Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Witzenbock

Gestart door JWVG, 03-03-2003 13:39 u

Vorige topic - Volgende topic

JWVG

Ik loop al langere tijd rond met het plan om iets te brouwen in de Hoegaarden Grand Cru stijl. Wat mij betreft is dit 1 van de beste Belgische bieren. Alhoewel het volgens mij officieel te boek staat als een tripel, vind ik het gewoon een Belgische pedant van de Duitse Weizenbock - een sterkere versie van het lokale tarwebier. Vandaar de naam.

Ik had al eerder begrepen dat Jacques uit zeer betrouwbare bron (Celis zelf) had vernomen dat dit recept gewoon in alles 1.5 keer de ingredienten van de hoegaarden wit gebruikte. Ik heb daarom het recept voor hoegaarden uit Wheeler en Protz genomen, en dit zo ongeveer met 1.5 vermenigvuldigd. Hier kwam ik op uit:

Voor 22 l, 1.075, 9.8 EBC, 30 IBU.

50.2 % 3.2 kg.  Pilsener mout
15.9 % 1.0 kg.  Tarwevlokken
28.9 % 1.8 kg.  Tarwe mout
5.0 %   0.3 kg.  Havervlokken

26.7 g. Goldings - E.K. Pellet   4.90 % 90 min.
20.0 g. Czech Saaz Pellet 3.00 % 90 min.
20.0 g. Czech Saaz Pellet 3.00 % 15 min.

4.5 gm Curacao peel 10 Min.
4.5 gm Corriander Seed 10 Min.

Wyeast 3944 Belgian White Beer

maischen met 3 l water per kg graan. 10' op 50C, 35' op 60C, 35' op 70C.

Ik weet dat ongemoute tarwe en tarwemout inwisselbaar zijn, maar ik moet toch nog eens van mijn ongemoute tarwe af, vandaar. Verder hou ik de rusttijden iets langer aan dan Jacques meestal doet in zijn schema's omdat er dus wat ongemoute tarwe bij zit.

Lijkt dit wat? Op zich maakt het me niet zo heel veel uit als Wheeler en Protz er met het oorspronkelijke recept een beetje naast zaten (er is vast wel weer iemand die nog een neefje heeft die de maischketel daar uitschept, of een kennis die de etiketten ontwerpt  ;)  en die weer andere informatie heeft), al vind ik het wel leuk om even te horen.

Ik ben tot nu toe op de tripel markt uitgesproken ongelukkig geweest, dus hopelijk dat dit nu een keer gaat lukken.

:degroeten: JW.

JWVG

Ik was nog vergeten te vermelden dat ik dit recept komende zaterdag of zondag wil gaan brouwen.

Jw.

Herman

Hoi JW,

Met het recept lijkt me weinig mis. Vanwaar die gist, denk je dat ie zo'n sterker bier aankan?

Herman

Edgar

Heb de thread nog even voor je opgezocht:

Jacques:
Citeer(...)de storting naast gerstemout en tarwevlokken ook uit 10% haver bestaat.

Misschien nog wat meer haver dus misschien? En is tarwemout nou eigenlijk wel echt nodig? Ik wil zelf die Grand Cru eens met alleen vlokken proberen.

Ik vind het origineel trouwens wel achteruit gegaan, de laatste tijd. Misschien is m'n smaak veranderd, maar ik meen me een voller en rijker smakend bier te herinneren.

JWVG

Ha die Edgar,

tja, dat zou dus wel kunnen van die haver, maar dat maakt me niet zoveel uit. Dit is geen kloon-poging. Bovendien hou ik niet zo van haver...

En die tarweMOUT is niet echt nodig, sterker nog, het origineel schijnt met ongemoute tarwe gemaakt te worden. Maar de verschillen zijn volgens mij (en ook volgens Herman, als ik het me goed herinner) vrij klein, en bovendien gaat de maisch dan wat sneller en heb ik ook nog heel veel tarwemout liggen.

Herman, ik dacht dat ik wel een originele witbiergist moest gebruiken, dat doet Hoegaarden tenslotte ook. Ik weet eigenlijk niet of deze gist bij Hoegaarden vandaan komt, maar als de gist het niet aankan, zal ik het wel af laten maken door een andere gist. Maar 1.075 is niet zo vreselijk zwaar, natuurlijk.

Ligt het nou aan mij, of vindt iedereen op dit forum dat alle bieren de laatste tijd slechter zijn geworden? Is dit niet gewoon de roze bril (of de alzheimer) waarmee we terugkijken op vroegere drinkavonturen?

JWVG

Oeps, de 'alzheimer' speelde bij mij ook op, ik bedoelde natuurlijk 'Korsakov'.

JW.

Edgar

Je kunt best gelijk hebben wat betreft die roze Korsakov-bril, ik weet het niet. Wat Rochefort 8 betreft (ook een veelgehoorde achteruitganger) ben ik het niet eens met de rest van het forum: Ik vind 'm nog net zo niks als een paar jaar geleden ;D

Maar toch herinner ik me Hoegaarden Grand Cru als een soort Openbaring met een Hoofdletter, en die verlichtende ervaring heb ik de laatste paar keer niet meegemaakt. Ze zijn nu natuurlijk ook in handen van Interbrew, en er schijnt het één en ander te zijn aangepast in de receptuur (niet verwonderlijk).

JWVG

H Edgar,

dat zou best wel kunnen (laat ik nou vandaag 1 keer eens niet eigenwijs zijn). Ik vraag me ook wel eens af of mijn smaakvermogen nou wel zo goed is - dit soort dingen pik ik nooit zo erg op, geloof ik.

JW.

JvH

Hoi JW,

Leuk recept. Ik heb laatst een Witbier gebrouwen, met jouw recept gedeeld door 1,5 => SG 1.050.
Ik heb echter 8 gr/10 ltr coriander gebruikt en geen curacao. De 3944 (b)lijkt ook citrus aroma's af te geven en voor de bitterheid was het ook niet nodig. Nu 1 maand na het bottelen kan het zeker wedijveren met Hoegaarden Wit.
Ik heb gemikt op 17 IBU (Tinseth) volgens Stangebrew. SB berekende dat uit 80 gr Northern Brewer (7,5%AA) 75' en 15 gr Goldings (4,5%) 10' evenals de koriander.

Groeten en ik hoop dat je er iets aan hebt, Hans  :degroeten:

P.S. ik heb ongemoute tarwe gebruikt en de kleur is super bleek en de schuimkraag staat als een huis  ;D

Herman

CiteerZe zijn nu natuurlijk ook in handen van Interbrew, en er schijnt het één en ander te zijn aangepast in de receptuur (niet verwonderlijk).
Hoi Edgar,

Ik weet niet hoe lang je dit bier al drinkt, maar het is al vele jaren in bezit van Interbrew, zonder Interbrew zou het wellicht ook niet meer bestaan. Niet dat ik een Int... adept ben, maar ze passen inderdaad bier te veel aan de smaak van de massa aan. Verkoopt een tijdje wel goed natuurlijk, maar op de lange duur smaakt het dan een beetje te veel naar de 'ordinaire' massaplomp. Wellicht speelt ook de nieuwe Franse belasting maatregel hier een rol (zware bieren worden extra belast omdat het zgn concurrentie van wijn is.....).

Zie ook het boek van Bob Magerman, deze heeft soortgelijke proefervaringen, waarbij geput wordt uit proefnotities.

Herman

Edgar

Mja sinds 88 is het al Interbrew-bezit...  Ik drink het ongeveer sinds die tijd, maar ik heb het idee dat Interbrew niet meteen na aankoop de bijl in het recept heeft gezet.

Het fijne weet ik er niet van, maar ik herinner me ergens iets te hebben gelezen over een vrij recente renovatie. En bier en renoveren willen wel eens botsen...

Ik zal dat boek eens oppikken...

*edit*

Als je de trouwens de tripel van het millenium wilt brouwen heb je nog 7 minuten... (3/3/3)

JWVG

Ha die Hans,

Bedankt voor de feedback, mooi dat jullie wit zo goed lukt  :proost2: . Ik ben een beetje allergisch voor koriander in bier (noem het maar irrationeel als je wilt ), dus dat laat ik denk ik zo. Verder kom ik om in de curaçao (en bittere sinasappelschil, EN zoete sinasappelschil) dus dat gooi ik er ook maar doorheen. Fijn om te horen dat de tarwe mout het goed doet. Wat voor maischschema hebben jullie gebruikt?

JvH

Hoi JW,

We hebben het volgende maischschema gebruikt. Imaischen op 50° 10', decoctie naar 63° 45' (minder rest suikers), decotie naar 73° 30'. Helaas was ons rendement dit keer erg laag omdat we de tarwe te grof geschroot hadden. Binnenkort hoop ik in het bezit te zijn van een instelbare walsen-molen en zal dat probleem waarschijnlijk tot het verleden behoren.
Eea is ook te lezen in Pesser Hectoliters

Groeten Hans  :biersmile:

JWVG

Ha die Hans,

Begrijp ik goed dat je ongemoute tarwe zelf geschroot hebt? Dus dat je geen vlokken hebt gebruikt? Dat is nogal ongebruikelijk, ik kan me voorstellen dat de moutmolens daar niet helemaal op zijn berekend. Meestal gebruiken ze daar graanwalsen voor, al weet ik niet zeker of er een reden is om dit niet met een moutmolen te doen. Is het geen optie om, i.p.v. een instelbare molen te kopen (heel duur), voor dit soort recepten gewoon tarwevlokken te nemen?

Adrie

Wat heel goed werkt voor een hoger rendement is voor het maken van het beslag de tarwevlokken een paar minuten koken. De cellen springen dan kapot en het zetmeel komt vrij, zodat de enzymen er goed bij kunnen. Wel goed roeren, want er ontstaat een soort stijfselpapje (of meer water gebruiken). Door deze methode (2 x toegepast) behaalde ik altijd een uitstekend rendement en een prima witbier.
Het is helaas al jaren geleden dat ik voor het laatst een Belgisch Witbier heb gebrouwen, maar het maischschema zo uit mijn hoofd was iets van 15' op 52oC, 30' op 62oC en 15' op 72oC.

Groeten,

A3

JWVG

Ik denk dat ik dit maar eens precies zo ga brouwen als ik eerder gepost heb. Ik zal echter wel eerst de tarwevlokken een paar minuten koken (was ik eigenlijk al van plan). Een even kijken of ik een flinke giststarter actief kan maken om dit all-grain biertje effectief te vergisten.

:degroeten: JW>

JWVG

En jawel, ik heb deze gisteren gebrouwen. Mijn efficientie was lager dan anders, en ik had iets teveel wort (ook na 90' koken), maar daar heb ik elders al over bericht (de spoelen thread). Ik heb nu 24 l van 1.070, en dat lijkt me verder ook een prima bier op te leveren. Het bier is prachtig troebel  ;D en vanochtend, 12 uur na het toedienen van de gist, zit er al een schuimkraag van 12 cm op, en krijg ik meer dan 1 bubbel per seconde. Ben benieuwd!

JW.

Herman

Hee JW,

Heb je de ongemoute granen nog apart behandeld?

Herman

JWVG

Ja, 10 minuten gekookt.

Jw.

JvH

Hoi JW,

We hebben inderdaad ongemoute tarwe zelf geschroot. Dat was met het oude schijvenmolentje dan ook niet helemaal goed gegaan  :-/  Ondertussen is er een echte instelbare walsenmolen (nu nog op handkracht) in de Pennie brouwerij gearriveerd  :hoera en zal het de volgende keer wel beter gaan  :dansen:

Het witbier smaakt trouwens perfect, het is al bijna op.  :nut:

Groeten Hans  :biersmile:

JWVG

Gisteravond, na 4 dagen dus, was de dichtheid gedaald van 1.071 naar 1.036. Helaas is de activiteit na twee goede dagen (1 blub per seconde) snel gedaald naar 1 blub per 6 seconden, met bijgaande verdwijning van de schuimlaag. Deze vergistingssnelheid lijkt voorlopig echter even constant, dus ik hoop er maar het beste van, al is het eigenlijk te traag. Als het te vroeg stopt, gooi ik er nog maar een starter van abbey ale I bij, denk ik.

JWVG

We zitten nu op 1.025, na 7 dagen vergisting. Ik vind wel dat de vergistingssnelheid iets te snel afneemt, maar toch nog een blub per 6 seconden. Als het stopt voordat pak 'm beet 1.015 is bereikt, ga ik toch nog proberen of abbey ale I iets kan toevoegen aan de vergisting. Overigens vind ik een daling van 45 punten in 1 week nog niet zo slecht voor een gist die niet bekend staat als een goede vergister van zware bieren.

JW.

JWVG

Hmmm.... inmiddels al 1.020, en een vrij constante vergisting van 1 bubbel per 8 s de afgelopen dagen. DAt gaat eigenlijk nog niet eens zo gek! Weet iemand wat de dichtheid is van Hoegaarden Grand Cru? Volgens Wheeler en Protz is de dichtheid van normale Hoegaarden 1.011, dus als ik uitga van hetzelfde vergistingspercentage en 1.5 maal de ingredienten (dus begindichtheid) zou ik uitkomen op zo'n 1.017. Klinkt dat redelijk? Ik denk dat ik dat nog wel haal.

Edgar

CiteerVolgens Wheeler en Protz is de dichtheid van normale Hoegaarden 1.011, dus als ik uitga van hetzelfde vergistingspercentage en 1.5 maal de ingredienten (dus begindichtheid) zou ik uitkomen op zo'n 1.017. Klinkt dat redelijk?

'T klinkt wel redelijk als je uitgaat van hetzelfde rendement. Toch? Of vergis ik me nou? Je zit in elk geval in de buurt.

JWVG

Ja, zelfde vergistingspercentage of lager, denk ik. Dat laatste vooral als de gist niet zo alcohol-tolerant is. Maar het gaat prima, merk ik, en het is erg fijn om te horen dat ik per ongeluk zelfs de gist van HGC (Wyeast 3944) heb gebruikt. Die zou het moeten aankunnen!

Jw.

Herman

Citeeren het is erg fijn om te horen dat ik per ongeluk zelfs de gist van HGC (Wyeast 3944) heb gebruikt.

Hoe bedoel je? Omdat de wit klaarblijkelijk met dezelfde gist als GC vergist wordt? Of heb je andere info?

Herman

Edgar

Wyeast zelf zegt dit:

Citeer3944 Belgian Witbier yeast
A tart, slightly phenolic character capable of producing distinctive witbiers and grand cru-style ales alike. Alcohol tolerant.
En  dan kan je bedenken dat Wyeast zich niet rechtstreeks uitlaat over de bronnen van de gist.

Op heel veel andere plekken zijn soortgelijke beschrijvingen te lezen. Ik heb inmiddels ook hier en daar gelezen dat de gist ook dezelfde is als die van Celis White, oftewel, dat Pierre Celis gewoon z'n eigen gist heeft meegenomen toen 'ie naar Amerika ging. Klinkt meer dan logisch.

Verder refereerde JW denk ik naar deze thread, ongeveer halverwege.

Kortom het blijft giswerk maar aannemelijk is het wel. Zal ik eens een mailtje naar de Wyeast medewerker met wie ik correspondeerde proberen?

*edit* mailtje is eruit

ook wel grappig

JWVG

Ha Edgar,

bedankt voor het toevoegen van die verwijzing naar die thread. Zou je me (in een persoonlijk bericht, evt.) eens kunnen uitleggen hoe je dat doet? Dat lukt mij dus gewoon niet  :P .

Ja, zou leuk zijn als je eens polste bij Wyeast. Die opmerking over Grand Cru 'styles' suggereert inderdaad wel wat. Tenslotte is Grand Cru niet echt een stijl, en is de Hoegaarden Grand Cru (voorzover ik weet) vrij uniek. HEt lijkt er dus op dat ze aan dit bier refereren.

JW.

Edgar

Ik heb inmiddels een interessant antwoord. Het gaat me wat ver om dat hier integraal te posten, ik heb het naar JW en Herman gestuurd, en wie het verder nog wil weten moet het maar laten weten.

*edit* Ik zou wel moeten vermelden dat het antwoord van meneer Wyeast er op wijst dat die genoemde 3944 *niet* de Hoegaarden Grand Cru gist zou zijn, maar wel goed zou kunnen werken voor zo'n bier.

MO

JW,

Ik ga zaterdag 5 april dit bier ook brouwen. Ik houd min of meer jouw recept aan. Ik ga geen haver en geen curaçao gebruiken. Ik ben bezig Hoegaarden Grand Cru gist op te kweken. Zondag twee flesjes opgedronken. De activiteit is nog niet zo groot. Alleen als ik schud komt er een schuimkraag die wel een paar uur blijft staan. Geduld nog maar even.
Vragen:
- die 50 ºC heb jij alleen nodig voor je Duitse mout? Ik gebruik Dingemans en Bavaria mout. Of is hij ook nodig voor de vlokken?
- heb jij de tarwevlokken nog geplet? Ik was van plan de hele vlok 15 min op te koken (100 ºC) in water
- is de hopgift niet wat groot voor Hoegaarden Grand Cru?
- Hoegaarden Grand Cru heeft zeker geen kleur van pils, maar is donkerder (ik heb er de laatste week 5 opgedronken). Ik ben van plan 6% 120 EBC mout toe te voegen. Waarom heb jij dit niet gedaan?

Gr
MO

JWVG

Ha die Martin,

Leuk dat je het ook gaat brouwen! Antwoord op je vragen:

- Ik weet niet zeker of je 50C niet hoeft te gebruiken voor jouw mouten. Ik zou het denk ik toch doen voor de zekerheid.

- ik heb de tarwevlokken niet geplet, maar gewoon een paar minuten gekookt.

- ik denk niet dat de hopgift zo groot is. Ik heb de toch wel vrij harde aanwijzingen gevolgd door 1.5 keer zo veel te gebruiken. Het is tenslotte een zwaarder bier, dus mag het wat meer hop hebben voor het tegenwicht.

- alle informatie die ik had duidde op een storting van alleen pilsmout, havervlokken en tarwevlokken, dus geen donkerder mout. Hou er trouwens rekening mee dat er ongeveer 1.5 keer zo veel mout wordt gebruikt als in een pils, dus dat de kleur sowieso ongeveer 1.5 keer donkerder zou zijn, zelfs als je geen donkere mout gebruikt!

Laat maar weten hoe het lukt, mijn bier is nu op 1.016 aangeland, en zal wel bijna gestopt zijn. Hoge verwachtingen!

MO

Afgelopen zaterdag gebrouwen:

D'n bleke Toren

45%  3.0 kg.  Pilsener mout
6%    0.4 kg   60 EBC mout (van Bavaria)
12%  0.8 kg   Tarwevlokken
30%  2.0 kg   Tarwe mout
7%    500 g    suiker

20 g. Goldings - Pellet   6%  80 min.
20 g Czech Saaz Pellet 3%   80 min.
20 g Czech Saaz Pellet 3%   15 min.
12 g Koriander vers geplette bolletjes (met vijzel), 10 min

Hoegaarden Grand Cru giststarter, zeer actief

19 L ingemaischt 40' op 60C, 35' op 70C.
Vlokken 10 minuten gekookt in 2 liter water

Suiker vond ik nodig omdat voor hopkoken het SG maar 1072 was. Tijdens koelen is er 3 liter koelwater bij het wort gekomen, helaas, blundertje. Ik ga de volgende keer een koelspiraal gebruiken. Als dit maar geen infectie geeft.

Opbrengst nu 24 L met een SG van 1062. Dat wordt niet zo'n sterk biertje, maar dat hoeft ook niet voor een witte.

Zaterdag om een uur of vier klaar. Zondagochtend een flinke vergisting. Een dikke laag schuim tooit het gistvat. Deksel eraf, anders spuit het eruit. Maandag ook nog een hevige vergisting. Nu maar afwachten of nog wat van de HGC hoofdgist over is, of dat ik echt alleen maar afvul gist aan het gebruiken ben.

Gr
MO

JWVG

Na een weekje in de VS ben ik net weer thuis, en natuurlijk meteen bier geproefd! Dit bier is op 1.015 aanbeland, en wel zo ongeveer uitgegist. Nog niet helemaal helder, maar dat verwacht je ook niet van een bier met zoveel tarwe in deze fase. Goed gedaan van de gist! De hop lijkt nog iets te overheersend, maar dat komt wel goed met conditioneren. Nu alleen nog even flesjes regelen....

JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Nog leuke bieren meegebracht uit de states?

Waarschijnlijk heb je ook nog winkel voor brouwartikelen bezocht. Wat heb jij nu meegebracht wat je hier niet kunt kopen?

:degroeten: Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

ik moet je op beide fronten teleurstellen. Ik heb me geconcentreerd op werk en wijnproeven, deze keer. Dus op zondag nog een leuke wijn-proef-tour door Napa en Sonoma Valley gemaakt. Wel heel veel bier gedronken, natuurlijk  ;)

Ik had nog wel 2 flessen Star San besteld, maar daar mocht ik dus niet het vliegtuig mee in  :'( . Daar zit namelijk phosphorzuur in, al is het maar in heel kleine hoeveelheden. Heb ik dus weg moeten gooien... Nu ga ik proberen of ze het me per grondpost kunnen toesturen.

JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Is het bier ondertussen gebotteld? Heb je al proefresultaten?

Groeten,

A3

JWVG

H3,

jazeker, is gebotteld en is nu op stoom aan het komen. Dat duurt bij mij altijd wat langer, zeker bij zwaardere bieren, omdat ik nooit gist toevoeg tijdens het bottelen. Echter, ik zal er vanavond weer eens eentje opentrekken. De (nog niet gecarboneerde) fles die ik vorige week probeerde stemde erg hoopvol  :elifant: . Het smaakt, uuhhhhh, als een hoegaarden grand cru zonder bubbeltjes.  ;)

Wordt vervolgd,

JW.

JWVG

Weer eentje opengetrokken, bijna volledige carbonatie. De smaak:  :elifant:  :elifant:  :elifant: . Eindelijk een goed gelukte tripel! Er zijn nog een paar scherpe hoprandjes die iets zachter kunnen, maar het smaakt al heerlijk! Volgens mij komt dit behoorlijk dicht in de buurt van het origineel, ik zal binnenkort eens checken.

Adrie

Ha Jan Willem,

Gefeliciteerd! Ik ben zeer benieuwd naar de ultieme test: het proeven de Witzenbock naast de Grand Cru. Wanneer ga je die test doen? Leuk om te weten dat de witbiergist ook voor zwaardere jongens te gebruiken is.

Groeten,

A3

JWVG

Nou, daar moet ik nog even mee wachten, denk ik. Het is voor de zwaardere jongens vaak beter om ze wat langer op dronk te laten komen (al heb ik het idee dat dat bij tarwebieren wwel meevalt). De ULTIEME test is natuurlijk of het lekker smaakt, maar het zou inderdaad fijn zijn als het ook in de buurt kwam van de Grand Cru.

Ik zal wel eens een paar flesjes meenemen als ik langskom in Arnhem. Dit is volgens mij zonder meer mijn beste bier sinds mijn Blond.

JW.

Adrie

Dan ben ik zeker zeer benieuwd! Lukt het nog om zondag langs te komen, denk je?

Groeten,

A3

JWVG

:elifant: Dit bier heeft, 9 maanden na brouwen, gisteravond de 3e prijs gewonnen op de gildekeuring. De heren keurmeesters gaven 82 punten. Weliswaar wat lager dan mijn eerste prijs van vorig jaar, maar toch nog wel aardig.

Geur en smaak: zwak fruitig, matig hoppig, zwak koriander, matig moutig (mag ook wel voor een volgraantripel). Mondgevoel: zwak mondklevend. Nasmaak: matig alcohol, matig bitter, zwak fruitig, zwak zoetig.

Het rare was, dat ik pas op het laatste moment besloot dit bier in te sturen, als vervanger voor mijn geinfecteerde weizen. Ik zie dit namelijk wel als een lekker bier, maar als een beetje a-typische tripel vanwege alle tarwe, de witbier gist en de matige hop. De bieren waar ik niet veel van verwachtte (deze en de Belgische pale ale) deden het goed, de bieren waar ik hoge verwachtingen van had (pils en Orval) deden het slecht  :nut: .

Adrie

Ha Jan Willem,

Gefeliciteerd met de derde prijs!  :hoera: Zo zie je maar weer dat keurmeesters op heel andere dingen letten dan de brouwer zelf. Maar misschien is het verrassingselement juist wel leuk.

Groeten,

A3

MO

Even een oude koei uit de sloot halen. Ik drink momenteel dit bier. Het is op 5 april gebrouwen. En: hij smaakt nog prima. Ik kom er meestal niet aan toe om bieren zo lang te bewaren, dit is de een-na-laatste. Hop is nog prima aanwezig. Misschien klopt Frans' (maaslandbr) theorie dat hop de eerste drie maanden afneemt en daarna vrij constant blijft. Jacques vindt van niet, maar dit bier geeft hem ongelijk. Hij is echt nog net zo lekker bitter als van de zomer.
Koriander overheerst in geur en smaak. Ik vind dat erg lekker, maar ik kan me voorstellen dat anderen de gift van 12 g op 22 L (vers geplette bolletjes) te overdadig vinden.
En gelukkig geen spoor oxidatie. Je kunt dus gewoon stevig roeren tijdens het maischen, je mag kennelijk je wort van 100 grC vanaf een meter in het gistvat gieten - allemaal geen probleem want nog steeds geen oxidatiesmaak. Misschien moet ik daar nog een jaar op wachten.
Toch wordt het witbier dat ik in maart as gaan brouwen een hele andere...

gr
MO

Jacques

Hoi Martin,

Elke bandweerauto is rood. Elke rode auto is dus een brandweerauto!

Jacques

Na de vorige wat primaire reactie, die vooral betrekking heeft op de opmerking met betrekking tot het ontstaan van de  oxydatiesmaak, nog een tweede reactie.

Ik heb hier op het forum niet onder stoelen en banken gestoken dat ik een liefhebber ben van jonge hoppige bieren. Aan het toevoegen van hop zijn er tweetal aspecten verbonden.
Allereerst de bitterheid. De iso-alfazuren geven aan het bier een bittere smaak. De ervaring van deze bitterheid is voor een stuk tijdsgebonden. De sterke bitterheid van een jong bier wordt gematiger na een paar maanden. Daarna gaat de afname aanmerkelijk langzamer.
Het tweede aspect betreft de hopsmaak. Deze is sterk aanwezig in een jong bier. Door first wort hopping en door dry hopping kun je een bier krijgen met een uitgesproken hopsmaak. Hopsmaak (dus niet de bitterheid) is zeer instabiel en is na een maand of zes nagenoeg geheel uit een bier verdwenen alle moeite ten spijt.

MO

oooooooooooooooooooh, je bedoelt de hopsmaak die niet bitter is. Dat moet je me bij gelegenheid nog maar eens leren want die ken ik niet zo goed. Bedoel je dat een verse Orval niet alleen heerlijk naar hop geurt, maar er ook naar smaakt bovenop een bittere smaak. Ik hoop dat ik snel weer een keer met je kan proeven, Jacques!
gr
MO

Jacques

Hoi Martin,

Eigenlijk had ik in plaats van hopsmaak het moeten hebben over hoparoma! Daarmee wordt zowel de geur (met je neus zonder te proeven) bedoeld als de smaak die je via je mondholte naar je reukorgaan gaat.
Bitterheid als zodanig ruik je niet. Net als bijvoorbeeld zout. Overigens komt de geur die je bij zout kunt waarnemen niet overeen met de zoute smaak. Dit komt volgens mij door de jodiumverontreiniging.
Via je associatiegeheugen is hoparoma gekoppeld aan bitterheid. Anders gezegd als je een hoppig bier ruikt wordt daarbij automatisch een bitter smakend bier verwacht door je hersenen.
Dit soort associaties komen meer voor. Zo brouwde ik een aantal jaren geleden met gist opgekweekt uit Hoegaarden Wit. Diverse personen die dit bier proefden meenden voor 100% zeker te weten dat ze koriander waarnamen terwijl er geen grammetje van dit kruid was toegevoegd.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.