Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vullen vaatjes van de Beertender

Gestart door Sjaak, 10-12-2006 07:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak

Hallo brouwers,

Gisteren voor het eerst een vaatje gevuld van een lege beertender.
Ik heb gewoon met een kleine trechter op het vat gezet en deze naar beneden gedrukt zodat er bier in de zak kan komen.
Na bijna 3,5 liter kan er niets meer in. Toch zeggen ze dat er 4 liter in zit!
Worden genept of ligt het aan mijn manier van deze vaatjes te vullen?

Heeft iemand ervaring met het vullen van deze vaatjes? En moet ik misschien nog meer verwijderen dan alleen met plastic slangetje en de kap?
 :shelp:

:degroeten:
Sjaak

Henielma

Sjaak,

Voor die laatste halve liter heb je net wat meer druk nodig. Dit kan je doen door over te hevelen met een hoogteverschil van zo'n 80 cm of als je toch graag met een trechter werkt dan kan je een slang tussen de trechter en het vaatje maken van die lengte.
Ik denk in verband met zuurstof inslag tijdens het vullen dat het voordelen heeft als je zou overhevelen.

In het onderwerp biervideo's vind je een post van mij met een film hoe het vullen in zijn werk gaat. Zie hiervoor onderstaande link.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5146.0.html

Sjaak

Maar hoe doe ik dan de '" de kraan'" open houden? Als ik een slang er op monteer en dan een hoogte van 1 meter aanhoud?
Op de video hebben ze alleen de zak in handen en dat heb ik dus niet, de mijne zit nog in het vaatje.

Henielma

Als je beide video's helemaal bekijkt dan zie je dat ze die zak alleen als demonstratie laten zien voor wat er in het fustje zit. Ze vullen daar ook gewoon de vaatjes waarbij de zak nog in het fustje zit. Het haakse bochtje waar je het slangetje op moet plaatsen moet je naar beneden ingedrukt houden. Er zit namelijk een afsluiting in die knie die open gaat door deze naar beneden ingedrukt te houden. Het gemakkelijkst is het als je iets maakt waarmee tijdens het vullen deze knie naar beneden ingedrukt blijft.

Sjaak

Je moet dus precies op maat een pijpje maken waarop je het slangetje op bevestigd. Oei dat wordt wel lastig denk ik en dan moet het de hele tijd ingedrukt houden.
Hoe zouden ze het in de fabriek doen? Toch maar eens kijken of ik een handige snuiter kan vinden die op maat een pijpje kan maken.
vul jij de vaatjes? Of...

Henielma

Citaat van: sjaak op 10-12-2006  09:58 uJe moet dus precies op maat een pijpje maken waarop je het slangetje op bevestigd. Oei dat wordt wel lastig denk ik en dan moet het de hele tijd ingedrukt houden.

Ik vul de Beertendervaatjes regelmatig en als je het goed doet kost het weinig moeite. Je hoeft niets te laten maken. Alles wordt er al door Heineken bijgeleverd op een vulslangetje met een binnendiameter van ongeveer 8 mm na.
Even opnieuw:
1) Haal het dunne slangetje uit de haakse bocht (knie) die uit het fustje komt. Gewoon aan trekken dan komt die eruit.
2) Trek de knie omhoog en haal deze uit het fust.
3) Haal de kap van de bovenzijde van het fustje eraf. Gewoon trekken of er een schroevendraaier onder steken. Let op, niet schikken er ontsnapt nu lucht met een flink gesis...
4) Stop nu de knie terug in het fust zonder de kap te plaatsen.
5) Zuig nu een slangetje met een binnendiameter van ongeveer 8 mm aan tot er bijna alleen maar bier in het slangetje zit.
6) Schuif dit slangetje met een binnendiameter van ongeveer 8 mm over de opening van de knie.
7) Druk nu de knie naar beneden en houd deze ingedrukt!
8.) Voila, het fustje loopt nu vanzelf vol door middel van overheveling. Tenminste als het vat met bier hoger staat ( ongeveer 80 cm hoger).
9) Na een tijdje als er ruim 3,5 liter inzit hoor je de binnenzak in het fustje zachtjes kraken. Dit is het ontkreukelen van de binnenzak. Even later is het stil en is het fustje vol. Je kan dit controleren door het fustje leeg te wegen en nadat je het gevuld hebt.
10) Breng nu het fustje op gelijke hoogte met het niveau van het bier in het grote vat en laat nu de knie los. Het fustje sluit zich en is nu gevuld.
11) Haal de knie uit het fust en plaats het kapje weer.
12) Plaats nu de knie weer en sluit de opening van de knie af met een dopje of een stukje slang dat aan de andere zijde dicht is. Op deze manier voorkom je schimmel in de opening van de knie.
13) Laat het fust nagisten
14) Plaats het fustje in de beertender en schuif het onginele dunne slangetje met daaraan het klepje dat met de tapkraan bediend wordt in de knie.
15) Sluit de Beertender en tap het fustje leeg.
16) Geniet van het door jezelf gevulde fustje  :dansen:

Sjaak

Toppie Henielma,

Dat is mooi dat het knietje precies past. Ik ga vandaag even een slangetje extra halen van zo'n 2 meter, en dan kan ik mooi hevel, vaatje op het aanrecht en biervoorraad op de keukenkast.
Ga vanavond gelijk testen.

Sjaak

Het werkt uit de kunst.
Tanks  Henielma.

gelfling

Ik zie het nu pas op die filmpjes. Die eikel links die met z'n kop ervoor schiet, dat ben ik!  ;D

pieterwannes

Ik heb zo een beertender aangeschaft om zelfgebrouwen bier thuis te tappen.
Nu is mijn vraag hoe duurzaam die vaatjes zijn.

Kan ik die eindeloos hervullen of is er een aangewezen maximum?

Adrie

Citaat van: pieterwannes op 29-07-2011  14:03 uIk heb zo een beertender aangeschaft om zelfgebrouwen bier thuis te tappen.
Nu is mijn vraag hoe duurzaam die vaatjes zijn.

Kan ik die eindeloos hervullen of is er een aangewezen maximum?

Mijn ervaring is dat die zakken in het vat relatief snel kapot gaan. Na een keer of drie hervullen is het wel gebeurd en heb je weer een nieuwe nodig.

Hai

Waarom haal je de zakken er niet gewoon uit, ze zijn dan perfect te vullen en tig keer te hergebruiken.

RobinB

Omdat je dan met CO2 moet werken?
Dat kan dus niet met een Beertender...

Hai

Citaat van: RobinB op 04-08-2011  21:20 uOmdat je dan met CO2 moet werken?
Dat kan dus niet met een beertender...

Vullen en leegdrinken, bijv. bij een feestje. Zo kun je ze 2-3  dagen bewaren.

RobinB

Tja... zo kan je inderdaad ook "normale" 5 L drukvaatjes gebruiken met lucht.
Toch niet echt de meest praktische methode, iedere keer 5 L in 2-3 dagen wegwerken is niet zo goed voor je lever...

62vette

Toch nog een reactie op dit topic.

Als je het laat hergisten in het beertender fust, krijg je dan niet last van het sediment wat achterblijft in de zak?
Je zult dan een volgende vulling hiermee "vervuilen"?

Fripel

Citaat van: 62vette op 11-04-2014  16:01 uToch nog een reactie op dit topic.

Als je het laat hergisten in het beertender fust, krijg je dan niet last van het sediment wat achterblijft in de zak?
Je zult dan een volgende vulling hiermee "vervuilen"?

Je kunt, nadat het leeggetapt is, het fustje even een paar keer spoelen met lauw water met daarin opgelost Oxy.
Dus een paar keer vullen en weer leegtappen, dan raak je de gist en/of sediment wel kwijt.
Als laatste even met gewoon water vullen en weer leegtappen, dan ben je weer klaar voor een nieuw brouwsel.

Henielma

Alleen na een keer of 3 schoonmaken is de binnenzak kapot. Uiteindelijk heb ik er een half jaar hiermee gefrubeld en daarna soda kegs gekocht. Dat is dan een genot qua robuustheid.

Fripel

Mijn ervaring is anders, als je niet met de vaatjes gaat schudden werkt het prima, de zak blijft bij mij gewoon heel. Ik gebruik een vaatje maximaal 3 keer, dan gaat ie weg. Het is geen super-robuust systeem met deze vaatjes, dat ben ik met je eens. Meer iets voor zo nu en dan een vaatje of om eens te kijken of tappen iets voor je is of niet. Voor serieus tappen is het niet geschikt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.