Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blondje met moutextract

Gestart door Caspar, 14-05-2007 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Dag mannen,

Een vriend van mij wil graag eens een brouwseltje van 6 liter maken op z'n gasfornuis om zo kennis te maken met het brouwen. Persoonlijk heb ik nog nooit met moutextract gebrouwen. Zou het onderstaande recept een drinkbaar bier op kunnen leveren?

Blondje met moutextract:

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):           6.00    Wort Size (L):      6.00
Total Grain (kg):         1.00
Anticipated OG:          1.064    Plato:             15.67
Anticipated EBC:          17.6
Anticipated IBU:          28.0
Brewhouse Efficiency:       60 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:    7.06    L
Pre-Boil Gravity:      1.054    SG          13.42  Plato

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 100.0     1.00 kg.  Light Dry Malt Extract                       1.046     17

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 15.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50  17.7  60 min.
 10.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50   7.4  20 min.
  5.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50   2.9  10 min.

Yeast
-----

T-58 of S-33?

Ik ben benieuwd naar de reacties. Zelf zat ik er aan te denken om 3 gram Siris gistvoeding toe te voegen, hiermee verwacht ik een SVG te halen van +/- 70%.

Groet Caspar 

JeroenCV

Ik weet niet wat je voor een SG met 1 kg extract krijgt, maar verder lijkt het me wel wat.

Maar misschien domme vraag, als die vriend kennis wil maken met brouwen, komt hij toch een keertje bij jou thuis met jou mee brouwen?

Gerb

Verdamp je niet meer dan 1 liter als je 60 minuten kookt? Het is natuurlijk geen groot volume, dus ik denk dat je meer kwijt raakt. Verder ziet het er goed uit, maar ik heb ook nog nooit met extract gewerkt. Er zitten wel altijd wat meer onvergistbare suikers in.

Oscar

Voor moutextract geld volgens mij dat 1 kg moutextract overeenkomt met 1,6 kilo mout. 50 gram moutextract per 1 liter water geeft een SG van
± 1040. Maar voor die 6 liter kun je toch ook gewoon 2 kilootjes mout schroten ? Weet ie ook meteen wat maischen is en of ie dat leuk vindt..

Gerb

In Promash hebben alle lichte moutextractpoeders een potentiele extractie van rond de 1035. Donkere moutextract komt om de een of andere reden hoger uit. Dus als ik daarmee reken, kom ik op een dichtheid van 1049 uit.

Caspar

Hoi Jeroen,

Hij heeft al een keer mee gekeken, maar wil nu zelf aan de slag. Het vergisten en bottelen is nog onbekend terrein voor hem. Verder ziet hij het nu nog even niet zitten om honderden euro's te investeren.

Gerb, ik had Promash nog op 60 minuten koken staan en dit komt eruit... het lijkt wel een realistische waarde, maar ik weet het ook niet  :weetniet:. We kunnen altijd nog wat water na het koken toevoegen.

- Zou ik wat suiker toe moeten voegen voor een goede SVG, hebben de extractbrouwers hierop een antwoord?
- Moeten we moutextract eigenlijk > 60 min laten koken om DMS te laten verdampen?

Caspar

Uiteraard is volmout leuker... maar we willen het even simpel houden :brouwen:. Bij mij geeft Promash een potentiele extractie van rond 1046 en dit komt overeen met de starters die ik altijd maak.

Arjan

Misschien iets minder hop? moutextract is minder qua moutigheid en smaak dan verse mout.

Ik heb laatst een extract ale gemaakt voor een gistje waarvan mij de oorsprong onbekent was (zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6139.0.html).

Hieraan had ik 20g Styrian goldings (60 min) + 10g Styrian Goldings (10 min) aan toegevoegd (alpha-zuur 3,5%), totaal 26 IBU. Deze is flink bitter uitgevallen.

Caspar

Hoi Arjan, de bitterheid maak ik me niet zo druk over. 28 IBU met een eind SG van +/- 1018 is wel goed te doen vind ik.

Wat is er exact minder aan de smaak, ik kan me zo voorstellen dat de smaak wat "leger" is?
Wat voor vergistingsgraad had jij met je wilde gist?

Arjan

Mijnes ging van 1042 naar 1013, een SVG van bijna 70%.

Vergelijkbare Topics (7)

37754

Reacties: 4
Gelezen: 1815

26077

Reacties: 1
Gelezen: 1786

8034

Reacties: 57
Gelezen: 16661

40946

Reacties: 9
Gelezen: 1480

15883

Reacties: 16
Gelezen: 5682

43966

Reacties: 3
Gelezen: 715

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.