Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Emelisse/Bubs groot in het nieuws

Gestart door MO, 30-07-2007 13:41 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

Ik las zojuist onderstaand artikel. Copyright bij de Provinciale Zeeuwse courant (link). Wat staat Kees (=Bubs) er weer mooi op he?

Bierbrouwerij Emelisse is ambitieus
door Jenneke Schepens

Sinds 1 mei heeft Bierbrouwerij Grand Café Emelisse zijn eigen brouwmeester. En dat is te merken. Sinds Kees Bubberman de bieren ontwikkelt en brouwt zijn er meteen twee bieren toegevoegd aan het assortiment van de brouwerij. Pilsener, tarwebier (witbier) en dubbel abdij bestonden al. Nieuw zijn de Emelisse blond en tripel.

Kees Bubberman toont trots zijn biertje. foto Willem Mieras

"De tripel is meteen het best lopende biertje geworden", vertelt gastheer Tom ter Horst enthousiast. Dit jaar verwacht de brouwerij tussen de 40.000 en 50.000 liter bier te produceren. Sinds 17 juli is Emelissebier ook in een nieuwe fles van 0,5 liter verkrijgbaar. Een stuk gemakkelijker, aangezien er met de hand gebotteld wordt. Op den duur zal deze fles het 30 cl flesje vervangen. Dat is te arbeidsintensief om te vullen. De reeds bestaande 0,75 liter beugelfles blijft. Kortom, genoeg ontwikkelingen.

Tien jaar geleden werd het eerste Emelissebiertje ontwikkeld door een stichting die Noord-Beveland wilde promoten. "Later, in 2005, vonden we het nog leuker als het biertje ook daadwerkelijk op Noord-Beveland gebrouwd zou worden. Om meer draagvlak te creëren hebben we gekozen voor een regulier horecabedrijf met daar binnenin een brouwerij. Enkel de brouwerij zou niet rendabel zijn", legt Ter Horst uit. Het geheel is ondergebracht in een prachtig gebouw dat in 2005 gebouwd is, maar de sfeer uitstraalt van een gemaal uit 1910. De koperen ketels versterken deze uitstraling. "We willen een ambachtelijk kwaliteitsproduct afleveren. Het bier wordt niet gepasteuriseerd, het is als het ware een levend product in de fles", aldus Ter Horst.

De naam Emelisse is bewust gekozen. "We hebben gezocht naar een naam die past bij het eiland. Emelisse is een verdronken dorp tussen Wissenkerke en Colijnsplaat (1200-1270) waar een klooster bij stond. We gaan er voor het gemak van uit dat daar bier werd gebrouwen, zoals in de meeste kloosters. Restanten die gevonden zijn bij opgravingen hebben we onder de heipalen van ons gebouw in de grond geslagen", vertelt Ter Horst.

De brouwerij heeft ambities genoeg. Kees Bubberman is constant nieuwe recepten aan het bedenken. "Naast de vijf vaste bieren willen we experimenteren met wisselbieren. Mensen die hier vaak komen willen wel eens wat anders drinken. Ze moeten kunnen kiezen. De uitdaging is om het te blijven verrassen", zegt een gepassioneerd bierbrouwer. Wat voor Bubberman begon als een hobby liep al snel uit de hand. Tien jaar geleden begon het met een cursus bierbrouwen. Na vele prijzen te hebben gewonnen bij amateur bierbrouwwedstrijden is zijn hobby nu zijn beroep geworden. "Er is alleen één probleem, ik heb nu geen hobby meer."

Sjaak

Jammer dat je zo ver weg zit, ik had graag je triple geproefd, kun je ze opsturen tegen betaling Kees?
Succes en tot bij Mo z'n feest?
 :degroeten:
Sjaak

Oscar

Erg leuk artikel !!

Citeer"Er is alleen één probleem, ik heb nu geen hobby meer."

Zullen we een actie starten? : "Help bubs aan een nieuwe hobby"  :D :D :D :D

BuBS

Hi Mo,

Ik sta er inderdaad goed op, dat zegt heel wat over de kwaliteit van de fotograaf.
Want geloof mij, die kop van mij houd moeilijk op een foto.

Maar het is een leuk stukje, ben er wel een beetje trots op.

Gr Kees

BuBS

He Oscar, leuk idee.
Ben benieuwd?

Ik zit nu maar uit verveling te hobbybrouwen.nlen :shelp:

Kees

Johannes

Kun je niet je vorige werk als hobby nemen?  ;) Mooi stukje inderdaad.

Oscar

Citaat van: BuBS op 30-07-2007  13:57 uben er wel een beetje trots op.

En dat mag ook

Citaat van: BuBS op 30-07-2007  13:59 uIk zit nu maar uit verveling te hobbybrouwen.nl :shelp:

Je moest eens weten wat ik momenteel allemaal uit verveling op mijn werk doe.. :bijdrage_forum:

BuBS

Maar daar wordt je grof voor betaald. :) :) :) :)

Oscar

Citaat van: BuBS op 30-07-2007  14:02 uMaar daar wordt je grof voor betaald.

was dat maar waar.... ;)

BuBS

Ohhhhhhhh, dan heb ik wel een beetje medelijden met je.
Maar weet je nog dat je bij ons was en dat mijn vrouw voorstelde om op je werk te gaan brouwen.
Hou je thuis weer meer tijd over om andere dingen te doen.

Kees

JeroenCV

Mooi stuk publiciteit Kees!!!

Sjaak

Citaat van: Oscar op 30-07-2007  14:03 uwas dat maar waar.... ;)

Misschien kun je ook een brouwmeester worden ipv keurmeester? >:D
sjaak

RobinB

Mooie installatie ook!
Ziet er altijd mooi uit zulke glanzende koperen ketels!
:)

Hopmans

Inderdaad leuk stukje.
Je hebt de goede beslissing gemaakt denk ik.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de smaak.

Menno

Citaat van: Sjaak op 30-07-2007  13:52 uJammer dat je zo ver weg zit, ik had graag je triple geproefd, kun je ze opsturen tegen betaling Kees?

Of aanbieden via bijv. Burg:duimop:

Mooi artikel, overigens! ;)  Je hebt reden om ape-trots te zijn, Kees!  :groots:

Sjaak

Citaat van: Menno op 30-07-2007  16:51 uOf aanbieden via bijv. Burg:duimop:

Ik woon in Amsterdam lekker dichtbij Ermelo?

RobinB

Stuur dan ook maar meteen wat door naar van Erp in Groningen!

Oscar

Kees,

Heb je op dit moment de brouw installatie al volledig onder controle ? Er waren wat aanloop problemen en nog wat storingen die verholpen moesten worden ?
Hoe is die situatie nu ??

BuBS

Hi Oscar,

Het gaat best goed in de brouwerij, alle problemen zijn bijna allemaal opgelost.
Vrijdag staat mijn 12 brouwsel op de agenda, dit maal een tripel.
Met het brouwproces heb ik geen problemen, enkel naar 3 verschillende manieren van schroten. Is het daar nog een beetje zoeken naar een balans. Het rendement schommeld iets te veel.

Ben tevreden over het blonde bier, tripel, dubbel en het witbier. Het pils moet beter.
De geur van het witbier tijdens het ONK, is puur een gist verhaal. Deze vertrek vanzelf uit het bier, het bier was gewoon te jong tijdens het ONK.
Na de tripel staat er een Bock op het programma en nog een special blond biertje.

Gr Kees

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.