Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een bierkit voor kriek of toch maar niet?

Gestart door Pieter., 06-03-2007 00:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Pieter.

Een aquariumpomp dus maar geen een die lucht blaast, ik heb nog een Eheim buitenpomp liggen die perfect is om het water te laten circuleren, hij is alleen kapot en moet even gefixed worden.

Vrg,
Pieter

Oscar

Citaat van: Oscar op 26-03-2007  08:55 uEn vooral niet vergeten : een aquariumpompje dat het water in beweging houd.

Citaat van: Pieter64 op 26-03-2007  22:59 uEen aquariumpomp dus

Like I said.....

oranjeboombiertje

Citaat van: Herman op 26-03-2007  22:21 uHet termostaatje moet natuurlijk wel even de tijd krijgen om zijn werk te doen. En Wesley, Oscar bedoeld wel een acquariumpompje. Ik doe dit zelf ook, werkt prima.
Dit is ook wat ik bedoelde. Een pompje voor het circuleren van het water en geen beluchtingspompje.

:degroeten:
Wesley

Pieter.

De vergisting onder een constante temperatuur lijkt te helpen, de thermostaat werkt nog niet lekker, althans slecht in te stellen maar bij 21 ºC gedurende 2 dagen is het SG in ieder geval gezakt van 1030 naar 1020.  :)

Alleen nu is mijn Brewferm digitale thermometer van nog geen 3 maanden oud kapot gegaan. >:(

Vriendelijke groeten,
Pieter

Walter

Pieter,

Even naast het punt: zit die gistingsfles van jou niet veel te vol voor een primaire vergisting? Loop je op die manier geen kans dat het schuim door het waterslot spuit?

Pieter.

Citaat van: WaltdeBrouwer op 28-03-2007  08:18 uPieter,

even naast het punt : zit die gistingsfles van jou niet veel te vol voor een primaire vergisting? Loop je op die manier geen kans dat het schuim door het waterslot spuit?

Hoofdvergisting vindt normaal gesproken ook plaats in een kunststof vat in plaats van een fles, maar omdat ik dacht dat de hoofdvergisting klaar was had ik overgeheveld naar fles. Er zit nu 12 liter jongbier in een 15 liter fles en echt veel schuim vormt er niet meer, vergisting gaat ook heel traag nu.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Pieter.

Vandaag geheveld voor lagering, SG is gezakt naar 1014, nu maar een week of 3 lageren dan bottelen. Het jongbier ziet er meer uit als rioolwater dan Kriek trouwens :)

Komende week maar eens kijken of ik nog mogelijkheden kan vinden om een vlotte kriek of framboise te brouwen, het basis recept zit al in mijn hoofd maar ik moet nog eens goed denken en rondkijken wat ik aan vruchten (in blik) of evt siroop kan vinden.

Morgen ga ik in ieder geval een (noord) kriek struik bestellen zodat ik in de toekomst verzekerd ben van echte morellen, frambozen struiken heb ik in ieder geval al, maar mijn lambieken zullen een jaartje langer moeten wachten voordat ik er mee aan de gang kan denk ik.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Sjaak

De frambozenkersenbier is nu veel rustiger geworden.
De kersen die boven drijven zien er glazig uit en er is niet zoveel bellen meer tussen de kersen.
De frambozen zijn eigenlijk helemaal opgevreten.
laat hem nog een weekje staan en dan maar weer eens meten, kleurtje ziet er mooi uit, dieprood.
Later meer.

Pieter.

Na 8 dagen lageren is mijn Brewferm Kriek nog steeds erg troebel, de lageringsfles staat buiten in de schaduw en meestal zijn mijn biertjes na een week al helder genoeg om te bottelen, zou het door de gist kunnen komen (Brewferm Blanche witbier gist) dat het zo troebel blijft?

Vrg,
Pieter

(Dit was de laatste keer dat ik zo'n blikbier maak, pfff)

Sjaak

Het lijkt wel een witbier, ik zou nog een tijdje wachten voordat je gaat bottelen.

Hoe gaat het met de hopstekkies?

Sjaak

Pieter.

Citaat van: sjaak op 08-04-2007  07:07 uHet lijkt wel een witbier, ik zou nog een tijdje wachten voordat je gaat bottelen.

Hoe gaat het met de hopstekkies?

Witbier ga ik morgen brouwen :)

Hopstekkies staan nog steeds in het water, nog geen worteltjes te bekennen tot dusver.

Pieter

Oscar

Pieter,

Die kriek kun je wel gewoon bottelen, dan wordt die in de flesjes wel helder. En een bier hoeft toch niet per se
helder te zijn?

MO

Hoe kouder je hem weggezet tijdens de lagering, hoe meer eiwit troebeling je zult zien.

Pieter.

Tnx Mo, maar ik ben gewend dat mijn meeste biertjes snel helder worden, met die Brewferm kit lijkt dat wat anders te werken, over een paar dagen dan maar bottelen want ik heb de lagerfles ook nodig dan voor mijn vandaag gebrouwen witbier die wel troebel zal blijven  ;D

Pieter

Walter

Pieter,

Het zou kunnen dat je een pectinewaas van de krieken (of concentraat) in je bier hebt. Daar kan je weinig aan doen zonder er een hele mikmak aan klaringsmiddelen in te gooien. Gelukkig tast het de smaak van je bier helemaal niet aan.

Zelf heb ik gisteren mijn framboise op fles getrokken. Voor de gelegenheid op 75 cl champagneflessen. Nu is het nog enkele weken wachten eer er genoeg koolzuur op de flessen staat en dan ...  :lekkerbier:

PS : ook in mijn frambozenbier een duidelijke pectinewaas. Maar een lekker biertje mag toch wat artisanaal troebel zijn?  :elifant:

Pieter.

Vandaag de kriek gebotteld, het was meer helder dan ik had verwacht al lag er een dikke gistlaag op de bodem van de fles, toch veel gist mee overgeheveld wat in 10 dagen gezakt is en de troebelheid heeft veroorzaakt. Ik heb het jongbier wel eerst overgeheveld naar een andere fles om suiker toe te voegen en te bottelen omdat ik bang was dat de gist op zou gaan dwarrelen tijdens het bottelen in de oorspronkelijke lager fles. Nu maar een paar weekjes laten staan om verder te rijpen.

Pieter

Pieter.

Na 3 weken gerijpt te hebben op fles maar eentje opengetrokken uit nieuwsgierigheid. Ik had na een week al een flesje geprobeerd maar dit smaakte ronduit smerig, vooral de typische blikbier smaak was overheersend en irritant en niets wat op een kriek leek. Dus vandaag nogmaals geproefd, nog steeds te vroeg volgens de brouw  ::) instrukties maargoed...

De typische blikbrouw smaak is beduidend verminderd maar nog steeds aanwezig, de schuimkraag is ok en er is voldoende koolzuur aanwezig, en de kleur is wat donkergeel. Maar het smaakt in de verste verte niet naar een kriek zelfs als je fantasie volledig op de loop is haal je er niets van een kriek uit. De smaak komt het dichtste bij een witbier maar dan minder lekker (misschien door de Blanche gist die ik heb gebruikt?) met een lichte fruitachtige smaak. Kortom een mislukking. Dat Brewferm dit soort sh*t op de markt durft te brengen is eigenlijk een schande, maar ik kon het eigenlijk ook wel verwachten.

Een simpel witbier recept 60/40 met een witbier gist en een toevoeging van een Carva na de hoofdvergisting zal het een stuk beter doen denk ik (als je een snel vruchtenbier wenst) en ik ga dit ook proberen over enige tijd. Over 3 weken nogmaals proeven al verwacht ik niet veel verbetering.

Walter

Pieter,

Intussen is het ook al een maandje geleden sinds mijn framboise de fles opging, en intussen heb ik er al enkele opengedaan om de smaak te analyseren.

Wat de geur betreft, alles ok. De voornaamste geursensatie is framboos, het bier heeft een roos-mauve kleur (framboos) die je verwacht en ook de schuimkraag mag er zijn. Echter de smaak is veel te flauw. Het zuur is niet helemaal goed ontwikkeld en het "bier" erin smaakt iets teveel door. Wat wel werkt is om er wat Tesseire grenadine onder te mengen. Dit geeft een fruitiger lekker resultaat.

Voor de herfst plan ik mijn eerste lambiek. Deze zal geheel op natuurlijke wijze worden vervaardigd met wilde vergisting en al. Volgens mij is de azijninfectie die je aldus oploopt ten dele belangrijk voor de 'zure' smaak. Door dit op een langzame manier te laten ontwikkelen krijg je een stabiel product waar je later, al dan niet, fruit aan kan toevoegen.

Walter

Pieter.

Walter en andere geintreseerden,

Na 2x een zeg maar snel vruchtenbier ala kriek/framboise te hebben geprobeerd is het mij wel duidelijk dat dit niet gaat lukken en dat je echt een Lambiek met lange vergisting/rijping nodig hebt om ook maar een beetje in de buurt te komen. Vruchten extracten zoals Carva zijn ook uit den boze, deze geven alleen maar een nep smaak.

Een recept volgens de lambiek traditie met bijbehorend maischschema en spontane vergisting of de Lambiek Blend met echte vruchten is denk ik de enigste manier om een beetje in de buurt te komen. Gelukkig heb ik al twee Lambieken staan die ik deze winter heb gebrouwen, een met spontane vergisting de andere met lambiek Blend, een deel van beide brouwsels wil ik gaan gebruiken om een vruchtenbier te maken, het andere deel bewaar ik voor een toekomstige Geuze. Ik ben ook benieuwd naar het verschil tussen spontane vergisting en de Blend, beide recepten zijn ook hetzelfde. Verder heb ik ook een noordkriek struik en drie frambozen struiken in mijn tuin geplant zodat ik hopelijk in de toekomst verzekerd ben van voldoende vruchten. Voor dit jaar hoop ik dat ik ergens kersen kan krijgen die ik dan zodra de lambieken een jaar oud zijn ga toevoegen. Komende winter brouw ik opnieuw twee lambieken volgens dezelfde manier als vorig jaar, de hop staat nu al te verouderen in papieren zakken in mijn blokhut net onder het dak zodat het lekker warm word :) Het gaat dus nog een tijdje duren voordat ik mijn eerste zelf gebrouwen vruchtenlambiek kan gaan proeven, maar aan de andere kant is dit wel weer heel spannend en een uitdaging.

Oscar

Pieter,

Indien je dit een prettig biertype vindt en/of lekker gaat vinden dan raad ik je aan om in de toekomst een houten vat aan te schaffen. Deze geeft een complexiteit aan je bier die je op geen andere manier kunt bereiken naar mijn idee. Zie deze post

Pieter.

Over een houten vaatje heb ik ook zitten denken, ze zijn helaas zo duur  :o Bij Jubbega hebben ze wel kastanjehouten vaten tegen een redelijke prijs maar of die nou bijdragen aan de karakteristieke smaak van een Lambiek vraag ik me af.

Pieter.

Ow, wat ik me ook afvraag, zijn die vaatje te openen om schoon te maken?

Hopmans

CiteerOw, wat ik me ook afvraag, zijn die vaatje te openen om schoon te maken?

Nee, gewoon goed spoelen met water, sulfietwater, of desnoods een zwavelstok er in hangen.
Ik doe het gewoon met water.

Lambiek is juist een mengsel van tientallen gisten en bacteriën.

Vergelijkbare Topics (7)

40323

Reacties: 23
Gelezen: 2768

8836

Reacties: 18
Gelezen: 5295

24207

Reacties: 11
Gelezen: 4492

21708

Reacties: 19
Gelezen: 8909

30959

Reacties: 9
Gelezen: 2848

38732

Reacties: 14
Gelezen: 3282

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.