Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Houblon Chouffe Dobbelen IPA Tripel

Gestart door Gerb, 15-09-2006 23:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Heren,

Onderstaande receptuur heb ik van een Amerikaans board afgehaald. Het is het recept voor de Houblon Chouffe. De Amerikanen lopen ermee weg en aangezien we toch de beschikbaarheid hebben over Amerikaanse hoppen, kunnen we net zo goed deze zelf maken. Ik heb zelf nog geen Houblon geproefd, je schijnt deze alleen te kunnen krijgen bij La Chouffe zelf en in Amerika. Ik heb dus ook geen idee of dit recept enigzins aansluit bij de werkelijkheid.
Hier komt ie;

Alcohol%: 9%
begin SG: 1073(?)
Bitterheid: 58IBU

Voor 10 liter
pilsmout1,40 kg  42,4%
pale mout1,40 kg  42,4%
kristalsuiker 0,5 kg  15.2%

Maischen: 30 min 60°C / 30 min 70°C

Kooktijd 90 minuten

Columbus14,2 gram  90 min
Columbus14,2 gram  40 min
Saaz 42,5 gram  10 min
Chinook42,5 gramdryhop

Voor de bitterhop wordt er Tomahawk gebruikt, die schijnt dezelfde te zijn als de Columbus. De drooghop is oorspronkelijk Amarillo, maar kan vervangen worden door Chinook.

Johannes

Het wordt vast een lekkere IPA, tenzij je echt 42.5 gram per 10 liter drooghop gaat gebruiken,   ;) rekenfoutje bij het omrekenen van de (idiote) amerikaanse gewichtseenheden? 42.5 gram Saaz als aromahopstorting is ook behoorlijk aan de forse kant.

:degroeten:

Johannes

Caspar

Hey Gerb,

Je kan ook het traditionele kloonrecept van de L'Achouffe als basis gebruiken met een suikerstort van 15% ipv 7%. dan krijg je ook 9% alc.

- aanpassing, ik zie nu dat je dit percentage inderdaad had verhoogd naar 15%  ;) -

MO

Zoals je in dit onderwerp kunt lezen is het eind SG 1005. Daar hoort dan een OG bij van 1070 voor 9% alcohol. Ik denk ook dat er wel 20% suiker in zit, zeker met zo'n lage FG.
Grappig dat je een bier gaat klonen dat nog niet in Nederland verkrijgbaar is.
Ik heb ook wel interesse. Op de een of andere manier heb ik hier ook genoeg hop voor liggen.
We gaan proberen om op de hobbybrouwen dag dit bier te verkopen. Daarvoor moeten we wel helemaal naar Achouffe rijden.
Qua mout zou ik gewoon voor 2%cara120 en de rest pils gaan. Heb jij ergens een kleurwaarde kunnen vinden? Pale mout is nou niet echt iets wat veel gebruikt wordt in Belgie (ook niet in Nederland).

Gerb

Johannes,

Ik heb zeker geen rekenfout gemaakt met omrekenen. 1,5 oz is echt 42,5 gram. Dat gaan we dus niet doen.
Hier de orginele hopstorting:
1/2 oz. Tomahawk @ 90 min   
1/2 oz. Tomahawk @ 40 min   
1.5 oz. Saaz @ 10 min   
1.5 oz. Amarillo dry hops   

Hier mijn 2e voorstel (voor 15 liter):

gewicht   %
pilsmout        3,5 kg   83,3
kristalsuiker  0,6 kg   14,3
cara120       0,1 kg    2,4

Ik wil liever de hoeveelheid suiker niet boven de 15% komen, dan wordt het wel een erg dunne body. De aromahop wil ik terugschroeven naar een grammetje of 20 en de drooghop naar 15 gram.
Zijn er nog anderen die dit recept willen maken? Ik moet nog even wachten tot ik de hoppen binnen heb, dus dat duurt nog even.

Gerb

Caspar

58 IBU en een eind SG van 1005, man o man... knallend brouwseltje  :nut:.

Ik ga zelf een Chouffe kloon brouwen voor het ONK. Ik hou zeker wat wort apart waar ik extra veel suiker aan to ga voegen (misschien wel 20%), het wort zal ik hoppen zoals jullie hier gaan uitknobbelen.

Ik doe zeg maar half mee dus  ;).

Caspar

Hoi Gerb,

Heb je hier al iets mee gedaan? Ik ga hem 28-12 brouwen naar onderstaand recept. Het wordt een proefbrouwsel, kan ik ook meteen zien of Chinook lekker is om mee te dry-hoppen.

-----

Houblon Dobbele IPA Kloon

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):           6.00    Wort Size (L):      6.00
Total Grain (kg):         1.98
Anticipated OG:          1.074    Plato:             17.93
Anticipated EBC:          14.5
Anticipated IBU:          59.1
Brewhouse Efficiency:       63 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 82.1     1.63 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  2.8     0.06 kg.  Aromamout (Amber 50) - Dingem België         1.037     66
 15.1     0.30 kg.  Bruine kandijsuiker                          1.047     12

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Columbus                          Pellet  11.10  43.6  60 min.
 10.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50   7.8  20 min.
  5.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50   3.1  10 min.
  5.00 g.     Chinook                           Pellet  11.00   4.5  Dry Hop

-----

MO

En de gist mijn vriend, de gist: wordt dat versch spul?

Mening: gewone suiker doet het ook wel hoor.

Gerb

Nee, nog niets mee gedaan, ik heb gisteren net een pompoenbier gemaakt en mijn stout geheveld. Voorlopig dus even niet brouwen. Het pompoenbier heb ik naar Amerikaans voorbeeld gemaakt en zal voor veel mensen hier nog weinig te maken hebben met echt bier. Er zit namelijk een redelijke hoeveelheid kruiden in. Maar goed, dat wordt dus over een maandje of 1,5-2 pas brouwen. Hij staat zeker op de agenda!

Gerb

De gist moet natuurlijk gewoon de La Chouffe gist zijn, anders is het geen goede kloonpoging!

Caspar

Citaat van: Gerb op 29-10-2006  16:51 uDe gist moet natuurlijk gewoon de La Chouffe gist zijn, anders is het geen goede kloonpoging!

Yep, ik ga voor de Wyeast Belgian Ardennes, net als het hoofdbrouwsel (de L'achouffe kloon voor het ONK  ;D)

Herman

Hmm, er staat bij mij ook weer een IPA op het programma (evenals de La Chouffe, van de week net de gist gehaald bij v.d. Kooy). Ik ben dan ook van plan dit bier een plaats op de brouwagenda te geven, ik moet nog wel even kijken of ik me kan vinden in het recept, lijkt me zo van wel :)

Gerb

Onderstaand recept staat morgen op de agenda:
15 liter: 
                gewicht   %
pilsmout        3,5 kg   83,3
kristalsuiker  0,6 kg   14,3
cara120       0,1 kg    2,4

Maischen: 30 min 60°C / 30 min 70°C

Kooktijd 90 minuten

Columbus 14 gram   90 min 
Columbus 14 gram   40 min
Saaz 14 gram   10 min 
Chinook 14 gram dryhop

De hoppen moet ik nog even doorrekenen, maar dat zien we morgen wel weer. Hier zou nog wat aan kunnen veranderen dus.
De gist heb ik van de Zeeuwse Gistbank, deze was binnen 2 dagen aan de praat, superspul!

Gerb

Vandaag gebrouwen, de dichtheid kwam uit op 1071 en het rook allemaal erg goed. De hoppen zijn verre van subtiel en het staat nu lekker te borrelen. De bitterheid kwam uit op 58 IBU. Dit wordt dus wel een bittere knaller.

Gerb

Hmmm, ik ben niet blij. Het SG staat nog altijd op 1030 terwijl ik het bier al meer dan een week overgeheveld heb. Ik ben nu bezig om wat van de overgehouden Chouffe gist te beluchten om dat vervolgens weer bij het bier te gooien. Ik geloof nooit dat ik die 1005 einddichtheid ga halen op deze manier.

Oscar

Ai, dat is balen, erg jammer. Het kan nog best een goed bier worden, maar geen houblon chouffe.

Gerb

Is de Houblon echt zo droog? Jij hebt hem geproefd toch?

Oscar

Geproefd? Ja dat was vorig jaar in St Niklaas. Ik herinner mij de hop nog wel, maar of ie droog is? Geen idee. Bubs weet dat misschien , die had in Essen een fles bemachtigd.

Johannes

Dit bier komt nog redelijk zoet over, ondanks het lage eind SG.

EBC

Bubs en ik hebben die fles laatst geproefd.

Ik vond het eigenlijk gewoon een gedryhopte Chouffe, zoetig en vooral gistig.

Caspar

Citaat van: Gerb op 27-01-2007  16:29 uHmmm, ik ben niet blij. Het SG staat nog altijd op 1030 terwijl ik het bier al meer dan een week overgeheveld heb. Ik ben nu bezig om wat van de overgehouden Chouffe gist te beluchten om dat vervolgens weer bij het bier te gooien. Ik geloof nooit dat ik die 1005 einddichtheid ga halen op deze manier.

Eind SG 1005 is sowieso extreem moeilijk... ik heb eenmaal eerder met Wyeast Belgian Ardennes gebrouwen en dit bier eindigde op 1010. ik ga deze jongen volgende week ook brouwen, maar ga er niet vanuit dat het bier verder doorgist dan de eerder gehaalde SG 1010.

Hoe heb je de gist van de gistbank vermeerderd Gerb?

Gerb

Nee, ik denk dat een SG van 1010 meer in de richting gaat komen. De Houblon heeft natuurlijk wel meer suiker dan de gewone Chouffe, maar die laatste zit volgens mij wel op de 1012-1014, schat ik.

Ik heb de gist opgekweekt volgens de gebruikelijke manier. Het ampulletje uitgespoeld met ongeveer 20ml wort, toen dat na een paar dagen aangeslagen was heb ik er elke keer wat wort bij gedaan en zo tot ongeveer 1,5 liter giststarter opgeschaald.

MO

Mijn La Chouffe kloon staat nu te gisten, de koek is straks natuurlijk ook in mijn geval bedoeld voor iets zwaar en hoppigs. Ik heb nog een kilo of twee amerikaanse hoppen liggen, dus dat komt helemaal goed. 200 IBU?

Hopmans

Citeer200 IBU?

Mmm, maak er dan maar 1000 van.

Doe eens gek...

:)

Jos Groen

Citaat van: EBC op 27-01-2007  18:17 uBubs en ik hebben die fles laatst geproefd.

Ik vond het eigenlijk gewoon een gedryhopte Chouffe, zoetig en vooral gistig.

Ik vond vooral hoppig zo sterk zelfs dat de andere smaak helemaal niet naar voren is gekomen!
Wat die Amerikanen aan dit bier vinden? Ik weet het niet!

Vergelijkbare Topics (7)

41634

Reacties: 29
Gelezen: 4350

24350

Reacties: 8
Gelezen: 4558

33595

Gestart door RoyB

Reacties: 9
Gelezen: 2623

4763

Gestart door Gerb

Reacties: 14
Gelezen: 3848

43714

Reacties: 5
Gelezen: 875

27488

Reacties: 11
Gelezen: 5825

36007

Reacties: 5
Gelezen: 1408

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.