Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Westmalle Tripel

Gestart door fritz, 14-10-2003 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

fritz

Hehe, dat heeft lang geduurd.  En ja hoor, ik leef nog.
Op 1 november gaan we nog eens brouwen.  En omdat het zo lang geleden is, willen we nog eens een vingeroefening doen door twee recepten te brouwen die we allemaal al kennen.
We beginnen met de Tripel van Westmalle-kloon.  Enkele weken later zullen we de Rochefrot 8 nog eens overdoen.  De Westmalle wordt nog in Geraardsbergen, bij m'n schoonouders, gebrouwen, de Rochefort in ons nieuw huis.
Ik zal m'n vorderingen op het forum posten, maar niet zo uitgebreid, omdat we de biertjes nu al wel kennen  ;)

Tot binnenkort!

:degroeten:

fritz

Jacques

Hoi Fritz,

Fijn te horen dat je weer gaat brouwen. Ik neem aan dat je eigen brouwhok klaar is.
Je start meteen goed met het imiteren van twee hele mooie bieren. Pareltjes van de Belgische brouwcultuur!

:degroeten: Jacques

fritz

CiteerFijn te horen dat je weer gaat brouwen. Ik neem aan dat je eigen brouwhok klaar is.
Je start meteen goed met het imiteren van twee hele mooie bieren. Pareltjes van de Belgische brouwcultuur!

Hallo Jacques,

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik in de garage of in de veranda ga brouwen.  Ik heb nog even tijd:  De Westmalle gaan we nog in Geraardsbergen brouwen, met enkele vrienden van Pieter, mijn schoonvader.  Zowel de Westmalle tripel als de Rochefort 8 hebben we al met succes gebrouwen.  Goede oefening dus om er terug in te komen ;)

fritz

fritz

Hallo iedereen,

Ik heb een beetje zitten knutselen aan het Tripel recept, rekening houdend met m'n eigen ervaring en die van anderen.
Toch heb ik er weer een eigen toets aan gegeven, meer bepaald aan de hop.  Geen East Kent, maar wel Styrian Goldings en Saaz.  Misschien niet de goede richting, maar dat is het juist:  een eigen toets aan geven.  Je zal ook zien dat het alfa-percentage laag is, vandaar de grotere hoeveelheden, om toch een goede bitterheid te verkrijgen.
Je kan het recept nalezen op http://www.pjerefretters.be/bosbergbrouwers/Bosbergbrouwers_Tripel.html.  Commentaar is meer dan welkom ;)

fritz

Jacques

Hoi Fritz,

Ziet er goed uit. Het lijkt mij een prima variatie op het thema.
Persoonlijk zou ik de cara-pils mout weglaten ten gunste van munich- en gewone pilsmout. Maar ja, dat is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak.

Edwin

Hoi Fritz  :proost:

Ik heb in mijn poging ook Styrian moeten gebruiken voor de hopstorting (mijn FWH-hop kookte er vrijwel meteen overheen en zo was ik door de voorraad 'goede' hop heen). Achteraf mis ik het juiste aroma in het bier. Oké, het moet nog verder ontwikkelen, maar ik denk toch al iets te kunnen zeggen over deze hop. Het is zeker geen verkeerde hop en voor een eigen toets natuurlijk een prima alternatief.

Edwin

fritz

Afgelopen zaterdag hebben we dan het volgende recept gebrouwen:

Bosbergbrouwers Tripel
Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 74.5     6.00 kg.  Pilsener                      Belgium        1.037      3
  3.7     0.30 kg.  Munich Malt                   Belgium        1.038     20
  0.6     0.05 kg.  CaraMunich Malt               Belgium        1.033    100
 21.1     1.70 kg.  Glucose                                      1.046      0

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    2.90   8.0  First WH
 30.00 g.     Czech Saaz                        Whole    2.70   7.4  First WH
 30.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    2.90   8.9  60 min.
 30.00 g.     Czech Saaz                        Whole    2.70   8.2  60 min.
  5.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    2.90   0.3  10 min.
  5.00 g.     Czech Saaz                        Whole    2.70   0.3  10 min.

Yeast
-----

Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Mash Schedule
-------------
L Water Per kg Grain: 3.94 - Before Additional Infusions

Acid Rest Temp :               0  Time:   0
Protein Rest Temp :            0  Time:   0
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  50
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  25
Mash-out Rest Temp :          75  Time:   5

Er is blijkbaar iets fundamenteels fout gegeaan bij het maischen.  We hadden het niet door, zelfs niet na het filtreren, maar we hebben 5 liter te veel gebrouwen.  in plaats van met 25 liter te beginnen, moeten het er 30 geweest zijn.  Ik heb ook nog gespoeld met 2 liter water op 78 graden, omdat de runoff nog 1040 was.  Met 2 liter erbij was het nog altijd 1040.  Affin, pas na koelen en in het fermentatievat hevelen, bemerkten we dat we meer dan 25 liter hadden.  En dat bleek ook uit de dichtheid: net geen tripel ... 1064.  Ik snap er niks van.   ??? Affin, toch verder doen he ... de gist erbij.  Nu, 24 uur later, staat de boel goed te gisten met een blub om de 5 seconden.  Het goedje heedt een temperatuur van 23 graden.

Toch hopen dat het nog een lekekr bier wordt.

fritz

Jacques

CiteerToch hopen dat het nog een lekker bier wordt.

Och Fritz,

Er zijn nog zo veel andere lekkere bieren buiten tripels...

fritz

Bedankt Jacques,  Ik heb nog goede hoop.  Het ging dan toch geen echte Westmalle Tripel kloon worden, door de "persoonlijke" toets :)
Vanavond ging het fermenteren nog steeds goed door .. een blub om de 4 seconden.  De geur was ook al lekker ... spijtig dat ik het zelf niet kan ruiken.  Ik moet nog enkele weken wachten vooraleer alle materiaal naar hier verhuist!

fritz

fritz

Beste brouwvrienden,

Gisterenavond heeft Pieter de dichtheid met behulp van de refractometer gemeten.  We zitten momenteel aan 1038.  Met een beetje gereken kom ik aan een SG dat via de hydrometer op 1021 moet liggen.  Vanavond wordt alles naar de secundaire fermentor geheveld en laten we de zaak twee weekje lageren.

:proost2:

fritz

fritz

Vandaag hebben we het bier gebotteld.  Dichtheid was 1031 met de refractometer - 1010 met de hydrometer.  Dit komt neer op een schijnbare vergistingsgraad van 85%.  Alcohol bedraagt 7.1.  We hebben 8 g/l suiker toegevoegd.  De totale opbrengst (iets meer dan 25l) kwam terecht in 78 33 cl flesjes en 1 50 cl fles.
Het gelagerde bier had een veelbelovende smaak: veel esters en hogere lacoholen (banaan en rozijntjes kwamen sterk naar voor) en de biiterheid was ook al goed.
Nu een goede week warm laten staan en dan eens een eerste test doen!

fritz
Nu een tijdje warm zetten

MO

Fritz,
waarom heb jij Wyeast 1762 gebruikt en niet de vermaarde Westmalle gist Wyeast 3787? Volgens Bas' lijstje heb jij de Rochefort gist gebruikt.
gr
MO

fritz

CiteerFritz,
waarom heb jij Wyeast 1762 gebruikt en niet de vermaarde Westmalle gist Wyeast 3787? Volgens Bas' lijstje heb jij de Rochefort gist gebruikt.
gr
MO

Euh ... da's een foutje van mijn kant  :-/
Ik had inderdaad 1762 moeten gebruiken.
Al bij al is het eindresultaat een prima bier geworden.
Geen W3, ook al omdat ik 5 liter te veel heb gebruikt, maar toch een mooi resultaat.  Ik laat 'em nu nog wat verder rijpen.  Ik hou er nog wat opzij, voor als ik jullie nog eens tegenkom!  ;)

fritz

Vergelijkbare Topics (7)

22065

Reacties: 4
Gelezen: 2350

43862

Reacties: 21
Gelezen: 1940

27108

Gestart door mbroek

Reacties: 5
Gelezen: 4455

8724

Reacties: 6
Gelezen: 2631

33463

Reacties: 18
Gelezen: 6620

16725

Gestart door Caspar

Reacties: 34
Gelezen: 13501

38761

Reacties: 8
Gelezen: 2304

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.