Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tsjechisch donker bier

Gestart door oranjeboombiertje, 27-12-2006 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Binnenkort wil ik een donker ondergistend bier gaan brouwen zoals in Tsjechië veel te koop is. Het wordt daar cerne genoemd, als het wordt geëxporteerd naar Amerika heet het dark lager. Heeft iemand een idee hoe ik iets kan brouwen wat hier op lijkt? Moutsamenlstelling? Hop (Saaz?)? Gist? (ik heb Urquell en Bavarianlager). Alles is welkom.

:degroeten:
Wesley

MO

Kun je niet ergens wat vinden op basis van een munchener dunkel? Heb je literatuur beschikbaar? Je zou eens kunnen rondneuzen op amerikaanse websites zoals beeradvocate.com of zoek het dichter bij de bron op hobbybrauen.de.

oranjeboombiertje

Ik weet niet erg veel van dit bier(type). In tsjechië ben ik in een kleine brouwerij geweest waar ze dit ook brouwen en exporteren naar Amerika. Hier werden mij ook alle grondstoffen getoond die in de brouwerij worden gebruikt. Ik zag pilsmout, Saaz pellets, caramel en gist. Het zou misschien wel kunnen dat er ook nog andere mout wordt gebruikt maar dit is dan ook lichte mout want donkere mout heb ik helemaal niet gezien. Ik heb hier nog een export flesje voor amerika staan als souvenir maar er staan geen ingredienten op  :o

Wesley

Hopmans

Dus kleuren ze de boel aan met caramel.

Buisman?  :weetniet:

Hopmans

E150 (caramel kleurstof)

oranjeboombiertje

Ze hadden een grote emmer staan met daarnaast een maatcilinder om het in de ketels te kunnen gooien. Het was een beetje dikke stroperige caramel. Het is waarschijnlijk een variant op e150. Ik denk dat de kleur hiermee verkregen is, het bier smaakte er in ieder geval goed naar. Het is wel erg donker bier >60 ebc dus er zal heel wat in gaan. Ik zit te denken om een "simpele" pils te brouwen met wat munchener mout erin (5-10%) en aankleuren met e150. Is er misschien een manier om te bereken hoeveel hiervan nodig is voor een te behalen kleur?

Wesley

oranjeboombiertje

Ik kom hier net een tsjechisch etiketje tegen van een flesje uit tsjechië (geen export dus) en hierop staat een hoop tsjechische tekst die ik niet begrijp maar er staat bij het stukje waarvan ik denk dat het de ingredienten zijn een nummer achter een woord n.l. e950. Weet iemand wat dit is?

Wesley

Henielma

oranjeboombiertje

Dit is dus waarschijnlijk niet de kleurstof van hiet bier :D

oranjeboombiertje

Morgen ga ik het dan maar brouwen. Als gist heb ik bavarian lager, weet niet hoe groot de starter is omdat ik alleen de gistkoek ga gebruiken van de starter en ik al een gedeelte heb gebruikt om een pils te bottelen. De mouten zijn: Pilsmout, (82,5%) munich (15%) black 1400 (2,5%) Hiermee haal ik 34 EBC. Het moet toch zeker richting de 100 gaan dus ga ik op 10 liter nog 40 ml caramel (e150) toevoegen, eventueel nog meer na de gisting indien nodig. De bitterheid gaat komen op 35 IBU met magnum en Saaz (allebei erg weinig a-zuren, oogst van afgelopen jaar >:( ) Het s.g. moet gaan uitkomen rond de 1035, lekker weinig alcohol zoals in Tsjechië. Ik hoop dat het wat wordt.

Wesley

oranjeboombiertje

Gisteren dit bier gebotteld. Eind s.g. 1014 :(. Het bier smaakte erg naar karamel maar te zoet. Ik heb gebotteld met ±4 g suiker/liter omdat ik koud heb kunnen lageren. Over ongeveer 2 weken zal ik nog eens het resultaat plaatsen.

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.