Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opvoeren van bier uit bierpakket een goed idee?

Gestart door geert, 19-01-2007 22:33 u

Vorige topic - Volgende topic

geert

Hallo,

ik ben beginner in het brouwen en zit wat te experimenteren met paketten van verschillende types. Nu zit ik met een muntons stout export die klaar is met gisten, alleen... het smaakt wat waterig en slap. Het moet natuurlijk nog nagisten (dit is na een week).

Ik vroeg mij af of het een goed plan is om wat meer suiker toe te voegen (aan huidige vat, of eventueel na het afgieten om dode gist kwijt te raken) en zodoende het alcoholpercentage op te voeren.

oranjeboombiertje

Je kan suiker toevoegen, dit zal alcohol vormen. Dit moet je niet doen tijdens de nagisting, dat vormt bierbommen ! Dit vormt trouwens alleen alcohol en CO2, dit geeft dus niet meer body.

:degroeten:
Wesley

Gerb

Je zou hier wat suiker bij kunnen doen, maar verwacht niet dat het bier minder waterig wordt, het zal alleen meer alcoholischer worden.
Over hoeveel liter heb je het? Ik zou er zeker niet teveel suiker bij doen, je gist moet het ook nog aan kunnen. Als je zo'n zakje van die infurieure Brewferm gist hebt toegevoegd, zou je wel een problemen kunnen krijgen. Begin met een gedeelte suiker, als dat goed gaat doe je meer.

Gerb

Geert, je bedoelt hopelijk met navergisting het lageren onder waterslot anders gaat het fout inderdaad.

Jacques

Je kunt natuurlijk ook beginnen met het echte werk.
Het brouwproces leer je het beste door meteen met mout te werken. Wel moet je dan iets meer investeren, maar de mogelijkheden om je bier te sturen is ongelofelijk veel groter.

Begin goed, begin met mout in plaats van met moutextract!

thibolleke

Citaat van: oranjeboombiertje op 19-01-2007  22:49 uDit vormt trouwens alleen alcohol en CO2, dit geeft dus niet meer body.