Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hopsoort Achelse Blonde 8

Gestart door Edgar, 18-12-2002 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Edgar

Iemand enig idee welke soort hop er in deze werkelijk overheerlijke tripel wordt gebruikt? (Wat een complexiteit! Vol, fris, niet zwaar, echt een geweldig bier!) De gist is van Westmalle schijnbaar, maar over de hop kan ik niets vinden. Ik dacht aan Northern Brewer (is maar een wilde gok), maar ongetwijfeld zit er nog meer in. Een bepaalde bloemzurige frisheid die niet bij N. B. past. Hallertau?? Cascade? Wie het weet mag het zeggen.

Edwin

Hoi Edgar  :proost:

Volgens mij hoort deze vraag niet helemaal in dit onderdeel thuis , maar om je alvast van een antwoord te voorzien: volgens mij Spalt Slect en Saaz

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Hoe kom je aan die info?

Groeten,

A3

Edgar

Nee? Ik zie het wel als een uitwisseling van proefervaringen... (en er staan nog een paar van dit soort topics in toch?)

Anyway, dat hoor ik dan wel van Mr. Jacques :) , ondertussen vraag ik me af hoe je dat denkt te weten, dat van die hopsoorten.. Rondleiding? Of door te proeven?

Adrie

Je kunt natuurlijk altijd een vraag mailen naar de brouwerij:
mailto:brouwerij@achelsekluis.be?subject=reactie. En vergeet dan niet de reactie te posten  ;D .

Groeten,

A3

Edgar

CiteerJe kunt natuurlijk altijd een vraag mailen naar de brouwerij:
mailto:brouwerij@achelsekluis.be?subject=reactie. En vergeet dan niet de reactie te posten  ;D .

Groeten,

A3

Haha dat mailtje is net een half uur de deur uit  ;D

Edwin

Mijn eerste reactie na het proeven van dit bier was dat het heel veel elementen heeft van Westmalle. In ieder geval de gist, maar wat betreft de hopsmaak vond ik het ook sterk daarop lijken vandaar.

Ik moet wel zeggen dat het bier nu sterk zijn eigen karakter aan het ontwikkelen is en dat kan dus mede komen door een ander hopgebruik.

Edwin

Adrie

Juist. Denk je een goede tip te geven...  :'(
Desalniettemin, ik ben benieuwd naar de reactie van de broeders!

Groeten,

A3

Edgar

CiteerJuist. Denk je een goede tip te geven...  :'(

Werd gewaardeerd hoor  :-*

En uiteraard, als ik iets van ze hoor post ik het hier!

Adrie

Nou, even zoeken op Internet. Volgens Michael Jackson wordt in de bieren van Achel Kent Golding, Hallertau-Hersbrucker  en Saaz gebruikt (http://www.beerhunter.com/documents/19133-001464.html). Benieuwd wat de broeders er zelf van zeggen...

Groeten,

A3

Edgar

Euh... Wil ni weer alle lol bederven.... Maar ik geloof niet dat ze het daar hebben over de 8. Die wordt ook pas gebrouwen sinds feb 2001, tenminste volgens de Achelse Kluis Website. Jackson's artikel is uit '99, althans de geschreven versie.

Kan natuurlijk goed zijn dat ze dezelfde hop gebruiken, daar niet van.

Misschien is er iemand hier die er geweest is?

Adrie

Jazeker! Weliswaar niet in de brouwerij, maar wel in het proeflokaal. De Achel 5 waarover in het artikel wordt geschreven heeft net zulke mooie hopsmaken als de 8, dus vandaar dat ik de hopsoorten toch maar even hier vermeld heb. Die 5 is trouwens zeker de moeite waard om een keer voor naar het klooster te fietsen! Leve Broeder Antoine  :groots: !

Groeten,

A3

Edgar

Citeer(...)De Achel 5 waarover in het artikel wordt geschreven(...)
Hij heeft het toch over de 4?

Het lijkt er overigens op dat er de laatste 2, 3 jaar nogal wat is veranderd in het aanbod. De 4 en 6 schijnbaar vervangen door een lichte en een donkere 5, beide inderdaad alleen ter plekke te nuttigen.

Jacques

Een paar maanden geleden ben ik hier op bezoek geweest samen met het BKG. Ik heb toen wel genoteerd dat ze Westmalle gist gebruiken maar heb niet gevraagd naar de hopsoorten die ze gebruiken.

Peter, heb jij beter opgelet?

:degroeten: Jacques

Edgar

Broeder Johan:

"De gebruikte hopsoorten zijn Saaz en Styrië, meer mag ik ook niet verklappen."

Nou da's toch erg vriendelijk, en interessant (en snel).  Ik neem aan Styrian als bitterhop, Saaz als aromahop, maar misschien zit er nog meer achter het "verklappen". Dry hopping? Sterk aroma...

Edwin

HAD IK WEL MOOI GELIJK!!!  ;D ;D ;D

Edwin

Adrie

Zeg Edwin, volgens mij is Spalt Select toch iets anders als Styrian.  :neenee:

Edwin

H3  ???

Broeder Johan:

"De gebruikte hopsoorten zijn Saaz en Styrië, meer mag ik ook niet verklappen."

Da's toch geen Spalt Select?

Edwin

Edgar

Euh, wie dit nog kan volgen mag z'n vinger opsteken. (ik denk dat Edwin een beetje in de war is) ;)

Adrie

Nou, Edwin, jij had ons wijs willen maken dat er Saaz en Spalt Select in zitten. Nu blijkt dit Styrian en Saaz te zijn en vervolgens brul je uit dat je gelijk had. Ben ik nou gek of ben jij in de war  ???

Edwin

Ach, zonder deze discussie helemaal de andere kant in te sturen, de vraag ging over welke hop gebruikt wordt. Ik gokte op Styrian en Saaz. Dat wordt bevestigd door 'broeder Johan'. Da's wat ik bedoelde. Er zit dan geen Spalt in. Ik dnk dat niemand in de war is, maar dat we elkaar misschien niet helemaal begrepen.

Da's al
Edwin

Edgar

Lamaar deze post kan weg lol  :proost2:

Herman

Hmm, ik begin te proeven dat hier nogal wat Trappist liefhebbers huizen. Nu nog een discussie over Chimay en het feest is compleet!

Ik zal de 8 binnenkort nog eens proeven, de laatste keer was ik bij lange na niet onder de indruk, om maar te zwijgen van de ca 1-2 cm los depot dat onderin warrelt.

Herman

Peter_van_den_Hurk

CiteerEen paar maanden geleden ben ik hier op bezoek geweest samen met het BKG. Ik heb toen wel genoteerd dat ze Westmalle gist gebruiken maar heb niet gevraagd naar de hopsoorten die ze gebruiken.

Peter, heb jij beter opgelet?

:degroeten: Jacques
Heer Jacques,
Omdat ik uit ervaring weet dat ook een Trapist (brouwer) niet altijd de (gehele) waarheid spreekt als het over hun (brouw) geheimen gaat luisterde ook ik maar met een half oor en heb die informatie ook niet meegekregen.
Groet Peter

Vergelijkbare Topics (7)

18704

Reacties: 3
Gelezen: 1691

32158

Gestart door marc0871

Reacties: 12
Gelezen: 3659

28407

Reacties: 8
Gelezen: 3131

15000

Gestart door Oscar

Reacties: 28
Gelezen: 8155

11020

Gestart door Hopmans

Reacties: 13
Gelezen: 3718

26395

Reacties: 16
Gelezen: 4868

43500

Reacties: 23
Gelezen: 1999

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.