Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opvoeren van bier uit bierpakket een goed idee?

Gestart door geert, 19-01-2007 22:33 u

Vorige topic - Volgende topic

geert

Hallo,

ik ben beginner in het brouwen en zit wat te experimenteren met paketten van verschillende types. Nu zit ik met een muntons stout export die klaar is met gisten, alleen... het smaakt wat waterig en slap. Het moet natuurlijk nog nagisten (dit is na een week).

Ik vroeg mij af of het een goed plan is om wat meer suiker toe te voegen (aan huidige vat, of eventueel na het afgieten om dode gist kwijt te raken) en zodoende het alcoholpercentage op te voeren.

oranjeboombiertje

Je kan suiker toevoegen, dit zal alcohol vormen. Dit moet je niet doen tijdens de nagisting, dat vormt bierbommen ! Dit vormt trouwens alleen alcohol en CO2, dit geeft dus niet meer body.

:degroeten:
Wesley

Gerb

Je zou hier wat suiker bij kunnen doen, maar verwacht niet dat het bier minder waterig wordt, het zal alleen meer alcoholischer worden.
Over hoeveel liter heb je het? Ik zou er zeker niet teveel suiker bij doen, je gist moet het ook nog aan kunnen. Als je zo'n zakje van die infurieure Brewferm gist hebt toegevoegd, zou je wel een problemen kunnen krijgen. Begin met een gedeelte suiker, als dat goed gaat doe je meer.

Gerb

Geert, je bedoelt hopelijk met navergisting het lageren onder waterslot anders gaat het fout inderdaad.

Jacques

Je kunt natuurlijk ook beginnen met het echte werk.
Het brouwproces leer je het beste door meteen met mout te werken. Wel moet je dan iets meer investeren, maar de mogelijkheden om je bier te sturen is ongelofelijk veel groter.

Begin goed, begin met mout in plaats van met moutextract!

thibolleke

Citaat van: oranjeboombiertje op 19-01-2007  22:49 uDit vormt trouwens alleen alcohol en CO2, dit geeft dus niet meer body.

Sterker, je krijgt minder body. Waardoor het bier dus nog slapper gaat smaken. (inderdaad wel meer alcohol, joepie ???)

Groet Thibolleke
Ps: volg Jacques' wijze raad  ;)

geert

Er zit van dat standaard gist in dat wordt meegeleverd.

Het is dus muntons, niet Brewferm maar dat zal wel niet veel uitmaken. Er is 22 liter water in gegaan, een blik (anderhalf keer zo groot als Brewferm blikken) en een kilo suiker.

Ik zou er dus gewone suiker aan kunnen toevoegen, of kandij suiker, honing, rietsuiker, noem maar op. Meer moutextract misschien? Gewoon wat jullie denken dat goed werkt.

Het gaat mij om het optimale resultaat met deze batch, werken vanaf mout zit zeker in de planning. Blikken gaan in de regel helemaal goed zonder problemen maar ik wil gewoon wat verschillende smaken zien te krijgen.

Walter

Hallo Geert,

Ik vrees dat aan de body van je bier weinig te doen is. Dit is voor mij de reden geweest om na een eerste poging met een conservenbier al over te stappen op "het echte werk". Mijns inziens is het vooraf gehopte extract niet echt veel waard, het kan enkel dienen om je aan te tonen hoe simpel het gistingsproces kan zijn. Wil je dit bier alsnog redden met suiker, dan zou ik op zijn minst kandij of griessuiker aanbevelen vanwege de betere smaak. Je riskeert echter wel om het bier nog dunner te maken.

Ik zou je willen aanraden om toch over te stappen op het echte brouwen. Hier kan je enorm veel informatie over vinden op dit forum.

geert

Sure boss, dit zijn de laatste bierblikken. ;)

Walter

Geert, believe me, ge zult het verschil merken.  :lekkerbier:

Vergelijkbare Topics (7)

35470

Gestart door BrouwMark

Reacties: 4
Gelezen: 1249

25801

Reacties: 3
Gelezen: 3148

12433

Reacties: 13
Gelezen: 4327

38470

Gestart door Barmosa

Reacties: 3
Gelezen: 1448

28840

Reacties: 11
Gelezen: 4452

08-06-2015 11:38 u
door homoeccentricus
19287

Reacties: 2
Gelezen: 2730

3164

Gestart door tvdv

Reacties: 5
Gelezen: 5223

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.