Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pale ale voor een feestje

Gestart door De-Geert, 02-07-2007 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

De-Geert

Ik wil een soort Belgische Pale ale brouwen voor een feestje. Niet zoet, niet te donker niet vreselijk bitter maar het mag best een beetje hoppig worden.

Dit is mijn idee (voor 15L):
Pilsmout 45%
Palemout 45%
Aromamout 50 EBC 10% (dit is ook een mooie gelegenheid om deze moutsoort te leren kennen)
Dit geheel moet 21 EBC leveren, goudblond zeg maar.

(alternatief zou zijn bv 50/50 pils/pale mout met Munchener en/of Caracrystal naar 20-25 EBC)

Hop:
Styr goldings 5% 20g 90min
Saaz 2.2% 20g 90 min
Styr goldings 5% 10g 15min
Saaz 2.2% 10g 15 min
totaal: 30 IBU

maischschema:
dikte: 4 L/kg
62 graden, 50 min
72 afmaischen (15min)

Gist: Chimay of Westmalle. Ik heb meer (betere) ervaringen met Westmalle maar Chimay lijkt me beter passen.

Verder zou ik dit bier willen afvullen op Beertender-vaatjes als ik tegen die tijd een Wunderbar-apparaat heb kunnen vinden.

korek

Voor zo'n soort bier zou ik de T 58 gist gebruiken. Verder lijkt het me een goed recept. Iets dat ik zelf ook wel ga brouwen, denk ik. Als je dan toch de Wunderbar hebt kunnen kopen zou ik toch voor de 6 litervaatjes gaan van Perfect Draft. De zak is volgens mij steviger dan die van de Beertendervaatjes en je hoeft minder vaak van vaatje te wisselen.

oranjeboombiertje

Ik zou gaan voor de Westmalle (vergelijkbaar met t-58 alleen veel meer diepgang in de smaak) Ik heb ook weleens een bier gebrouwen met vergelijkbare eigenschappen voor een presentatie op school, iedereen vond het super bier. Volgens veel mensen leek het wel een beetje op palm, dat vinden de meesten goed te drinken.

Ik had voor het recept pilsmout als basis 10% munchener en genoeg cara120/special-B om rond de 17 EBC uit te komen. Bitterhop magnum tot 30 IBU en Cascade als aromahop. Ook heb ik nog wat sinaasappelschillen toegevoegd op het einde van het koken.

:degroeten:
Wesley

korek

Voor wat betreft hop is inderdaad Cascade ook een goede keus, geeft een lekkere frisse smaak.

MO

De Westmalle gist, bij een interne vergistingstemperatuur op/onder de 20 °C, lijkt me bij uitstek geschikt voor dit bier. Ik zou een beetje oppassen met de aroma50. Ik kan niet echt goed motiveren waarom, maar 10% ervan lijkt me wat teveel van het goede. Pas op dat je - als je een 5% bier wilt brouwen - je met de Westmalle gist met een eind SG van 1008 of misschien wel lager rekening moet houden.

De-Geert

Ik heb (helaas) geen korrelgist in huis, dus het wordt Westmalle.
Ik zal de temperatuur laag houden, daar heb ik een speciale koelkast met de bekende Conrad thermostaat voor. Ik meet alleen de temperatuur aan de buitenkant van het gistvat, zou dat veel schelen? Misschien moet ik de voeler onder het gistvat plakken in plaats van tegen de zijkant.

Hoe zorg ik dat 'ie niet te droog wordt? 40 minuten op 62 in plaats van 50? Hij moet zeker niet te zoet worden.

Zou 7% aromamout beter zijn? En 1-2% Caracrystal voor de kleur. 

Cascade hop heb ik helaas niet.

Adrie

40 of 50 minuten maakt niet zoveel uit. Een zoeter bier krijg je als je 20 tot 30 minuten op 62 graden blijft. Beta-amylase vergaat vrij snel, binnen een kwartier is bijna alle beta-amylase al inactief geworden.

En volgens mij kan 10% aromamout 50 EBC prima.

De-Geert

Ik zie net op dit artikel dat 0-10% aromamout wordt geadviseerd voor Belgische Pale Ale's, en ik lees ook net in de Biertypengids dat Palm 21 EBC heeft. Dat vind ik wel donker genoeg. Dus ik laat de caracrystal achterwege en neem zoveel aromamout dat ik rond de 20 EBC uitkom. Dan wordt het ook makkelijker te proeven wat de smaak van aromamout is.

Hopmans

CiteerVoor wat betreft hop is inderdaad Cascade ook een goede keus, geeft een lekkere frisse smaak.

Klopt, maar als je een soort Palm-achtige wil maken moet de boel juist verre van fris zijn.  ;D
Geen lekker bier.  :P

Maak deze inderdaad maar lekker fris.

:degroeten:

De-Geert

Gisteren gebrouwen, en bijna alles ging vlot. Alleen de 1e maischstap kwam te hoog uit, dus hij heeft 45 minuten op 65 graden ipv 62 gestaan. Hij staat nu lekker in mijn gist(koel)kast te pruttelen.

De-Geert

Zondag geheveld, hij leek volledig uitgegist. Het SG was 1013. Lijkt dus wel mee te vallen met die te lage eind-SG. Ik had eigenlijk gehoopt dat'ie wat lager zou eindigen. De gisting was wel snel op gang gekomen (binnen 10 uur of zo).

Overigens heb ik 50 gram suiker toegevoegd om voor een koolzuurdekentje en voldoende diacetyl-afbraak te zorgen.

Vergelijkbare Topics (7)

41288

Reacties: 16
Gelezen: 2509

780

Reacties: 16
Gelezen: 9069

21708

Reacties: 19
Gelezen: 8899

29794

Reacties: 3
Gelezen: 1667

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.