Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kersenbier

Gestart door Pieter., 20-06-2007 00:09 u

Vorige topic - Volgende topic

René K

Citaat van: Adrie op 26-11-2007  14:44 uWe hebben ook nog drie zwarte bessenstruiken van hem gekregen, dus ik begin vast te broeden op een recept.

Zojuist las ik dat je zwarte bessen in de tuin hebt staan.

De zwarte bes is waarschijnlijk een van de gezondste fruitsoorten die er is. Mooi dat je 3 van zulke struiken in je tuin hebt staan  :duimop:.
voor mijn HBO studie heb ik een afstudeeropdracht met / over de zwarte bes gemaakt.

Hier een stukje geknipt uit de scriptie:

Van alle groenten en fruit hebben zwarte en blauwe bessen de hoogste anti-oxydatiewaarde (www.zwartebessen.nl). Voor het meten van de antioxidatiecapaciteit wordt wel gebruik gemaakt van de zogenaamde ORAC waarde (Oxyge Radical Absorbance Capacity). Van alle soorten groenten en fruit heeft de zwarte bes de hoogste ORAC waarde (www.bezegaard.be).
Zwarte bessen bevatten bijzonder veel vitamine C, namelijk 197 tot 218 mg per 100 g sap, maar liefst drie keer zoveel als sinaasappelsap. Geen enkele andere vrucht heeft een even grote gegarandeerde concentratie aan vitamine C (www.groenedag.org).
Bovendien is de vitamine C uit de zwarte bes bijzonder stabiel en blijft hij zeer goed behouden als het bijvoorbeeld wordt verwerkt tot sap, dit in tegenstelling tot de vitamine C die in andere vruchten voorkomt.

Rauw is de zwarte bes amber eetbaar, zo zuur.

Misschien vinden jullie dit wel helemaal niet interessant, maar ik wilde het toch even melden;).

Oscar

Citaat van: Caspar op 10-01-2008  20:03 uTsja, lekker is ie nu ook niet  ;D.

Ik durf 'm wel eens te proeven.... :ziek:   ;D

Caspar

Ik heb behoorlijk lopen klagen over mijn kersenbier, maar hij begint eigenlijk steeds lekkerder te worden ;D. Ik heb hem maar gewoon laten rijpen en de smaak wordt steeds krachtiger en voller, vreemd bier dat vruchtenbier ???. Volgende keer misschien wat zure kersen gebruiken (krieken) ;).

Foto in het volle licht.

Remco

Ik wil dit weekend met een maatje ook weer gaan brouwen. Naast een Engel had ik ook een Kriek/Kersen bier in gedachten. Maar dat was onzeker omdat ik niet eens wist of ik wel aan Kersen kon komen. Maar aangezien ik toevallig vanmorgen op markt een bak kersen denk ik dat het wel goed gaat komen. Ik ben wel benieuwd na al die verhalen hier over het wel en wee van dit soort bier.  Zondag lekker roeren :brouwen:

Caspar

Hoi Remco, wees niet zuinig met de kersen ;).

Jacques

Citaat van: Caspar op 07-02-2008  17:29 uIk heb behoorlijk lopen klagen over mijn kersenbier, maar hij begint eigenlijk steeds lekkerder te worden ;D. Ik heb hem maar gewoon laten rijpen en de smaak wordt steeds krachtiger en voller, vreemd bier dat vruchtenbier ???. Volgende keer misschien wat zure kersen gebruiken (krieken) ;).

Ziet er goed uit Caspar! Sommige bieren hebben nu eenmaal iets meer tijd nodig (veel andere worden er niet beter op).

JWVG

Ik heb Martins' kriekenbier nu voor me. Erg lekker  :groots: Schuim valt een beetje tegen, en de geur heeft iets gistigs dat ik iets minder vindt, maar daar houdt mijn kritiek ook echt op. Helderheid en kleur zijn perfect! Smaak is erg lekker - inderdaad behoorlijk doorvergist, maar met een prettig zurig kersensmaakje. Echt goed spul! Ik zou het helemaal niet erg vinden om hier op een warme zomeravond nog een kratje van te hebben  ;D.

Groetjes, JW.

Marcel

Ik wil wanneer kersen weer in de winkel zijn ook weer een kersenbier gaan brouwen. Vorig jaar voor het eerst een poging gedaan. Mij  bier is perfect van kleur en schuim geworden met ook lichte kersensmaak, echter hij is te bitter geworden. Als ik kijk naar de hopsoorten kan dit onmogelijk aan de hop liggen. Wellicht ligt de fout dat ik de kersen inclusief pit heb laten vergisten ????

Opvallend is ook dat het bier na 1 jaar steeds meer op een Vlaamse bruine gaat lijken.

Marcel

Caspar

Ik zou in plaats van zoete kersen wel krieken (morellen) gebruiken... volgens mij geeft dit een veel frisser bier :proost:. Fruitbier zonder enig zuurtje, mist toch net even iets... Of wordt die van jou wel zurig Marcel?

Ho, ik zie wel dat ik in herhaling val met mijn zure kersen ;D

MO

Pitten geven geen bitterheid, in ieder geval niet in mijn geval. Mijn basisbier voor mijn kriekenbier was 9 IBU. Een klein handje hop dus.
Schuim is inderdaad niet je van het, maar smaak en geur zijn prima.

Dit seizoen wil ik een kersenbier maken van 7% (of iets meer). Misschien dat bij een sterker (en dus wat zoeter) bier de kersensmaak beter tot uiting komt.

JWVG

Misschien wel, maar ik vind de smaak zo ook wel erg lekker en verfrissend. Dat is met een hoger eind SG misschien weer minder.

Groetjes, JW.

William

Citaat van: MO op 01-04-2008  20:45 uMijn basisbier voor mijn kriekenbier was 9 IBU. Een klein handje hop dus.
Schuim is inderdaad niet je van het, maar smaak en geur zijn prima.

Bij mij is het schuim van mijn morellenbier ook beroerd bij eenzelfde recept. Waaschijnlijk dat het lage gehalte van a-zuren hier aan bijdraagt. Misschien heeft dit bier wat haver nodig  :idea: : geeft een olieachtige zoetheid, dus meer body en daarnaast stabieler schuim

MO

Dat is een geinige hypothese. In tarwe geloven we niet meer (voor wat betreft schuimhoudbaarheid), in haver wellicht wel.
Toch de relatie tarwe/lage hopdosis is misschien nog niet uitputtend onderzocht. Ik begin opeens te twijfelen: misschien brouw ik mijn volgende kriek wel met tarwe. Is er toch een reden waarom dat al honderden jaren zo gedaan wordt (welja, laat mij opnieuw het wiel uitvinden).

William

Citaat van: MO op 02-04-2008  08:53 uDat is een geinige hypothese. In tarwe geloven we niet meer (voor wat betreft schuimhoudbaarheid), in haver wellicht wel.
Toch de relatie tarwe/lage hopdosis is misschien nog niet uitputtend onderzocht. Ik begin opeens te twijfelen: misschien brouw ik mijn volgende kriek wel met tarwe. Is er toch een reden waarom dat al honderden jaren zo gedaan wordt (welja, laat mij opnieuw het wiel uitvinden).

De tarwe / IBU ratio en de absolute IBU waarde in combinatie met pH lijken me de belangrijke factoren. In een laag gehopt bier zou in die hypothese tarwe (eiwit in het algemeen) een behoorlijk effect moeten hebben op schuimstabiliteit. Bij een sterk gehopt bier zal het eiwitgehalte m.i. minder effect hebben op schuimstabiliteit. Omdat de meeste hobbybrouwers stevig hoppen zien we het effect van eiwit op schuimstabiliteit niet zo goed.

Dund

Zo ik heb net mijn split batch van kersenbier en abrikozen bier gebotteld (kersenbier geheveld die ga ik volgende week bottelen eerst een week klaren)

Nu kom ik er niet helemaal uit wat het alcohol percentage is?

Basisbier witbier:

Begin brix 12,4
Eind brix 6

Is ongeveer 5,5%

Vervolgens abrikozen in een 10 liter mandfles gedaan en afgevuld met 4,9 kilo abrikoos. Vervolgens afgevuld met witbier.

Eind brix 5 (goed zurig)

Kersenbier 6,9 kilo kersen in een 20 liter mandfles en vervolgens afgevuld met witbier.

Eindbrix 8 (zurig met een zoetje)

Dund

Ik zie net dat ik de tekst hierboven in een bericht uit 2008 zet dit had eigenlijk in het draadje van afgelopen zomer gemoeten.

Vergelijkbare Topics (6)

37015

Reacties: 0
Gelezen: 1168

4622

Gestart door MO

Reacties: 55
Gelezen: 18783

36832

Reacties: 5
Gelezen: 2343

17976

Gestart door orangeloo

Reacties: 82
Gelezen: 38909

04-07-2014 11:51 u
door orangeloo
35952

Gestart door Dund

Reacties: 3
Gelezen: 1390

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.