Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het kan altijd bitterder

Gestart door oranjeboombiertje, 15-05-2007 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Het is zover, ik ga een super bitter bier brouwen van meer dan 200 IBU ;D Ik ga er niet vanuit dat het meteen lekker is daarom is het een experiment. Wanneer ik het echt te bitter vind laat ik het gewoon een jaartje staan.

De bedoeling is om een soort quadrupel/ barley wine te brouwen. Voor het recept zat ik te denken aan:

Kleur: 70 EBC
Bitterheid: 215 IBU
Begin s.g.: 1100
Rendement: 75%
schaal: 20 liter (hoop ongeveer 15 over te houden)

Pilsmout         56%         4.442 KG
Amber(50)      10%         0.793 KG
Amber(150)      6%         0,476 KG
Cara120           6%         0,476 KG
Special-B         7%         0,555 KG
Bruine Kandy   15%         1,190 KG

maischschema:
63 ºC   45 Min
73 ºC   15 Min
78 ºC     1 Min

Hop (90 Minuten koken)
Magnum(12,5%)      100G       FWH      (bloemen)
Target(9,7%)          100G       FWH      (bloemen)
Fuggle(4%)               30G      15 MIN   (pellets)
e.k. goldings(4,5%)     30G      Dry

Gist: Wyeast Belgian abbeyII(Rochefort)

Het is wel duidelijk dat dit een bewaarbiertje wordt hè ;D Ik heb zojuist de Wyeast gesmackt en ga er een starter van ongeveer 5 liter van maken. Hopelijk lukt het ook nog om hem te laten bezinken voor zondag, want dan wil ik gaan brouwen. Als het echt niet anders kan is het ook nog wel mogelijk om maandag te brouwen maar dat is nogsteeds wat kort (ik weet het, beter plannen).

Ik ben erg nieuwsgierig wat dit gaat worden, wat denken jullie?

:degroeten:
Wesley

Oscar

Wesley,

Indien dit een tesje is zou ik de aroma hoppen weglaten en alleen hoog alfazuur hoppen gebruiken. En ik verwacht dat ie niet drinkbaar zal zijn  :nut:

Walter

Volgens mij  :-X .

Als ik je hopstort zie dan huiver ik toch even bij de bitterheid die dit zal meebrengen. Mijn vraag is of je nog veel zult proeven van al de speciale mouten die je gebruikt. Kan je, als experiment, niet beter gewoon aan de slag met enkel pilsmout, eventueel aangevuld met gewoon kristalsuiker?

Het experiment roept ook enkele vragen bij me op. Wat is het maximale IBU dat je kan bereiken? En proeven?

Oscar

Citaat van: WaltdeBrouwer op 15-05-2007  15:01 uWat is het maximale IBU dat je kan bereiken? En proeven?

Daarom doet ie ook deze test.... :D

Gerb

De extractie van hopbitterstoffen is niet lineair en naarmate je hoger in dichtheid en bitterheid gaat, zal je de extractie minder efficient worden, dus je kunt wel 215 IBU berekenen, maar volgens mij is het in werkelijkheid lager. Ik heb zelf eens een barleywine van dik 100 IBU gebrouwen, die was zeker de eerste 8-9 maanden niet te kachelen. Ik denk dat je wel degelijk de moutstort zo kunt houden. Uiteindelijk wordt het bier wel drinkbaar en je hebt wel wat body nodig om de bitterheid te balanceren.

oranjeboombiertje

Ik heb nog even wat zitten rekenen en doe het begin s.g. toch maar 10 puntjes lager. Als ik begin met 1100 en hij gaat door tot 1015 (85% svg) dan heb ik al 11%, dat zal waarschijnlijk niet makkelijk worden met de hergisting. Als ik 1090-1015(83% svg) doe heb ik 9,8% dan is de hergisting nog goed te doen.

De moutstort heb ik zo gekozen omdat ik zo'n zwaar en bitter bier lekkerder/beter/mooier vind met deze mouten. Ik vind namelijk dat een bier van 10% een karamelsmaakje moet hebben en ook moet de kleur mooi donker zijn. Ik denk dat zelfs met deze bitterheid er echt wel wat van de moutsmaken door gaan komen.

De aroma hop heb ik er ook in zitten als experiment, dan kan ik ook merken wat hiermee gebeurt als het bier ouder wordt.

Wesley

Caspar

Ik denk dat het bier juist wel speciaalmouten nodig heeft om de bitterheid wat meer in balans te krijgen (voor zover je over balans kan praten natuurlijk ;)). Ik zou wel een Engelse of Amerikaanse gist gebruiken, als het bier ook nog eens complexe Belgische gistsmaken heeft wordt het er niet lekkerder op.

Mijn bovengrens is 70 IBU voor een Barley Wine of Imperial IPA. Ik heb wel eens een smakelijk bier gedronken met 100 IBU, maar deze was al een jaar oud. Volgens mij is 200 IBU echt iets te veel van het goede en proef je het verschil tussen 100 IBU en 200 IBU toch niet meer.

Wesley,

Op het pr(ONK) kan je mijn Houblon met 65 IBU proeven, je zal zien dat dit al erg extreem is :nut:.

Maar goed... een experiment ga ik niet in de weg lopen ;), veel succes :brouwen:.

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 15-05-2007  14:55 uBitterheid: 215 IBU
Hop (90 Minuten koken)
Magnum(12,5%)      100G       FWH      (bloemen)
Target(9,7%)          100G       FWH      (bloemen)
Fuggle(4%)               30G      15 MIN   (pellets)
e.k. goldings(4,5%)     30G      Dry

Ik heb de bitterheid ff nagerekend met BrouwVisie  :duimop: Volgens alledrie de methoden (Tinseth,Daniels,Rager/Garetz). En geen van de berekeningen komen boven de 200 IBU uit. :

Tinseth         : 157 IBU
Daniels         : 180 IBU
Rager/Geretz : 182 IBU

Dit bier lijkt mij trouwens een goed slaap middel  :slaperig:

oranjeboombiertje

Citaat van: Caspar op 15-05-2007  15:34 uWesley,

Op het pr(ONK) kan je mijn Houblon met 65 IBU proeven, je zal zien dat dit al erg extreem is :nut:.
Ik zal zelf ook een soort barley wine bij me hebben van 79, deze valt juist enorm mee. Dit recept is een doorontwikkeling van dat bier.

@ Oscar:
Uitgerekend met BrouwHulp: Tinseth. Geeft deze hoeveelheid hop 195 Maar ik heb het aangepast:
120 g magnum
100 g Target
30 g fuggles
dat geeft 216 IBU
Waar zou het verschil tussen BrouwHulp en BrouwVisie vandaan kunnen komen?

Wesley

Caspar

Met mijn Promash instellingen komt ie op 206 IBU (Generic * 0,90) Oscar.

PS Waarschijnlijk komt door mijn extreem zachte brouwwater de bitterheid iets minder krachtig over, vandaar de rekenfactor. Dit is getest aan de hand van commerciele voorbeelden.

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 15-05-2007  15:43 uWaar zou het verschil tussen BrouwHulp en BrouwVisie vandaan kunnen komen?

Ik ben er nog mee aan het stoeien, maar in excel heb je geen tussentijdse afronding als je werkt met waarden die ook weer uit een berekening volgen. In een programma als BrouwVisie ontkom bijna je niet aan een soort tussentijdse afronding (Hoewel dit op vele decimalen achter de komma gebeurt) denk ik.

Hopmans

Ik zou voor 1000 EBU gaan.
Mooi getal met 3 nullen.
En dan de naam van het bier:

1000

Drents Hopbier

Citaat van: oranjeboombiertje op 15-05-2007  14:55 uHet is zover, ik ga een super bitter bier brouwen van meer dan 200 IBU

Je bent me voor. Ik had ook zo'n experiment in gedachte. Maar hoe weet je of het uiteindelijke bier 200 of 100 IBU heeft? Volgens de deskundigen zal het verschil tussen erg bitter en extreem bitter niet te proeven zijn. Dus je zou het moeten (laten) meten.

Zou de gist de grote hoeveelheid bitterstoffen aankunnen?

Hopbier

oranjeboombiertje

Daarom heb ik een grote hoeveelheid gist ;D

Wesley

korek

Edgar

Ik weet niet meer (nu ineens weer wel) waar ik het gelezen of gehoord heb, maar de maximale IBU-waarde die nog onderscheidend te proeven is zou rond de 100 liggen. Ik geloof dat de maximale oplosbaarheid van alfazuren daar in het geding kwam.

Adrie

Ik zou de suiker vervangen door mout. Met 15% suiker heb je denk ik te weinig restsuikers om de bitterheid een beetje in balans te houden.

Ronnie

ik heb al een naam voor dat bier:

EXPRESSO

kun je ook maken met zo een kopje Franse of Spaanse koffie en giet er een borrel in.

Typisch einde seizoen brouwsel: de overschotjes opwerken tot de nieuwe mout & hop er is.

Ben toch nieuwsgierig, iedereen trouwens, denk ik, wat het werkelijk wordt! Dit is wel een uiterste, ik zou met 80 beginnen, het dubbele van wat nog gangbaar is.

Bedoeling een vrouwelijk medicament te maken?
Nu, ja, echte stout is ook heel bitter, maar bijlange geen 100 of meer.
Ben vooral benieuwd of het geen metaalachtige smaak zal hebben.

Nu, voor 15 of 20 l is dat nog geen zonde.

Ronnie

Nog iets:

nog zo geen maf idee:

- Als de gebottelde flesjes na een jaar nog steeds niet te consumeren zijn kan je ze altijd gebruiken om correcties bij brouwsels mee te doen: het zal goed bewaren, want het zou 2 bewaarmiddelen moeten hebben: veel alcool en veel desinfectant van de hop. Adaptieflesjes, wie heeft daar al aan gedacht?

Drents Hopbier

Citaat van: Lobosbrouwer op 15-05-2007  20:35 uAdaptieflesjes, wie heeft daar al aan gedacht?

In de praktijk wordt daar waarschijnlijk geïsomeriseerd hopextract voor gebruikt.

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: Lobosbrouwer op 15-05-2007  20:24 uBen toch nieuwsgierig, iedereen trouwens, denk ik, wat het werkelijk wordt!

Wat het werkelijk wordt kan ik je reeds vertellen. Een heel bitter bier. Maar hoe bitter in IBU kan alleen door analyse bepaald worden.

Hopbier

MO

Adrie is me voor: mijn eerste gedacht was toen ik dat las (oh nee, de eerste gedachte was: lekker!) - de 2e gedachte dan was: brouw volmout. Dat is veel beter voor de balans. Mijn ibunator (naam van Edgar) was goed drinkbaar voor de liefhebber van bitter bier. De berekende bitterheid lag rond de 100. Hier een proefverslag van Oscar  (link). Hier het recept en de discussie (link). Dit jaar ingestuurd in de vrije klasse. Arme keurmeester, maar hij weet wat hij gaat proeven want brouwdetails zijn mee verzonden.

oranjeboombiertje

Ik ben een beetje bang om volmout te brouwen. Als ik dat zou doen betekend het meer restsuikers en is er een hoger begin s.g. nodig om toch rond de 10% uit te komen. Ook betekend dat weer dat het beslag dikker gaat worden en het restsuiker gehalte nog hoger wordt waardoor je weer een hoger begin s.g. enz enz. Daarom heb ik de suiker in de stort zitten, zodat ik nog een beetje normaal kan maischen.

Bij dit bier zal het eind s.g. boven de 1015 blijven dus dat is best wat. Waarschijnlijk zal het eerder richting de 1020 gaan dan 1015.

Wesley

MO

Welsey, je loopt te mekkeren. Luister nou eens naar de arrogante Muifelbrouwer. Die denkt het allemaal zo goed te weten. Je wilt een heel bitter bier brouwen. Goed idee! Maar geloof mij (en Adrie) nou eens: je moet toch proberen enige balans in dit bier te krijgen. Die krijg je niet door heel veel alcohol. Die kun je echt alleen maar krijgen door een stevige portie restsuikers.

Misschien heb ik niet goed gelezen maar 1100-1020 geeft een dikke 11% alcohol. 1090-1020 geeft een bier rond de 9,8%, da's toch genoeg?

En waarom ik vind dat je loopt te mekkeren (of beter: waarom je niet goed argumenteert): brouw gewoon wat minder bier als je bang bent om te dik te maischen. Van zware volmout bieren kun je nu eenmaal minder liters maken. Nou en? Voor je dorst en/of dronkenmansschap koop je Westmalle tripel of een zware Rochefort, voor je eigen super bier is kwaliteit toch het enige wat telt?

Edgar

Adrie en MO hebben gelijk. (Zo.)

Vergelijkbare Topics (7)

5838

Reacties: 1
Gelezen: 1953

27792

Reacties: 20
Gelezen: 6612

2821

Gestart door Zorofroozo

Reacties: 10
Gelezen: 4851

02-08-2005 23:16 u
door Zorofroozo
23264

Reacties: 18
Gelezen: 6411

18968

Reacties: 29
Gelezen: 10692

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.