Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gezocht : recept voor rosébier

Gestart door henkie, 25-06-2007 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

henkie

Hallo allemaal.

Gisteren op een feestje een flesje rosébier van mijn vriendin in mijn handen gedrukt gekregen met verzoek deze een keer te brouwen in plaats van die eeuwige 'probeer Duvel kloon"
Maar waar ik ook zoek ik kan maar geen recept voor Rosébier vinden nog op Hobbybrouwen nog op Google. Bestaat er al een kloon of is er iets wat er op lijkt? :shelp:

Groeten van henkie

Gerb

Probeer een zo zoet mogelijk bier te maken, hoppen tot 10 IBU en gooi er dan wat kunstmatige rode vruchten essence bij. Gergarandeerd een schot in de roos.

Nee, grapje, wat proefde je? Denk je dat het een witbier met rosésmaak is of zit er echt geen biersmaak aan en is het alleen maar zoet?

Caspar

Hoi Henkie,

Dat bier is niet bepaald populair op het forum, vandaar dat je niets kan vinden ;). Je zou een witbier kunnen brouwen en voor je vriendin wat flesjes afvullen met een soort extract (Brouwland/likeur&Destileren)

extract framboos ALCOFERM 5% 100 ml 023.485.6 € 3,78
extract bessenjenever ALCOFERM 5% 100 ml 023.415.3 € 4,03

en zoetstof

Er zat toch een soort cassis of frambozen smaakje aan? Op een natuurlijke manier kan je geen rosébier brouwen vrees ik...

Groet Caspar

Henielma

Ik heb zo'n bier een keer gedronken. Het is vooral ontzettend zoet.

Misschien nog kunstmatige zoetstof toevoegen als het nog niet vreselijk zoet is en een niet ver uitvergistende gist zoals de Windsor gebruiken.

oranjeboombiertje

Koop een fles cassis. Gooi er (pure) alcohol bij tot 4%. Een schepje suiker misschien. Voila je hebt rosé bier (in mijn ogen de naam bier niet waardig :duimonder:)

:degroeten:
Wesley

korek

Citaat van: oranjeboombiertje op 25-06-2007  21:43 uKoop een fles cassis. Gooi er (pure) alcohol bij tot 4%. Een schepje suiker misschien. Voila je hebt rosé bier (in mijn ogen de naam bier niet waardig :duimonder:)

Wesley

Ik ben geneigd het met je eens te zijn, maar zo simpel zal het waarschijnlijk niet zijn. Naar mijn idee wordt het bier normaal gebrouwen en na de vergisting gefilterd zodat er verder ongestraft zoetigheid bij gedaan kan worden. Ik heb het nog niet gedronken en het trekt me ook totaal niet.

Jacques

Ik heb begrepen dat je frambozen moet gebruiken voor dit biertype. Je zou limonadesiroop kunnen gebruiken door deze toe te voegen bij de hoofdgisting. Niet bij de hergisting omdat deze siropen glucose bevatten die zich goed laten vergisten.

Pieter.

Ik zag frambozen bij de supermarkt vandaag, Euro 1,79 per 125 gr.  :o

Ik ben bang dat Carva niet gaat werken, althans ik heb er geen goede ervaring mee, misschien de likeur essences die al aangeraden zijn.

Als basis zou ik een witbier recept nemen, 60% pilsmout, 40% ongemoute tarwe, hoppen tot EBU 15 met Brewferm blanche gist en een simpel maischschema.

korek

Volgens mij is de basis inderdaad witbier. Het is misschien wel leuk om er een experiment aan te wagen, maar wie moet het drinken?

Pieter.

Citaat van: korek op 25-06-2007  23:54 uVolgens mij is de basis inderdaad witbier. Het is misschien wel leuk om er een experiment aan te wagen, maar wie moet het drinken?

De vriendin van Henkie  :)

Hopmans

CiteerIk ben bang dat Carva niet gaat werken, althans ik heb er geen goede ervaring mee, misschien de likeur essences die al aangeraden zijn.

Hoe dat zo Pieter?  :weetniet:
Ik wilde dit ook eens gaan gebruiken zodoende.

Pieter.

Citaat van: Mr.Yeast op 26-06-2007  07:21 uHoe dat zo Pieter?  :weetniet:
Ik wilde dit ook eens gaan gebruiken zodoende.

Het geeft een nep smaak vind ik, gooi maar eens een scheutje carva bij een pilsje en je begrijpt wat ik bedoel.

henkie

Citaat van: Pieter64 op 25-06-2007  23:40 uIk zag frambozen bij de supermarkt vandaag, Euro 1,79 per 125 gr.  :o

Ik ben bang dat Carga niet gaat werken, althans ik heb er geen goede ervaring mee, misschien de likeur essences die al aangeraden zijn.

Als basis zou ik een witbier recept nemen, 60% pilsmout, 40% ongemoute tarwe, hoppen tot EBU 15 met Brewferm branche gist en een simpel maischschema.

Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Ik ga het volgende week proberen met het recept van Jacques/Pieter64. Alleen hoeveel frambozen siroop/verse frambozen zal ik erbij gooien? Ik dacht iets van 0.5 / 0.5 kg is dat een beetje correct?
Zal ik het witbier op de standaardwijze brouwen incl koriander?

Een vriendelijke groet, Henkie.

Pieter.

Citaat van: henkie op 26-06-2007  19:38 uBedankt voor de antwoorden allemaal.
Ik ga het volgende week proberen met het recept van Jacques/Pieter64. Alleen hoeveel frambozen siroop/verse frambozen zal ik erbij gooien? Ik dacht iets van 0.5 / 0.5 kg is dat een beetje correct?
Zal ik het witbier op de standaardwijze brouwen incl koriander?

Een vriendelijke groet, Henkie.

Verse frambozen ca 200gr/liter, siroop 1/2 liter per 10 liter (al bevalt mij de siroop smaak niet)

Geen koriander toevoegen.

henkie

Citaat van: Pieter64 op 26-06-2007  20:30 uVerse frambozen ca 200gr/liter, siroop 1/2 liter per 10 liter (al bevalt mij de siroop smaak niet)

Geen koriander toevoegen.

ok ok  Zonder siroop dan.  :) Ik wil ook liever geen kleurstoffen in mijn brouwsel.
Hoeveel gr frambozen de liter gaat er dan +/- in?
Ik schat zo'n 400gr/liter.  :weetniet:

j.steen

Frambozen uit blik zijn vaak ook goed te gebruiken. (in tegenstelling tot veel ander blikfruit verschilt het niet zo veel van vers qua smaak).  Tegenwoordig zit er niet zo heel veel suiker meer bij en is het meer op sap of lichte siroop. 't Is geen vers , maar beter dan limonadesiroop of essence en het is altijd rijp en schoon en zacht.
Albert Heijn heeft ze trouwens ook in de diepvries. Die zijn ook prima.

Hopmans

CiteerHoeveel gr frambozen de liter gaat er dan ± in?
Wordt dit nu een kwaliteits bier of een Inbevkloon?

henkie

Citaat van: Mr.Yeast op 27-06-2007  20:18 uWordt dit nu een kwaliteits bier of een Inbevkloon?

Het is de bedoeling om iets te gaan brouwen wat de smaak van een inbev-rosebiertje benaderd.
In dat opzicht wil ik een ibevkloon ja. ;)

http://www.bierblad.nl/2007/06/verwachte_topper_rosebier.php

Een vriendelijke groet
henkie

lambicus

Gegroet,

Ik heb nog nooit van dat rosébier gedronken en ik weet ook niet dat ik er behoefte aan heb. Ik neem echter aan dit bier qua fruitigheid en zoetigheid sterke gelijkenissen vertoont met de Lindemans fruitbieren. Bij deze laatste wordt de smaak van het fruit verkregen door fruitsap/stroop (en eventueel andere aroma's) net voor het bottelen toe te voegen. Daarna wordt het bier gepasteuriseerd zodat het fruit niet kan vergisten. Wat je dus ongeveer proeft bij deze limonades is een mengsel van bier en fruitsap.

Indien je het fruit mee laat vergisten krijg je totaal andere smaken en zal een groot deel van de echte fruitsmaak verloren gaan (wat natuurlijk niet wegneemt dat volgens velen je bier er beter op zal worden).
Conclusie: wil je een echte fruitsmaak in je bier dat moet je bier gepasteuriseerd en gecarboniseerd worden. Als hobbybrouwer is dit echter niet zo gemakkelijk. Misschien moet je proberen om het fruit(sap) samen met de suiker voor hergisting op fles toe te voegen.  Vervolgens  laat je het bier kort hergisten to zich genoeg koolzuurgas heef gevormd en probeer je het te pasteuriseren.  Voor het pasteuriseren kan je proberen te experimenteren met kokend water of een (microgolf)oven.  Je kunt natuurlijk ook eens horen dat andere mensen op dit forum ervaring hebben met het pasteuriseren van bier.

lambicus

PS: Frambozen aan bier toevoegen leidt soms tot ontgoochelingen. Ze geven niet veel smaak en kleur af.
Om uw bier meer te kleur te geven  kan je krieken ofwel zwarte frambozen (geen bramen) gebruiken. Deze laatste heb ik echter nog nooit in de winkel gezien (de enige plaats waar ik er al gevonden heb is bij ons in de tuin).
Om meer smaak te krijgen kan je zoals de meeste professionele brouwers frambozencoulis gebruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.