Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Black Adder Stout met Scotch ale gist van Wyeast

Gestart door DenMaarten, 09-10-2006 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

DenMaarten

Eind mei bij de opendag van Brouwland geweest. Met het recept van de Black Adder Stout (van Adrie)  in mijn hoofd heb ik de inkopen gedaan. Alle mouten gerst en hop gekocht, en als laatste de gist. De Scotch Ale gist van Wyeast.

Na deze gezellige middag kwam ik thuis en pakte het recept erbij. Ooooeps, Ierse stout en Schotse gist :nut:.  Foutje, de verkeerde gist meegenomen!

Na wikken en wegen toch maar gaan gebrouwen. Afgelopen zaterdag was het zover. Na een leuke brouwdag het afgekoelde wort (sg 1044) in de schuur gezet en de giststarter toegevoegd. Pas na bijna 36 uur kwam het eerste teken van leven.
Dat heeft zeker met de temperatuur te maken gehad. In de schuur koelde het af naar ca 13-15 graden terwijl de optimale temperatuur van deze gist volgens mij op de 16 - 17 graden ligt. Vandaag dus het gistvat maar naar binnen gehaald en in de bijkeuken gezet, waar het ongeveer 18 graden is.  De Schotse gist geeft waarschijnlijk meer diacetyl dan de Ierse variant.

Dus op advies van Adrie :weetbeter: zal ik de lagering maar wat langer gaan aanhouden :slaperig:.

Groeten,
Maarten

Adrie

Ha Maarten,

Ik ben benieuwd wat het worden gaat. Jammer dat ie niet op tijd klaar is voor het BONK.

DenMaarten

Vandaag de Back Adder overgeheveld naar de glazen lager fles.
Het SG was nu 1014, dus eigenlijk net iets te hoog voor lagering. De smaak was trouwens al wel goed, niet overdreven veel boterbabbellaar smaak. Jammer dat hij inderdaad niet voor het BONK klaar is, ik had hem graag laten keuren.

Het lageren doe ik in de schuur, ik verwacht de komende weken temperaturen in de schuur tussen de 10 en 20 graden. Lijkt me wel goed.

Groeten,
Maarten

Caspar

Probeer die temp wel een beetje constant te houden (isolatiedeken).

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.