Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Karmeliet Tripel

Gestart door Gerb, 21-12-2002 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Brouwter op 03-05-2013  13:53 uHoeveel ml gist heb ik nodig voor 18 l bier?

Ligt aan de zwaarte van het bier dat je wilt laten vergisten. En aan de verontreiniging van de gist en de concentratie van de gist.
Een bekend hulpmiddel is Mr Malty.

segtom

Moet je even mr malty raadplegen.

Brouwter

Citaat van: Jacques op 03-05-2013  21:58 uLigt aan de zwaarte van het bier dat je wilt laten vergisten.
Zo'n 1080 SG.

CiteerEn aan de verontreiniging van de gist en de concentratie van de gist.
Hoe kom ik daar achter?

Hoe kan ik Mr Malty verder invullen in het geval van opkweken van gist uit fles?

RobinB

Citaat van: Brouwter op 04-05-2013  10:31 uHoe kan ik Mr Malty verder invullen in het geval van opkweken van gist uit fles?
Dan schaal je je starter eerst op naar bijvoorbeeld 1 l en kijk je dan hoeveel slurry er bezonken is na een paar dagen in de koelkast. Dat gebruik je vervolgens als input in de "slurry" berekening.
Het komt toch niet op de ml nauwkeurig en blijft altijd wat natte vinger werk. Zolang je maar afrondt naar boven! ;)

Brouwter

Jacques

Citaat van: Brouwter op 04-05-2013  10:31 uHoe kom ik daar achter?

Zwenken met de gist en kijken. De donkere stukjes die je ziet zijn verontreinigingen en als de gist haast niet beweegt is deze dik.
Maar eerlijk is eerlijk, je moet er een beetje gevoel voor krijgen. Pas na een paar brouwsels krijg je door wat je in je handen hebt.

Brouwter

Citaat van: RobinB op 04-05-2013  12:29 uDan schaal je je starter eerst op naar bijvoorbeeld 1 l en kijk je dan hoeveel slurry er bezonken is na een paar dagen in de koelkast. Dat gebruik je vervolgens als input in de "slurry" berekening.
Het komt toch niet op de ml nauwkeurig en blijft altijd wat natte vinger werk. Zolang je maar afrondt naar boven! ;)

Is 136 ml normaal?

RobinB

Als dat nu je opbrengst is aan slurry, heb je geen starter meer nodig. :)

Vergelijkbare Topics (7)

17060

Gestart door bazje

Reacties: 17
Gelezen: 7019

38951

Reacties: 5
Gelezen: 1629

22677

Reacties: 17
Gelezen: 6174

43960

Reacties: 32
Gelezen: 4697

28047

Gestart door wonnink

Reacties: 4
Gelezen: 2386

9030

Gestart door g20

Reacties: 6
Gelezen: 3285

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.