Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel met tuinhop

Gestart door William, 03-10-2007 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Ik heb zin om eens een tripel te brouwen gewoon omdat ik het biertype "bleek en sterk" niet meer op voorraad heb.

De Belgium Ardennes gist (Wyeast 3522) beviel me heel goed in de Chouffekloon. Daarnaast lijkt me de frisheid van een tarwemout goed te combineren met de lichte fruitigheid en kruidigheid van de Wyeast 3522. Om het geheel toch een beetje doordrinkbaar te houden stel ik ongeveer 10% suiker voor. Bij een vergistingsgraad van de mouten van 75% en volledige vergisting van de kristalsuiker zou een eind sg van 1012 haalbaar moeten zijn.

Maar wat zal ik met de hop doen? Ik heb 200 gram gedroogde tuinhop in de vriezer. Ik twijfel of ik de hop zowel zal gebruiken voor bitterhop als aromahop of alleen als aromahop. En past koudhoppen eigenlijk wel in een tripel?

Ik heb mijn laatste flesje Chouffekloon net achter de kiezen en het depot zwemt nu in een moutextractoplossing. Eerst maar eens kijken of deze wil starten.

--------------------------
Recept:Tripel met tuinhop

Batch Size (L):          15.00   
Total Grain (Kg):         4.75
Anticipated OG:          1.083
Anticipated EBC:           7.2
Anticipated IBU:           30
Brewhouse Efficiency:    80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 73.7     3.50 kg.  Pilsener 3         1.037      3
 15.8     0.75 kg.  Tarwemout       1.038      4
 10.5     0.50 kg.  Kristalsuiker      1.047      0

Hops
-------
tuinhop als bitterhop??
tuinhop als koudhop,

Yeast
-----
Wyeast 3522 Belgian Ardennes - opkweken uit een flesje van een eerder brouwsel

Mash Schedule
-------------
Grain kg:     4.25
Water L:     14.90

L Water Per kg Grain: 3.51

Saccharification Rest Temp:  66  Time:  60
Mash-out Rest Temp:           73  Time:   10

Sparge Amount (liter):  12.00 
--------------------------

Menno

Ik zou als koudhop geen tuinhop hanteren.  ;)

oranjeboombiertje

Ook als bitterhop lijkt me niet verstandig. Je weet niet, of slecht, wat de bitterheid is en het kan dus erg tegenvallen als je de tuinhop voor de bitterheid gebruikt. Je kan dus het beste de bitterheid halen uit een bitterhop, magnum bijvoorbeeld, en de tuinhop voor het aroma gebruiken.

:degroeten:
Wesley

William

Nu ben ik geen bitterheidadept dus de bitterheid hoeft voor mij niet zo hoog te zijn. Als mijn tuinhop dezelfde hoeveelheid a-zuren heeft als vorig jaar dan zou dit ongeveer 2% zijn (maar dit zal wel seizoensafhankelijk zijn). Maar het is misschien wel beter om voor zekerheid te gaan.

Hebben jullie slechte ervaringen met tuinhop als koudhop?

Pieter.

Ik heb eerste jaars Saaz uit eigen tuin gebruikt voor dryhopping voor mijn tuinhop bitter, 1 gram per liter wat dus eigenlijk te weinig is, ik proef wel wat aroma maar ik had minstens het dubbele kunnen gebruiken.

Offtopic misschien maar de tuinhop bitter die ik gebrouwen heb is niet echt bitter geworden, ik heb gemiddelden genomen maar voor tuinhop kan je rustig uitgaan van de minimale alpha voor de soort die je gaat gebruiken.

MO

Mijn ervaringen met de volgende procedure zijn heel goed:
90 min koken-hop een bekende ingekochte hop, bv bitterheid 30 IBU;
een 30 min en een 10 min gift met tuinhop (bitterheid niet zo heel erg van belang)
Koudhoppen: zeker doen, vooral met verse tuinhop.

Verder lijkt me je moustort, % suiker en gekozen gist prima keuzes.

Adrie

Vorig jaar heb ik een bier gebrouwen met alleen tuinhop, maar die viel bitter tegen. Zowel bitterheid als aroma waren veel minder dan verwacht. Ik heb geen idee hoe dat komt, bij het plukken rook de hop sterk en lekker, waarschijnlijk is het drogen niet optimaal gebeurd of ben ik de lupulinebolletjes verloren ergens in het proces.

Hoe dan ook: ik zou voor de bittering een (vrij neutrale) bitterhop nemen, zoals de magnum. Daarna hoppen met tuinhop bij 15 minuten voor het eind van het koken, 5 minuten en bij het uitzetten van het vuur. Koudhoppen kan natuurlijk prima met tuinhop. Als je het effect van de tuinhop op de smaak goed wilt proeven, dan zou ik voor elke gift iets van 2 gram per liter nemen, voor het koudhoppen 1 gram per liter. Je hebt dan natuurlijk geen tripel, maar meer iets van een ipa tripel of zoiets, maar wat maakt het uit?

bazje

Citaat van: Adrie op 04-10-2007  09:09 u... Je hebt dan natuurlijk geen tripel, maar meer iets van een ipa tripel of zoiets, maar wat maakt het uit?

Hulde voor deze uitspraak !!  :groots:

Ik dacht al dat ik terecht was gekomen in een bierstijlenenkloonbierforum.

Bier moet lekker zijn, niet classificeerbaar !!

Adrie

Tja, ik denk dat we als hobbybrouwers vooral creatief moeten zijn en ons niet zoveel moeten aantrekken van bierstijlen. Wat overigens niet wegneemt dat je heel veel leert van het juist zo goed mogelijk binnen een stijl proberen te brouwen.

Oscar

Citaat van: Adrie op 04-10-2007  14:28 uTja, ik denk dat we als hobbybrouwers vooral creatief moeten zijn en ons niet zoveel moeten aantrekken van bierstijlen.

Mee eens, maar ben je daar als brouwer dan wel van bewust en stuur dergelijke bieren dan niet in voor een wedstrijd, omdat het bier zo super lekker is. Of het moet een goede zijn voor de vrije klasse.

William

Uit jullie reacties maak ik op dat het succes van gebruik van tuinhop als bitterhop, aromahop of koudhop erg bepaald wordt door de kwaliteit van de tuinhop. Ik denk maar dat ik ga voor Styrian als bitterhop en de tuinhop voor aroma en koudhoppen gebruik.

Stijlvast hoeft inderdaad niet: mijn "eisen" zijn "bleek en sterk" en ikzelf moet het lekker vinden! Een IPA lijkt hier wel onder te vallen.

Het depot uit het flesje Chouffe-kloon is na 1 dag al weer druk aan het vergisten geslagen. Dat gaat de goede kant op.

William

Omdat het depot van de Chouffe kloon al na 1 dag actief is geworden ben ik dit weekend alvast begonnen deze gedurende 24 uur te beluchten omdat het er de komende week niet van zal komen.

Ik heb anderhalve liter wort + depot in een mandfles van 10 liter (inclusief oliijfolie) en nog schuimde deze over tijdens beluchten.

Kan ik deze starter na het beluchten 1 week bewaren in de koelkast zonder deze af te gieten en deze volgende week zondag na afgieten weer opstarten met verse wort van het brouwen?

Adrie

Ja hoor, dat kan uitstekend. Heb ik ook regelmatig zo gedaan. Een week bewaren in de koelkast kan prima.

William

Citaat van: Adrie op 07-10-2007  19:42 uJa hoor, dat kan uitstekend. Heb ik ook regelmatig zo gedaan. Een week bewaren in de koelkast kan prima.

Inderdaad, dat gaat goed. Nadat ik 1 liter van de eerste 1:1 verdunde wortafloop op het gistdepot had geschonken was de gist binnen 1.5 uur alweer volop actief.

Het brouwen verliep zeer voorspoedig en om 15.00 hr zat er 15 liter wort met een actief Belgian Ardennes gist in het vat. Door de lage kraanwatertemperatuur kon ik het wort nu ook binnen 20 minuten gekoeld krijgen tot 20 ºC.

Het start sg van het wort is 1082 geworden wat een rendement van 81% betekent. Uiteindelijk had ik twijfels of ik de suiker aan het einde van het koken zou toevoegen of tijdens het hoogtepunt van de hoofdvergisting. Ik heb het toch maar tijdens het koken toegevoegd en hoop dat ik de gistcelletjes hier niet te veel mee stress.

Als hop heb ik uiteindelijk 30 IBU aan Northern Brewer (20 gr) gebruikt en 15 minuten voor eind van het koken nog eens 50 gr tuinhop toegevoegd (bij 2% a-zuur is dit 5 IBU extra). De tuinhop rook aromatisch maar ook grassig. In het wort kon ik de grassige geur gelukkig niet meer terugvinden.

:proost2:

William

Ik heb dit bier net gebotteld op een eind SG van 1021 dus een schijnbare vergistingsgraad van 73%. Dat is een lage vergistingsgraad, zeker als je bedenkt dat er zo'n 10% suiker in zit.

Toch leek de gist wel helemaal klaar te zijn want een sample dat ik op hoge temperatuur had gezet kwam niet veel verder meer. Misschien dat de hoge 1-staps maischtemperatuur van 67 ºC hier debet aan is.

Nu ik dit topic terugkijk merk ik dat ik  :echtboos: het koudhoppen met de tuinhop vergeten ben!

De smaak van het bier is licht zoetig maar de bitterheid van de hop is wel heel duidelijk aanwezig, vooral in de nasmaak. Ook de kruidigheid van de Belgian Ardennes gist is duidelijk aanwezig. Een minpuntje aan de smaak is dat deze toch nog wel behoorlijk zwavelig ruikt. Ik hoop dat dit weg gaat trekken.

Hopmans

Dat krijg je van het opkweken.
Het heeft mij een infectie opgeleverd.
Ik doe het niet meer.

William

Wie zegt dat dit een infectie is? ok Hoppie
Kan dit niet gewoon bij deze gist horen?

MO

De Chouffe gist is niet de makkelijkste. Die stopt er nogal eens mee. Erg jammer dat je je koudhop bent vergeten. De Duivelse muifel (door een aantal mensen geproefd) moest eigenlijk ook gekoudhopt worden. Helemaal vergeten, sufferd die ik ben.

Vergelijkbare Topics (7)

40057

Reacties: 11
Gelezen: 2267

30172

Reacties: 7
Gelezen: 3254

14549

Reacties: 100
Gelezen: 27876

43076

Reacties: 8
Gelezen: 1050

33426

Reacties: 5
Gelezen: 2105

19913

Reacties: 4
Gelezen: 2536

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.