Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Saison - definitie?

Gestart door Gerb, 12-07-2003 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Hoi Gerb,

Bij Brasserie à Vapeur wordt er echt peper toegevoegd aan het brouwsel. De peperige smaak is dus niet afkomstig van de gist.

Het gebruik van (ster)anijs is niet vreemd. Pas wel goed op, de smaak overheerst heel snel.

:degroeten: Jacques

Herman

Hoi Jacques,

Ik neem aan dat ze hele peperkorrels gebruiken? Enig idee welke? Zwarte pepers?

Herman

Jacques

Hoi Herman,

Ik heb niet gezien dat er peper toegevoegd werd, de brouwer heeft het mij verteld. Eigenlijk ging ik er van uit dat het versgemalen peper zou zijn. Wit en zwart kunnen naar mijn idee allebei.

Gerb

Heren.........

De kogel is door de kerk! Ik moest een laag stof van de brouwspullen afhalen, maar toch is alles wel redelijk voorspoedig verlopen. Het recept is toch nog iets veranderd van het oorspronkelijke recept. Het is als volgt geworden:

gram      %
pilsmout      3300      80,6
tarwemout    460      11,2
cara 120         46      1,1
special B         40      1
kandijsuiker  250      6,1

totale kooktijd      2 uur (!)

gram      kooktijd
Northern Brewer(8,5%)   20      120
wilde hop                        2      120
Saaz (3,5%)                   13      5
wilde hop                         2      5

De Northern Brewer was oud en van de vacuum af, dus zal wat minder hopsmaak geven. De wilde hop heb ik langs de kant van de weg geplukt en laten drogen. Erg droog blijkbaar want het woog nauwelijks meer. De kooktijd was gepland op 90 minuten maar door onverwacht bezoek is dit een beetje uitgelopen.

Verdere toevoegingen:
zwarte peper             1 gram      
zoethout      (poeder) 2 gram      
koriander                  3 gram      

De (geplette) zwarte peper rook echt lekker en ik ben dan ook benieuwd hoe dit uit gaat pakken, samen met de zoethout en de koriander.

eind SG kwam erg laag uit op een bedroevende 1053! Dit betekent een teleurstellende brewhouse efficiency van 57%. Heb ik ook eens een doordrinkbiertje!

Als gist heb ik de Saison Dupont opgekweekt maar helaas op het 'moment supreme' was er nog geen actie waar te nemen. Ik heb het goedje er bijgegooid want ik zag wel een prutje op de bodem van de erlenmeyer. Dus toen maar een droge gist genomen. Ik hoop dat als deze uitgewerkt is, de Saison gist nog de laatste suikers gaat opnemen.

Gerben

Edwin

Ha Gerb  :proost:

Ik ben benieuwd naar je resultaten. Wat was je maischschema?

Edwin

Gerb

Mhhh ik wist dat ik iets vergeten was. Het maischschema was als volgt:

60°C - 45 min
70°C - 30 min
78°C - 5 min

Gerb

Gerb

Vandaag het bier gebotteld. Het bier had een SG van 1014 en er was geen activiteit meer te zien. De smaak van de peper, zoethout en koriander was niet echt nadrukkelijk aanwezig maar de geur en smaak was absoluut heel bloemig/ fruitig / en niet thuis te brengen smaken. De 'harde' hopsmaak die ik vaak proef bij het overhevelen was niet aanwezig en het smaakte me nu al erg goed. Ik verwachtte een iets duidelijkere smaak van de peper, maar het zou zomaar kunnen dat die nog wat naar boven komt na de hergisting. Laten we het 'subtiel' noemen.....

Gerb

Gerb

Gisteren een Saison opengetrokken, heel weinig koolzuur, een lichte sis bij het openen. De smaak was al goed, maar het is meer een blond (beetje a la Leffe Blond). Vrij zoet en fruitig en een lichte tweeschijn door de tarwe.
Van de peper en zoethout is niets te proeven, of het moet verborgen zitten achter de citrusachtige smaakjes van de hop en de fruitigheid van de gist.

Ik denk niet dat de Saison gist nog iets gedaan heeft, de droge gist heeft al het werk moeten doen. Ik zag laatst dat er 2 verschillende soorten Saisons van Dupont zijn. Volgens mij is de ene Vieille en de andere de 'gewone'. Ik heb de eerste gebruikt en die is hoger in alcohol volgens mij. Weet iemand hier iets meer over?

Gerb

Jacques

Hoi Gerb,

Zou je het eindelijke recept dat je gebrouwen hebt willen posten in de wachtkamer van het nieuwe forumonderdeel?

Het liefst zou ik willen zien dat je het recept geeft in het het format van het nieuwe forumonderdeel.
Kan je ook een ProMash *.brw bestand voegen bij jouw bericht?

Vergelijkbare Topics (7)

40772

Reacties: 11
Gelezen: 2130

2766

Gestart door Gerb

Reacties: 22
Gelezen: 7701

22963

Reacties: 32
Gelezen: 12301

29406

Reacties: 15
Gelezen: 7798

21722

Gestart door Adrie

Reacties: 27
Gelezen: 8441

28259

Reacties: 25
Gelezen: 9568

38732

Reacties: 14
Gelezen: 3282

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.