Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwpoging Quadrupel

Gestart door ronniea, 18-02-2007 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

ronniea

Hallo allemaal

Ik wil een redelijk sterk biertje brouwen (4e brouwpoging) en heb mij gebaseerd op een andere draad hier op het forum.

Maar omdat ik toch al wat spullen thuis heb wil het volgende proberen:
Ik ga uit van 20 liter.
(Volgens BrouwHulp kom ik uit op start SG 1094, EBC 43 en IBU 32)

Mout, graan, suikers EBC kg %
Pilsmout 335,0275,0
CaraMunich (Cara 120)1200,335,0
Special B (Cara 400)4000,335,0
Kristalsuiker01,0015,0

Temperatuur Tijd (min)
500 (Stort)
6045
7030
785

Hopsoort Hoeveelheid % AA Type Kooktijd
Challenger30,0 g7,00Pellets75
Hallertauer25,0 g5,50Pellets10

Tot op heden alleen ervaring met korrelgist, dus hierin nog geen keuze gemaakt.

Mijn vragen:
- Is bovenstaande een goed recept, wordt het een lekker biertje?
- Welk type gist is geschikt?
- Kunnen de hopsoorten?
- En klopt het brouwschema een beetje?

Als beginner ben ik benieuwd of dit kan en wat ik eraan kan verbeteren.

Oscar

Als dit een Quadrupel moet worden mag je zeker de Special B moutstort wel iets opschroeven, want de kleur nu is veel te laag voor een Quadrupel. Deze
begint pas bij 60 EBC.

thibolleke

Waarom inmaischen bij 50 °C en direct opwarmen tot 60 °C?
Dan kan je toch ineens bij 60 °C beginnen? Ook werken de enzymens gewoon beter boven de 60 °C

oranjeboombiertje

Uit mijn ervaring weet ik dat special-b best veel mag zijn (ik vind het niet te gebrand of iets dergelijks.) Bij het maischen kan je met een zwaar bier het beste zo dun mogelijk maischen en heel droog. Het bier wordt uiteindelijk toch wel zoet uit zichzelf (bij een begin s.g. van 1095 zal je niet uitkomen op 1010). Een goede gist? Rochefort! Deze is er natuurlijk van Wyeast (Belgian abbey II) maar je kunt, als je dit wilt, ook zelf opkweken. Hopelijk kan je hier iets mee.

:degroeten:
Wesley

ronniea

Bedankt voor de reacties

Als ik de ingrediënten aanpas dan wordt het het volgende:

Mout, graan, suikers EBC kg %
Pilsmout 334,770,0
CaraMunich (Cara 120)1200,335,0
Special B (Cara 400) 4000,6710,0
Kristalsuiker01,00 15,0

EBC wordt dan volgens BrouwHulp 61.

Wat het gist betreft ga ik het advies volgen en kijken of ik dat kan kopen.
Ik brouw niet al te vaak dus zelf opkweken is voor mij geen optie.
Moet ik deze gist dan ook beluchten of vooraf een starter maken?

Het brouwschema is een voorstel maar ik sta open voor wijzigingen.
Zijn de hopjes en kooktijd van 75 minuten wel goed?

oranjeboombiertje

Voor een brouwsel als dit kan je het beste een super vette (beluchte) starter maken. Ik heb voor mijn laatste quadrupel/barley wine een starter gemaakt van ongeveer 4-5 liter. Hiervan heb ik de gist laten bezinken en gebruikt. Dit heeft gezorgd voor een bier dat (met hergisting) op ongeveer 11% komt. Als je een slechte/kleine starter gebruikt zal je erg lastig op een laag eind s.g. komen. Maischen kan je het beste zo droog mogelijk doen want dit bier kan niet te droog worden daardoor. Koken kan je het beste 90 minuten doen voor zo'n donker bier. 61 EBC is naar mijn mening nog niet zo hoog. Ik maak mijn quadrupel/barley wine meestal rond de 80. Dit geeft een mooi donker bier zoals een Rochefort 10. De hoppen weet ik niet. Ik gebruik meestal magnum (vanwege het hoge alfa%) en een aromahop (Saaz/E.K. Goldings). De laatste keer dat ik zo'n bier heb gebrouwen was de berekende bitterheid 71 IBU. Dit is zeker niet te bitter. Het eind s.g. was 1020. Hopelijk dat dit je een beetje een idee geeft?

Wesley

MO

Nottingham Danstar is de meest geschikte korrelgist voor dit bier. Als je nog niet zo ervaren bent, is het brouwen met Wyeast lastig. Een zwaar bier maakt het extra lastig. Korrelgist kan je brouwleven dan eenvoudiger maken.

ronniea

Citeer61 EBC is naar mijn mening nog niet zo hoog. Ik maak mijn quadrupel/barley wine meestal rond de 80.

Ik denk nog na over het recept en lees op het forum veel verschillende quadrupel varianten

Kun je voor een lekker bier de Cara Munich en Special B opvoeren naar 10 en 15 % in de stort?
(Krijg dan wel een betere EBC kleur maar wat zijn de gevolgen voor de smaak.)

Of heeft iemand nog andere suggestie
Wil graag morgen brouwen maar heb het recept nog niet compleet.
(beschik over Pilsmout, CaraMunich120 en Special B)

oranjeboombiertje

De laatste keer heb ik gebrouwen met 7,5% cara 120 en 7,5% special-B. Voor de kleur had ik er ook nog 5% Aroma 150 in gedaan. Dit bier heeft wel veel weg van een Rochefort 10. Dus 15% cara mouten kan best. Je moet natuurlijk ook genoeg suiker gebruiken (±10-15%).

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

15764

Reacties: 13
Gelezen: 7208

39383

Reacties: 4
Gelezen: 1094

13518

Reacties: 13
Gelezen: 4138

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.