Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een bierkit voor kriek of toch maar niet?

Gestart door Pieter., 06-03-2007 00:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Pieter.

Nadat ik heb overgeheveld naar fles en de Carva heb toegevoegd is er weer wat activiteit in het waterslot met bovendien een schuimlaagje aan de oppervlakte. Waarschijnlijk worden de vergistbare suikers uit de Carva nu verwerkt. De fles staat op kamertemeratuur en zodra de vergisting opnieuw stil komt te liggen ga ik het SG opnieuw meten en proeven. Mocht het SG nog steeds te hoog zijn naar mijn zin ga ik Safale-S04 toevoegen, ik wil toch graag eindigen rond de 1010, ik ben ook wel benieuwd naar de smaak als de vergisbare suikers uit de Carva zijn vergist al weet ik dan nog niet wat te doen, meer Carva toevoegen tijdens het bottelen misschien?

Even een zijstraat, op het laatste stukje tuin wat nog beschikbaar is ga ik frambozenstruiken planten, ben al druk in de weer om alles gereed te maken, zit nog wel te twijfelen tussen zomer of herfst frambozen, eerst maar kijken wat beschikbaar is.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Sjaak

Citaat van: Pieter64 op 13-03-2007  12:49 uSjaak, die kersen op siroop zijn dat zoete? Heeft AH ook zure dat je weet?

Vriendelijke groeten,
Pieter

Ik heb geen idee, volgens mij was de enige potten die ze hadden. Ik heb ze niet eens geproefd. Eel heb ik toen ik de carvatan erin heb gedaan, het sg gemeten om te zien wat voor invloed het had en het SG was maar met 8 puntjes gestegen .
Leuk dat je een frambozentuin gaat maken, ben benieuwd of het lukt, succes.

Walter

Hey Pieter,

Doet misschien niet ter zake, maar volgens mij kies je beter de herfstvarianten. In de zomer is het sowieso lastig brouwen. Als je in de herfst kan oogsten, kan je ze ook vers in je bier gebruiken.

Pieter.

Tja, ik twijfel nog tussen de zomer en herfst varianten, eerst maar kijken wat er te krijgen is, beide soorten hebben zijn voor- en nadelen. Ik kan circa 10 struiken kwijt dus misschien een combinatie zomer/herfst varianten?

Vriendelijke groeten,
Pieter

Pieter.

Hmmm, de vergisting is opnieuw stil gevallen, het SG is nu 1030  :o Ik heb er maar een zakje korrelgist bij gegooit maar tot dusver staat het waterslot nog steeds stil :( Ik denk dat dit bier gaat mislukken, volgende keer maar was aanpassingen. Zelfde recept, Safale S-04 gist of witbier gist, na hoofdvergisting pas azijn toevoegen, kijken wat er dan gebeurd.

Vrg,
Pieter

Sjaak

Mijn fruitbom staat nog steeds vol te gisten, nu al ruim een week. zal van het weekend meten wat het SG is.
Kersen zijn volgezogen en drijven aan de oppervlakte, fles is nu aardig rood geworden.
Zal proberen een foto te maken en te plaatsen.
Pieter nog niet weggooien, misschien een beetje suiker erbij om de gist te doen starten?

Walter

Bij mij moeten de frambozen er nog bij. Dit is gepland voor dit weekend.

Ik denk er nu aan om 10 liter te vergisten met geëxtraheerd sap en 5 liter met bessen die in het bier macereren. Kwestie van de eerdere discussie in dit topic te onderzoeken. Dit komt me ook goed uit want ik heb geen 15 liter dame jeanne die ik kan gebruiken.

De gisting is bij mij nog wel niet volledig afgelopen, ik heb nog een blubje om de minuut. Er staat ook nog een centimeter schuim op het bier.

Walter

Citaat van: Pieter64 op 16-03-2007  00:16 uHmmm, de vergisting is opnieuw stil gevallen, het SG is nu 1030  :o Ik heb er maar een zakje korrelgist bij gegooit maar tot dusver staat het waterslot nog steeds stil :( Ik denk dat dit bier gaat mislukken, volgende keer maar was aanpassingen. Zelfde recept, Safale S-04 gist of witbier gist, na hoofdvergisting pas azijn toevoegen, kijken wat er dan gebeurd.

Vrg,
Pieter
Pieter, het doet misschien niets ter zake, maar wat is het pH van je jongbier?

Stijn

Hallo,

Ik wil vanavond ook een beetje perzik en framboos toevoegen, de siroop wat er bij ons te verkrijgen is, is iets gelijkaardig als Carva, ik denk eigenlijk hetzelfde , gewoon een andere naam. Hoeveel voeg ik toe op 20L?

Groeten

Stijn

Pieter.

Walt, de pH is onder de 5, de strookjes die ik heb lezen niet lager, ik heb net 100gr suiker en nog eens 200ml Carva toegevoegd, afwachten maar weer.

Vrg,
Pieter

Sjaak

Pieter heb  je de fles nabij de verwarming staan, zodat het een graad of 22 wordt en dan hopen dat de gist aanslaat.
Even duimen en als het goed is gaat hij weer verder.
Ik ga morgen even mijn brouwsel meten. laat het weten. Tot morgen.

:degroeten:
Sjaak

Pieter.

Vanmiddag dus suiker en nog wat siroop toegevoegd maar nog steeds geen enkele activiteit terwijl de gistings fles op kamer temperatuur staat (ca 21/22 graden) nog nooit meegemaakt zoiets als dit en ik snap er niets van. Ik wacht af tot morgen en als er dan nog steeds geen activiteit is ga ik het SG nogmaals meten en het jongbier proeven, mocht ik er toch nog toekomst in zien hevel ik het over naar een andere fles om te lageren anders gaat het de plee in.

Volgende brouwsessie nogmaals proberen maar wel op een iets andere manier dan deze batch. Ik denk dat ik maar geen azijn meer ga toevoegen en na de hoofdvergisting (met witbier gist denk ik) Carva toevoegen en gelijk maar lageren.

Beetje offtopic maar het word wel een beetje kort dag allemaal, maandag frambozen struikjes kopen als ik de juiste kan vinden (geen idee wat het assortiment van Intratuin is) Mijn toekomstige frambozen perkje is inmiddels wel gereed :) Dinsdag wat ingredienten halen voor de komende brouwsessies, nog wat klusjes thuis te doen in de tussentijd en donderdag kan ik mijn nieuwe puppy gaan ophalen wat ook een hoop tijd gaat vergen (mijn vrouw en ik zijn nogal honden liefhebbers)

Vrg,
Pieter

Sjaak

Hoi Pieter,

Ik hoop voor je dat het biertje nog aanslaat en niet dat het verzuurd is. Ik heb er geen azijn bij gedaan en het proeft nu nog wel een beetje zoetig, maar hij is dan ook nog niet klaar met vergisten. :gistsmile:

Ik lees dat je naar Intratuin gaat, kun je kijken of ze hopplantjes hebben?
Ik hoor het wel van je . Succes en veel plezier met de jonge hond, opleiden.

Sjaak

Walter

Hey Pieter,

Ik zou je wat van mijn gist moeten kunnen geven. Gisteren heb ik de frambozen ontdooid, opgewarmd en de pulp met het sap en al bij het bier gedaan. Vannacht is dat zo hevig beginnen gisten dat het uit de fles is beginnen spuiten, tot tegen het plafond toe. Ik heb het jongbier dan voor een deel overgeheveld naar een andere fles en nu staan er twee "framboises" goed te pruttelen.

By the way: de gist die ik gebruikte was gewoon de witbier korrelgist van Brewferm.

De geur van het bier gaat trouwens al aardig de richting uit waar ik hem hebben wil.

Pieter.

Mijn vlotte framboise is definitief mislukt :( geen vergisting meer, en een te hoog SG. Zelfs als ik het zou gaan lageren word het niets meer want er word geen koolzuur gevormd verwacht ik. Dus morgen maar de plee in en nogmaals proberen.  Ik vermoed dat de azijn de boosdoender is dus in een volgende poging geen azijn meer. Ik ga bovendien eens op zoek naar alternatieven voor Carva, hopelijk volgende week nog tijd voor een tweede poging.

Vrg,
Pieter

Hopmans

CiteerIk vermoed dat de azijn de boosdoender is dus in een volgende poging geen azijn meer.

Lijkt me sterk.
Ik heb 3 x zoveel azijn gebruikt, zowel met s-04 als met Westmalle.
Je moet het alleen niet plotseling erin gooien ivm pH-shock.
De starter moet al aangezuurt zijn, en daarna het wort aanzuren na afkoelen.
De starter komt dan in een medium wat net zo zuur is.
Dan is er niets aan de hand.
Daarbij moet het lekker aangenaam warm zijn tijdens de hoofdgisting.
Dus in de woonkamer met kachel 's nachts aan.

Sjaak

Heren,

Na een week van continu blubben, heb ik het SG gemeten en tot mijn verbazing las ik 1004 af ???
Meteen denk ik dat mijn hydrometer stuk is en pak de andere en kijk ook naar deze en die geeft zelfs 1002 aan ???
Dan maar proeven en de smaak is zurig.
Kleur een zachte rode kleur. Het is redelijk helder.
De kersen drijven bovenop en zien er volgezogen uit. Famboosjes zijn niet meer te ontdekken.
Op de bodem ligt een dikke drap.
Gek genoeg is er nog steeds gist bezig want hij blubt nog steeds.
Wat gaat het worden  ??? Ben bang dat het ook iets niet goed is.  :-\ :-\
Sjaak

Hopmans

CiteerBen bang dat het ook iets niet goed is.

Hoezo dat?
Het is toch een fantastische eind SG?
Dat hoort bij lambieken.
Wilde gist vreet lekker door.
Je kunt zelfs nog witte kaamgist verwachten.
Ook geen vreemd verschijnsel bij dit bier.

Oscar

Mijn lambieken zitten na een tijdje ook vaak op 1002, niets mee aan de hand, gaat prima zo !!

Pieter.

Toch nog maar een redmiddel proberen, misschien dat een paar uur beluchten nog feest in de tent kan opwekken.

Vrg,
Pieter

Sjaak

Citaat van: Hoppie op 18-03-2007  11:28 uHoezo dat?
Het is toch een fantastische eind SG?
Dat hoort bij lambieken.
Wilde gist vreet lekker door.
Je kunt zelfs nog witte kaamgist verwachten.
Ook geen vreemd verschijnsel bij dit bier.

Gelukkig, het is voor nieuw dat een gist zo laag kan komen.
En nu zeker wachten totdat de kersen opgegist zijn en dan pas bottelen?

Thanks Boys.

Pieter houd moed

Pieter.

De beluchting heeft niets geholpen helaas, dus de plee maar in. Vandaag nieuwe ingrediënten gehaald voor een volgende poging, helaas de komende weken niet zoveel tijd om te brouwen en uit nieuwsgierigheid heb ik toch maar zo'n Brewferm Kriek blik gekocht, yeah back to basic  :o

Weinig ervaring met die blikken en eigenlijk maar 2x gebruikt, beide een pils nou dan weet je wel hoe laat het is.

Maar goed, gelijk maar mee begonnen, blik verwarmd, de benodigde hoeveelheid suiker met wat water gekookt en af laten koelen en in de gistemmer gemieterd samen met het kriek extract, de rest van het benodigde water ook eerst gekookt en via mijn tegenstroom koeler het gistvat in laten stromen. Ik heb witbier gist gebruikt in plaats van het standaard zakje wat er bij zit. na de hoofdvergisting lageren op fles met eikensnippers erbij. Toch wel benieuwd.

Maar volgende keer weer een echt brouwsel maken ;)

Vriendelijke groeten,
Pieter

Sjaak

Citaat van: Pieter64 op 20-03-2007  00:04 uDe beluchting heeft niets geholpen helaas, dus de plee maar in. Vandaag nieuwe ingrediënten gehaald voor een volgende poging, helaas de komende weken niet zoveel tijd om te brouwen en uit nieuwsgierigheid heb ik toch maar zo'n Brewferm Kriek blik gekocht, yeah back to basic  :o

Duurt dat bier uit blik ook lang, voordat het klaar is?
En ik ben benieuwd of de smaak goed is. (mijn vriendin)
Houd mij op de hoogte.

Groet,
Sjaak

Pieter.

Op de verpakking staat 6 tot 8 weken rijpen, alleen de lagering stap op een mandfles word altijd overgeslagen die ik uiteraard wel ga doen, ik denk een maand lageren en dan een maand rijpen op flesjes. Daarna maar eens proeven.

Vrg,
Pieter

Pieter.

Vandaag de Kriek bierkit overgeheveld naar fles voor lagering, ik was er van overtuigd dat het SG na 4 dagen wel ergens rond de 1015 zou zijn, mijn verbazing was dus groot toen ik zag dat het slechts SG 1030 was  >:( Het waterslot heeft al die dagen aardig geprutteld, ik moet zeggen dat ik er niet constant op heb kunnen letten (puppy in da house) maar dit viel me nogal tegen. Het enigste wat ik kan verzinnen is dat de kamertemperatuur wat aan de lage kant is geweest, gemiddeld 18 graden denk ik. Ik heb witbier gist van Brewferm gebruikt maar aangezien ik heb overgeheveld heb ik het zakje gist wat bij deze kit zat er maar bij gegooit, komende dagen word het wat warmer en hopelijk slaat de gist aan.

Het tweede brouwsel op rij met vergistingsproblemen, echt blij word ik er niet van :)

Vriendelijke groeten,
Pieter

Vergelijkbare Topics (7)

32039

Reacties: 4
Gelezen: 2252

7505

Reacties: 93
Gelezen: 33921

23804

Reacties: 12
Gelezen: 4167

780

Reacties: 16
Gelezen: 9100

29863

Gestart door Brouwers

Reacties: 0
Gelezen: 1796

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.