Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop hopper hoppest?

Gestart door dennisbier, 19-05-2007 23:36 u

Vorige topic - Volgende topic

dennisbier

Net mijn tweede brouwsel overgebracht na de hoofdgisting.
S.G. gemeten (1010) van af 1050 vergist.
Vorige brouwsel had ik 50/50 gerstemout/ tarwemout gebruikt.
Deze keer 100% Gerst.
Ik heb de vorige keer 14 gram Challenger gebruikt 7.4% alfazuren.
Dezelfde heb ik nu gebruikt, maar dan 2 gram minder.
Dezelfde kooktijden aangehouden en dezelfde hoeveelheid.
Zou het kunnen dat, wanneer je met gerst alleen brouwt, dat dan de bitterheid
sterker naar voren komt, als met een flinke dosis tarwemout?
Ik vind hem nu namelijk bitterder, dan de vorige keer.

Misschien dat het lageren (2 weken) nog wat uitkomst biedt, betreft de bitterheid.
Er zit ook nog wel wat H2S stank aan, die is er nog niet helemaal uitgeborreld.
(Urquelle-gist)

Kenners?   :denken:

oranjeboombiertje

Is het s.g. ook hetzelfde? Als je s.g. namelijk lager is lijkt een bier bitterder. Het verschil kan ook komen door de gist. Een bepaalde gist kan meer "bijsmaakjes" maken waardoor de bitterheid ook wat gemaskeerd wordt.

:degroeten:
Wesley

Gerb

Als je tijdens het vergisten en/of lageren proeft, smaakt het bier altijd bitterder dan wanneer het op de fles zit. Ik zou me er geen zorgen over maken. Het is heel moeilijk om daar dan een idee over te krijgen.

Ik kan me trouwens best voorstellen dat als je tarwemout gebruikt, er minder bitterheid in het bier komt. Tarwemout bevat meer eiwit en het zou kunnen dat er bepaalde bitterstoffen neerslaan met eiwitten tijdens vergisten en lageren. Maar ik heb geen idee of dit ook echt zo gebeurt.

dennisbier

Ja, het begin S.G van de eerste was een 1080 en nu 1050.
Ik ga morgen bottelen met nog wat suiker en dan laat ik ze (hopelijk) nog 2 weken staan voor het proeven.

De gist was trouwens hetzelfde: Urquelle van Wyeast.

oranjeboombiertje

Bottelen bij 1050? Dat lijkt mij niet erg verstandig. Veel bieren beginnen bij 1050 en eindigen er niet. Pas maar op voor bierbommen :rundum:

Wesley

Hopmans

CiteerJa, het begin S.G van de eerste was een 1080 en nu 1050.
Ik ga morgen bottelen met nog wat suiker en dan laat ik ze (hopelijk) nog 2 weken staan voor het proeven.

Doen, doen, doen! Laat je niet gek maken door bierbommetjes! >:D

Nee, nee! Probeer nog alternatieven! Een korrelgist met voeding misschien?  :engel:

Aan jou de keus Dennis.  8)

Herman

Lezen is een kunst, ik twijfel nu dus. Dennis, bedoel je dat het 1e bier begon bij 1.080 en eindigde bij ?? Het tweede bier starte bij 1.050 en was al op 1.010 aangekomen?

Als het een bier is dat van 1.080 > 1.050 is gekomen na lange tijd, moet je toch even maatregelen uit de kast trekken.

Hopmans

CiteerLezen is een kunst

CiteerJa, het begin S.G van de eerste was een 1080 en nu 1050.

Inderdaad Herman.
Het woordje "een" zit er tussen, wat dan impliceert dat het twee verschillende bieren zijn.

Dat was een scherpe actie van jou.  :biersmile:
Ik las er zo overeen.

Caspar

Hoi Dennis,

Hoe hoger het SG van het wort is tijdens het hopkoken hoe minder bitterstoffen er opgelost worden. Verder is het eind SG ook erg belangrijk. Een bier met SG 1010 en 30 IBU is bitterder dan SG 1020 en 30 IBU.

Last but not least, hoe oud is de hop en hoe heb je hem bewaard (in de vriezer?). Hop veroudert snel buiten de koeling en kan minder bitterstoffen bevatten.

Ik zou zeggen, post je resultaten t.z.t. ;D.

Groet Caspar

pincopallino

Hopmans

Ik heb dit al eens gezien.
Grappig, maar niet aan mij besteed.

Adrie

Toch een leuk alternatief voor koudhoppen. Na hoeveel biertjes zou je het hopreservoir moeten verversen?

Caspar

In de BYO van een paar jaar geleden staat hoe je zo'n ding kan brouwen. Is de Dog Fish Head brewery niet de ontwikkelaar van dit ding?

Ik las ook dat je in sommige brew-pubs hele hop[bellen in je pint kan krijgen... tsja, Amerikanen ;).

EBC

Ik herinner me een bier van de maand van de Alliantie van Bier Tapperijen, waarin ook een verse hopbel in je glas werd gedaan. Ik weet eigenlijk niet meer welk bier precies...Poperings Hommelbier misschien? Maar dat voldoet volgens mij niet aan hun 'bier van de maand' norm.

pincopallino

Ik ga het proberen.

dennisbier

Heel veel later...
Conclusie het bier was niet te zuipen. Heel slap aftreksel, veel alcohol, helemaal niks.Gewoon een mislukt ding.
Jammer kan gebeuren.

Vergelijkbare Topics (7)

14823

Reacties: 17
Gelezen: 8058

30695

Reacties: 2
Gelezen: 1624

43182

Reacties: 20
Gelezen: 2102

27923

Gestart door matsoe

Reacties: 12
Gelezen: 5036

39995

Reacties: 9
Gelezen: 2139

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.