen hebben), maar nu zoek ik nog een geschikte gist. Helaas heeft de Koninck geen hergisting op fles, dus ben ik op zoek naar een Wyeast gist die dezelfde eigenschappen heeft. Zelf denk ik aan de 1099 (Whitbread). Wat denken jullie?

Groeten,

A3

Herman

Hoi A3,

Voor de Konick achtige biertjes maak ik meestal gebruik van opgekweekte Westmalle gist. deze vind ik ook wel bij de stijl passen.

Herman

fritz

Probeer eens wat gist te gaan kopen in het café tegenover de brouwerij.  Niet vermelden dat je het voor brouwen wil gebruiken ... Ik heb de info hier ergens op dit forum gelezen, denk ik.

Groetjes,

Fritz

JWVG

Klopt, die informatie komt bij mij vandaan. Phil, mijn kennis die ook met Weissheimer mout langskomt, was eens in die kroeg en kwam erachter dat ze daar gist van de Koninck serveren voor consumptie. Hij was helemaal blij en vertelde enthousiast dat hij brouwer was en dus erg blij met die gist, en toen mocht hij het prompt niet meer hebben  :-X . Dus: geheimzinnig doen met een steriel flesje in je binnenzak of zo. Overigens weet ik niet hoe goed die gist nog is; er zou hogere gistkunde aan te pas kunnen komen om er weer een gezonde starter van te maken.

Overigens gaat ook het gerucht dat brouwerij 't IJ in Amsterdam de Koninck gist gebruikt. Zij bottelen wel met gist, dus dat is ook een optie.

Jan Willem.

Herman

CiteerOverigens gaat ook het gerucht dat brouwerij 't IJ in Amsterdam de Koninck gist gebruikt. Zij bottelen wel met gist, dus dat is ook een optie.

Vroeger deden ze dat inderdaad bij 't IJ, naar verluidt is dit echter al enkele jaren niet meer het geval. Toevallig of niet, vind ik de bieren van 't IJ ook al enkele jaren niet meer bijzonder lekker.

Herman

JWVG

O.K., bij deze is dus dat gerucht de kop ingedrukt. Wat doen ze trouwens niet meer, Herman; de gist van de Koninck gebruiken of bottelen met gist?

JW.

Herman_Holtrop

Foei JW, heb je al zo lang geen bier van 't IJ gehad?   :D
M.a.w. ze gebruiken geen De Konick gist meer.

Herman

Herman

Mmh. Merkwaardig, ik word zomaar een 'gast'.
Ik was anders nog niet eens zo lang ingelogd.

Herman

janvandessel

Hallo,

Ik heb reeds verscheidene malen gist gehaald in de Pelgrim,met het de uitvlucht dat ik duivenmelker was en dat mijn duifjes ho zo goed vliegen met De Koninckgist,wel opgelet het gaat er daar zeker niet erg zuiver aan toe en zorg zelf voor een zuiver recipient.
Thuis geef ik deze een zuurwassing met fosforzuur en tot nu toe heb ik altijd een goed resultaat gehad.
Hij gist steeds erg diep uit,dus als je een volmondiger biertje wil hebben zul jeje brouwschema moeten aanpassen.

Succes ermee
Pallieter

JWVG

Ha Herman,

het is nog veel erger dan je denkt - ik heb NOG NOOIT een biertje van het IJ gehad....

Enorm nuttige informatie, Pallieter. Duivenmelker! Wat dat ver doorgisten betreft, daar zal A3 alleen maar blij mee zijn neem ik aan, want hij wil tenslotten een Koninck kloon brouwen.

A3, als het je lukt om die gist te bemachtigen, kom ik nog eens een keertje bij je shoppen  :leren: .

Jan Willem.

Herman

Hoi Pallieter,

CiteerThuis geef ik deze een zuurwassing met fosforzuur en tot nu toe heb ik altijd een goed resultaat gehad.

Dat wassen met fosforzuur interesseert me. Doe je dit zuurwassen zoals beschreven in de volgende quote (zie ook link naar het volledige document)?

"Wanneer je vaak brouwt en er helemaal zeker van wilt zijn dat de bewaarde gist vrij van bacteriën is, voeg dan ongeveer anderhalf uur (maar nooit meer dan twee uur) voordat je de gist aan het wort toevoegt zoveel fosforzuur aan het water/gistmengsel toe, dat de pH 2,2 wordt. Goed schudden en dan laten staan. Hierdoor worden alle bacteriën en zwakke gistcellen gedood. Giet na deze tijd het water eraf voeg de gist toe aan het wort. Dit gaat echter alleen op als de gist niet ouder is dan ongeveer een week. Dit is de methode die door veel kleine brouwerijen wordt toegepast en ook wordt aanbevolen door Wyeast Labs. Succes verzekerd. "

http://utopia.knoware.nl/users/hompe/brouwtechniek/Gistwassen.htm

janvandessel

Herman,

De werkwijze die jij citeert klopt volledig met mijn werkwijze en het is zeker een must vind ik

Groeten
Pallieter   :lessmile:

Adrie

CiteerIk heb reeds verscheidene malen gist gehaald in de Pelgrim,met het de uitvlucht dat ik duivenmelker was en dat mijn duifjes ho zo goed vliegen met De Koninckgist,wel opgelet het gaat er daar zeker niet erg zuiver aan toe en zorg zelf voor een zuiver recipient.

Hoi Pallieter,

Waar is dat, de Pelgrim?

En overige respondenten: bedankt voor de reacties. Omdat ik niet over een auto beschik en alles met ov moet doen, is het ophalen in een obscuur oord denk ik toch wat teveel gevraagd, maar wellicht komt het er toch van. Dat wassen met fosforzuur is een goede tip. Hoe kom je eigenlijk aan dat fosforzuur? Gewoon bij de drogist?

En Jan Willem: foei foei foei. De bieren van 't IJ zijn vermaard. Als je ze eens wilt proeven, raad ik je aan het proeflokaal in Amsterdam te bezoeken, want hun bottellijn is niet the state of the art. Het komt regelmatig voor dat gebottelde bieren zuurder zijn dan ze zouden moeten zijn. En ik ben graag bereid mee te gaan,  want 't IJ is altijd een feest.

Tot slot nog dit: heeft een van jullie ervaring met de Wyeast 1099 (Whitbread)??

Groeten en prettig weekend,

A3

Edwin

Ha Heren  :proost:

Dit vind ik nou een erg interessante discussie!
Toen ik net op dit forum kwam brouwde ik enkel met korrelgisten (ik wist niet beter). Dankzij eerdere discussies ben ik met vloeibare gisten gaan werken (godzijdank). Nu koop ik voor elk brouwsel weer een nieuw zakje en dat is eigenlijk toch wel zonde. Het bewaren van gisten is dan ook een wens. Ik zal hier maar eens een andere thread voor starten, want Jacques is onverbiddelijk... ;D

Wat maakt die Koninck nou zo speciaal? Het is ook mijn favoriete Belgische Ale.

Edwin

janvandessel

A3,

Het fosforzuur dat ik gebruik haal ik in een groothandel voor labobenodigheden,let wel op dat het pro analyse is dwz zuiver en voor toedingsdoeleinden (75% oplossing)
Ik gebruik dit tevens voor het aanzuren van mijn beslag tijdens het brouwen.
De pelgrim is het cafe aan Brouwerij de Koninck waar de bewuste gist geschonken wordt bij een bolleke.Je kan gerust een zuiver recipientje meenemen natuurlijk met de uitvlucht dat je duivenmelker bent. (ik hoop dat je toch een beetje weet over duiven) :degroeten:

Jan

Adrie

Hoi Jan,

Bedankt voor de tips. Een dezer dagen maar eens een boek over duivenmelken uit de bibliotheek halen!

Groeten,

A3

Adrie

Nou, helaas is het niet meer gelukt om voor de brouwdag Koninck-gist te bemachtigen.  :'( Maar dankzij jullie reacties houd ik het in gedachten. Mocht ik weer eens in Antwerpen komen, dan ga ik zeker de Pelgrim met een bezoekje vereren. En reken maar dat ik die gist ga cultiveren!  :gistsmile:

Groeten,

A3

P.S. We gaan onze kloon vergisten met Wyeast 1214.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.