Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brigand

Gestart door Edwin, 28-02-2003 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

TVERSCH

Hoi Edwin,

Brigand gebrouwen op 6 okt. 500 gr. Pilsmout vervangen door Cara-red, en 150 gr tarwevlokken extra toegevoegd.
Door laag rendement (alweer) was het begin SG slechts 1070.
Na 7 dgn gisten (19º) was het SG 1024 / nu flink geroerd en nog nog 7 dgn laten staan in vat en toen overgeheveld naar fles. Nog 10 dgn op 19º en 5 dgn lageren op 17° is het nu tijd om te bottelen.
Het SG is nu 1008 8), het smaakt als een heerlijke Tripel, maar is nog wat troebel.
Het is nog geen echte Brigand, maar dat zal in de loop van de tijd nog wel bijtrekken.

Misschien is het lage aanvangs SG de reden dat ik geen problemen heb met het stilvallen van de gist. Ook mijn Rochefort kloon startte met slechts 1077.

Groeten Theo
 :duimop:

TVERSCH

:-[
Ik vergat te vermelden dat ik GEEN gember heb toegevoegd.
Dit ivm slechte smaakervaringen in het verleden.
Theo

Edwin

Ha Theo  :proost:

Ik ben erg benieuwd naar jouw resultaat! Ik moet zeggen dat ik ook nog niet echt 'om' ben met die gember. Wat ik wel merk is dat mijn smaakdrempel duidelijk anders is geworden door deze ervaring. Vond ik de Brigand 'vroeger' een van de beste bieren, nu proef ik altijd die scherpte die ik associeer met gember... :-/ Daardoor vind ik m ook niet meer een van de beste.

Edwin

MO

Theo,

Heb jij ook zelf gist opgekweekt uit een flesje (0.33) of fles (0.7) Brigand?

gr
MO

TVERSCH

Hoi Martin,

De gist hebben wij via Roerstok lid Martin Hofhuis gekregen,
en hoorde bij een pakket waarmee we gezamenlijk een Brigand gaan brouwen.
Begin dit jaar is het wel gelukt om een goed werkende starter op te kweken uit een 75 cl. fles.
Ik heb er helaas geen brouwsel mee gemaakt, omdat ik meestal na mei niet meer brouw.
Theo

Edwin

Ha MO  :proost:

Voor de compleetheid: ik heb de gist opgekweekt uit een 33 cl flesje met een recente botteldatum.

Edwin

Edwin

Update  :proost:

Ongelooflijk maar waar! Het bier is bijgekomen en smaakt zelfs behoorlijk!! Ik moet eens een nieuwe Brigand kopen en dan nog eens vergelijken, maar die scherpe smaak die eerst in mijn bier zat is weg. De gember is nog op de achtergrond aanwezig (je proeft dat het bier gekruid is). Al met al een erg verrassend bier aan het worden!

Edwin

Edwin

Wederom update  :proost:

Het bier wordt zowaar een goede favoriet! Gisteren geproefd (niet vergeleken met het origineel, twee van deze bieren op een doordeweekse avond is voor mij te veel).

Het bier wordt steeds evenwichtiger. Het heeft alleen nog nét iets teveel body, maar de scherpte van de hop en de gember is echt weggezakt tot een mooi pittig bier. Zeker niet te zoet, maar dat mag van mij best nog iets droger. De koolzuurdruk is eigenlijk gewoon goed. Ik was bang voor potentiële bommen, omdat ik met een te hoog OG ben gaan bottelen (zonder toevoeging van suiker). Ik was ook bang dat hierdoor te veel afvalstoffen van de gistcellen in het bier zouden komen, maar dat lijkt ook reuze mee te vallen!

Edwin

TVERSCH

Hoi Edwin,

Mijn Brigand kloon dreigt zich niet echt te ontwikkelen zoals ik had verwacht.
Voor bottelen was de 'houtige' (kurk) smaak aanwezig, maar ontbrak het nog aan de fris-scherpe Brigand smaak.
Nu, na twee maanden in de fles is het een zoetige tripel geworden met te weinig hopsmaak. (Koolzuurdruk OK)
De hergisting heeft veel te lang geduurd, en ik verwacht ook de echte Brigand smaak niet meer, omdat die bij brouwsels met opkweek uit fles na twee maanden al duidelijk waarneembaar was.
Theo

Edwin

HA Theo  :proost:

Da's jammer. Jij had gist van Martin toch? Ikzelf heb dus opgekweekt. De vergisting ging, zoals bekend, erg traag, maar wat betreft bitterheid en scherpte heb ik niets te klagen. Hoe was jouw hopstorting en het gebruik van gember?

Edwin

TVERSCH

Edwin,

Saaz  3%            30 gr. na 10 min
Brewers Gold 7%  20 gr na 10 min.
Saaz 3%             20 gr laatste 10 min.

Kooktijd 90 min.
Totaal  22Ltr
GEEN Gember

Theo

Edwin

Ha Theo  :proost:

Aan de hop kan het dus neit gelegen hebben. Ik had wel een iets andere hopgift (eerste storting 90 minuten en laatste storting 30 minuten koken ipv 10 min) en wél gember. Ik was daar de eerste maanden niet over te spreken en ik weet niet of ik het nog vaker ga gebruiken, maar nu ben ik er eigenlijk wel tevreden over. Het maakt het bier wat pittiger.

Edwin

Gerb

Edwin,

Heb je het idee dat de Brigand gist een 'unieke' smaak oplevert? Volgens Theo heeft zijn kloon niet de fris zure Brigand smaak maar hij heeft dan ook een andere gistbron (gistbank) gebruikt. In principe zou dus de gist hetzelfde moeten zijn. De narijping van resp. 7 en 3 maanden zou genoeg moeten zijn om de fris-zure smaak naar voren te laten komen.

Het grote verschil tussen Theo en Edwin is het gebruik van de gember. Edwin, ben je er nu van overtuigd dat er in de echte Brigand gember wordt gebruikt?

Gerb

Edwin

Hoi Gerb  :proost:

Nee, overtuigd ben ik niet. Maar ik heb wel sterke vermoedens. Die schreef ik eerder in deze thread. Ik weet dat Theo meer met deze gist gewerkt heeft en met succes. Ik weet ook dat de gist bepalend is voor de Brigand. Het beste lijkt me om er een proeverijtje aan te wagen en dat staat ook nog op het programma, dus hopelijk kunnen we beide bieren met elkaar vergelijken (naast de originele)...

Edwin

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.