Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het kan altijd bitterder

Gestart door oranjeboombiertje, 15-05-2007 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

EBC

Citaat van: MO op 15-05-2007  22:11 uVoor je dorst en/of dronkenmansschap koop je Westmalle tripel of een zware Rochefort, voor je eigen super bier is kwaliteit toch het enige wat telt?

Dat is nou een hele ware bewering. Die twee bieren kan je toch niet namaken. En waarom zou je?

oranjeboombiertje

Citaat van: MO op 15-05-2007  22:11 ubrouw gewoon wat minder bier als je bang bent om te dik te maischen. Van zware volmout bieren kun je nu eenmaal minder liters maken. Nou en?
Eeh Volgens mij heb je als je minder liters brouwt niet alleen minder mout nodig maar ook minder water ???

1090-1015 geeft 9,8% (zonder hergisting)

Als ik het volmout doe wordt het (bij begin s.g. 1090) wanneer ik al het water in een keer gebruik een beslag dikte van 4,3 l/ kg. Ik zou volmout kunnen brouwen met dan 7 liter spoelwater (dikte 3,4l / kg). Hiermee ben ik gewoon bang dat het bier niet onder de 1025 gaat komen en dat lijkt me niet lekker (is te stroperig). Vandaar dat ik wat suiker in de stort had gezet. Balans is natuurlijk niet te krijgen in een bier van meer dan 200 IBU want daarvoor zou het eind s.g. nog veel hoger moeten liggen.

:degroeten:
Wesley

MO

Goed zo! Je bent eigenwijzer dan ik. Daarin toont zich de ware brouwer.

Herman

Wesley,

Begrijpelijke maar niet terechte zorgen. Kijk ook es bij het recept van de Grunneger Grootpoot:
SG 1.098-1.020 en IBU bijna 90. Daarnaast een 1.055 100 IBU biertje, dat verhoudingsgewijs met jouw bier te vergelijken zal zijn, maar eerder nog bitterder.... Dat spul was en is nog steeds niet te zuipen. En dat volgens een hopneus.....

Hopmans

CiteerVan zware volmout bieren kun je nu eenmaal minder liters maken.
Ach welnee.
Gewoon inmaischen op 1:1,7
Dat is pas stoer (goed voor de pols).

Caspar

Ook ik denk dat er tegenover een 100+ IBU best 1020 tot 1025 mag staan. Dit komt echt niet extreem zoet over met die hoge bitterheid.

Ik ga volgende maand de Imperial IPA brouwen van 70 IBU en deze heb ik liever ook niet lager dan SG 1017
of zo  :proost:.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5642.msg68617.html#msg68617

Groet Caspar

JeroenCV

Citaat van: Caspar op 16-05-2007  09:55 uOok ik denk dat er tegenover een 100+ IBU best 1020 tot 1025 mag staan. Dit komt echt niet extreem zoet over met die hoge bitterheid.

Is dit om te zorgen dat je door de zoetigheid de bitterheid niet meer proeft?  :verbergen:

Ronnie

Citaat van: oranjeboombiertje op 15-05-2007  15:43 uWaar zou het verschil tussen BrouwHulp en BrouwVisie vandaan kunnen komen? :degroeten:Wesley

Heb het ook eens uitgerekend met mijn brouwfiche waarin ook a la Tinseth gerekend wordt: dus hoe denser het wort hoe moeilijker de hop uitspoelt en isomeriseert:

ik kom uit met die 1.190 g suiker: 225 IBU vóór toevoeging giststarter, 208 mits toevoeging giststarter. (verdunning)

met 1.880 g extra pilsmout i.p.v. die suiker (geeft me dezelfde °plato als die suiker)  bekom ik 179 IBU vóór toevoeging giststarter, 166 mits toevoeging starter

Mocht ik die suiker bij de storting tabel zetten zou dat dus ook een lager cijfer geven.
De suikerstorting wordt niet in rekening gebracht voor de bitterberekening.

Ik heb nog niet uitgekiend of BrouwVisie en BrouwHulp rekening houden met korte suikerkooktijd, weten jullie dat eens te zeggen, Oscar & Adrie?

Ronnie

Caspar

Jeroen,

Het komt wat beter in balans, een droog en zeer bitter bier smaakt "hard" en "samentrekkend". Zoetheid maakt de bitterheid wat ronder en aangenamer.

Mijn Houblon IPA is 65 IBU, begin SG 1068 - eind SG 1009... dit is echt tandvleestrekkend bitter en alleen geschikt voor die-hards ;). 65 IBU met een eind sg van 1022 geeft een mooie Barley Wine die nog enigszins toegankelijk is.

Groet Caspar

Walter

Citaat van: oranjeboombiertje op 15-05-2007  15:28 uIk heb nog even wat zitten rekenen en doe het begin s.g. toch maar 10 puntjes lager. Als ik begin met 1100 en hij gaat door tot 1015 (85% svg) dan heb ik al 11%, dat zal waarschijnlijk niet makkelijk worden met de hergisting. Als ik 1090-1015(83% svg) doe heb ik 9,8% dan is de hergisting nog goed te doen.

Of je moet bottelen met een champagnegist. Die houdt het uit tot +/- 18%.

oranjeboombiertje

Ik heb ooit een bier gebrouwen met champagnegist. Dat bier kwam niet onder de 1038 (begin s.g. 1110) Dus die noodgreep doe ik liever niet.

@ Herman: Je hebt me redelijk overtuigd met de grunninger grootpoot. Ik zal de suiker wat terug schroeven. Ik ga toch 5% in het recept laten staan omdat ik deze dan weg kan laten als mijn rendement wat hoger uitvalt (wat weleens wil gebeuren).

Ik snap ook dat jullie allemaal een eind s.g. van 1020 of 1025 beter drinkbaar vinden in zo'n bier maar 1025 is echt te hoog vind ik. De smaak wordt dan wel beter maar het mondgevoel wordt enorm stroperig. Dan kan je beter minder hop gebruiken in plaats van meer suikers over houden. Ik ga proberen om met dit bier tussen de 1015 en 1020 uit te komen, dat lijkt mij een mooie waarde.

Wesley

Ronnie

Citaat van: oranjeboombiertje op 16-05-2007  11:19 uIk heb ooit een bier gebrouwen met champagnegist. Dat bier kwam niet onder de 1038 (begin s.g. 1110) Dus die noodgreep doe ik liever niet.Wesley

Wesley, Champagnegist is niet gemaakt om wort te vergisten hoor,  uit uw cijfer blijkt dat deze zelfs nog niet alle maltose heeft vergist laat staan de maltotriose.

Het is wel een uitstekende suiker vergister, daar heeft ie geen moeite mee, goed om te hergisten op fles, nadeel: verschrikkelijke stofgist, plakt niemendal, dus laat geen sporen na op fleswand na rémuage en mise au point, maar bij bier doen we dat zelden. Die 18% is wel een beetje overdreven in dat hoppig medium hoor Walter.

oranjeboombiertje

De Wyeast was niet erg enthousiast dus ik heb vandaag pas de starter kunnen maken. Hij is nu 2 liter en dus morgen niet goed om te brouwen. Het brouwen wordt dus even een weekje uitgesteld.

Wesley

Edgar

Hoezo? Als je starter nu 2 liter is en klaar is, dan kan 'ie morgen aan het eind van de dag 5 liter zijn hoor. Dat verdubbbelen gaat razendsnel.

Caspar

Ik maak altijd de starter +/- 24h van te voren. Als ik morgen zou brouwen stond ik nu alles af te ronden. Een week wachten is wel erg lang :brouwen:!

oranjeboombiertje

Ik laat de gist bezinken. Als ik op een bier van 15-20 liter 4-5 liter starter toevoeg verdun ik het zoveel dat de bitterheid ineens niet meer zo enorm is en ook het begin s.g. zal daardoor dalen. Dan laat ik het liever een weekje bezinken zodat ik het perfect kan doen.
(En het geeft me morgen nog wat tijd om voor mijn eindexamen te leren :nut:)

Wesley

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 19-05-2007  21:17 uDan laat ik het liever een weekje bezinken zodat ik het perfect kan doen.

Vind ik ook, geen concessie in kwaliteit!

Hopmans

Citeervind ik ook, geen concessie in kwaliteit !!

200 EBU & kwaliteit?  :weetniet:

:-\

Menno

Kwaliteit en smaak zijn twee los van elkaar staande factoren, Hoppie! ;)

Eerlijk gezegd durf ik dit bier van Wesley ook niet te proeven, hoor! ;D

:nut:

oranjeboombiertje

Morgen gaat hij gebrouwen worden. Ik heb vanavond vast de mout geschroot en de hop afgewogen, wat een baal zeg ::) Hopelijk verloopt de brouwdag morgen een beetje makkelijk. Voor dit brouwsel heb ik ook de starter in de koelkast (±13 ºC) gezet om te bezinken, eens zien of de gist dan sneller start.

Voorlopig heb ik het recept als volmout en zal het zo houden tenzij ik het s.g. moet corrigeren. Ik ga wel lekker droog maischen zodat ik geen stroop krijg :clownsmile:

Wesley

Johannes

Je starter staat nu toch niet in de koelkast?

Oscar

Dat kan best, morgenochtend meteen afgieten, een beetje verse wort er op en gaan!

oranjeboombiertje

De starter staat nu een week in de koelkast gestaan. Morgen ochtend giet ik hem af en doe er nog wat wort bij om hem actief te maken. Is dit fout?

Wesley

Johannes

Jacques heeft er meer ervaring mee, maar als de gist in de koelkast staat, verkeert 'ie in slaaptoestand. Ik zou 'm er zeker nu vast uithalen om langzaam op temperatuur te laten komen, en morgen op tijd op starten met verse wort.

Jacques

Citaat van: Oscar op 27-05-2007  00:26 uDat kan best, morgenochtend meteen afgieten, een beetje verse wort er op en gaan!

Helemaal goed Oscar. Mijn ervaring is dat je zelfs geen verse wort er bij hoeft te doen. Doe je dat wel dan heb je super actieve gist.

Misschien dat Jasper (EBC) hierop nog iets wil toevoegen. Hij had gisteren een gesprekje met Dave Logdon van Wyeast over dit onderwerp.

Vergelijkbare Topics (7)

9124

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 25
Gelezen: 6618

33026

Reacties: 2
Gelezen: 1168

28472

Reacties: 14
Gelezen: 6737

7069

Reacties: 31
Gelezen: 9358

2964

Gestart door hanstudenten

Reacties: 8
Gelezen: 3283

24938

Reacties: 32
Gelezen: 11059

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.