Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voorstel voor een tripel

Gestart door William, 03-09-2006 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

CiteerVandaag, dag 5, is het sg gedaald tot 1.030 en lijkt de vergistingssnelheid snel af te nemen. Ook was het schuim volledig weggetrokken wat voor mij het teken was om het in een mandfles te brengen. Rekening houdend met het toegevoegd suiker is de sg binnen 5 dagen gedaald van 1.088 naar 1.030.

Tsja, het ziet er naar uit dat je een trage/gestopte gisting gaat krijgen. Wat je eraan kunt doen om de boel weer aan de gang te krijgen? Wat zuurstof geeft de gist weer energie. De boel overhevelen(kletteren met gist en al) naar een ander vat wil nog wel eens helpen.

Probeer de volgende keer zoveel mogelijk vitale gist toe te voegen. Is je gist niet vitaal, of heb je niet genoeg, niet brouwen! Ook al krijg je de vergisting weer aan de gang, de kans is groot dat dit bier een van de mindere wordt uit je brouwcarriere.

Ik heb ooit een bier ingezonden naar het ONK, nette beoordeling gehad, alleen de keurmeester merkte op dat de gisting beter kon. Hij had gelijk, de gisting was gestopt en onder invloed van hogere temperaturen weer verder gegaan.
Met andere woorden je proeft het in het bier,  bijsmaken, minder fris bier.

:degroeten:

Johannes

Edgar

Toch mag
Citaat van: William op 12-09-2006  22:16 uIk zag bij een eerder sg monster dat het bier troebel was(werd troebel tijdens het koelen van 90 naar 20°C) en heb dit sample een tijdje in de koelkast geplaatst. Je ziet bij vergistingstemperatuur geen eiwituitvlokking

Ik snap het nog niet helemaal. Ik zou hieruit nog lang niet de conclusie trekken dat je bier niet helder zal worden en dat je een eiwitrust nodig hebt. Het is nog veel te vroeg.

Ik wil herhalen dat je beter niet kunt beluchten (ik zal MO zaterdag streng toespreken), dat wordt door Grote Mannen in het Bier afgeraden. In jongbier zitten componenten die gemakkelijk te oxideren zijn en dat op een nare manier doen. Laat die Duvelgist nu maar lekker doorlageren en brouw intussen wat anders.

Adrie

Nou, Edgar, sommige gisten hebben een extra zuurstofinjectie juist nodig om goed door te vergisten. Ik heb er ergens een artikel over gelezen, waarin tussentijds belucht werd en de gist dan weer netjes verder ging. Het is kiezen tussen twee kwaden: of een langzame vergisting met de kans op bijsmaakjes of nu beluchten met de kans op bijsmaakjes. Ik zou net als MO toch voor het laatste kiezen. De temperaturen zijn laag, dus oxidatie verloopt langzaam en de gist snoept snel alle zuurstof op.

MO

"Ik heb ook ergens gelezen" (wordt dit net zoiets als ik heb er nooit problemen mee gehad?) dat de aerobe fase maar 30 minuten duurt; zo snel consumeert de gist de zuurstof. Zou er in die korte periode echt zoveel kunnen oxideren?
Overigens heb ik nog betere ervaringen met hevelen. Ook dan sla je zuurstof in, maar verder begrijp ik het niet zo heel goed. Je bent je gistkoek kwijt, maar of die de vergisting nu zo zou remmen.
Kortom: dit is typisch een onderwerp waar de meningen sterk over verdeeld zijn. Je zult dus zelf moeten beslissen.

Edgar

Citaat van: Adrie op 13-09-2006  09:43 uNou, Edgar, sommige gisten hebben een extra zuurstofinjectie juist nodig om goed door te vergisten.

Nieuwe info voor mij. Je kunt natuurlijk voor elke situatie wel een ondersteunend artikel vinden (lang leve de wetenschap) maar ik heb net in de auto meneer Logsdon nog horen waarschuwen voor te laat beluchten, hoewel hij ook zei dat het risico beperkt was vooral bij zwaardere bieren omdat oxidatie zich daarin niet zo snel laat merken. Maar het is dacht ik toch een algemeen geaccepteerde 'best practice' om niet meer te beluchten als de vergisting is begonnen resp. na een uur of 12 na pitchen. Een goede pitch rate met een goed belucht wort zou geen extra zuurstof vereisen is mijn overtuiging.

Wat Logsdon (meneer Wyeast voor wie het nog niet wist) trouwens wél aanraadde is in zo'n geval wat nieuwe, goed beluchte starter te pitchen. Wat ik zelf zou doen is een deel van de gistkoek oogsten, en opkalefateren in moutextract met wat gistvoeding, continue beluchten en dat toevoegen tijdens de exponentiële fase. Als je vlak dáárvoor kort belucht is het gevaar nihil omdat er wakkere en gezonde gist aanwezig is. Beter dan slapende gist beluchten in de hoop dat 'ie wakker wordt.

MO

Een goede giststarter maken lijkt me, als ja haast hebt, inderdaad een erg goed idee.

Dat absoluut niet beluchten lijkt me toch onzin. Zodra je gaat lageren, ontkom je er mijns inziens niet aan (hoe voorzichtig je het ook doet) dat er zuurstof in je jongbier oplost.

Jacques

Beluchten blijft een lastig onderwerp. Pilsbouwers worden ten zeerste afgeraden om nog zuurstof bij hun bier te laten na de hoofdgisting. De kans dat er hierdoor de gist te sterk geprikkeld wordt om gistcellen aan te maken is erg groot. Door de gistgroei krijg je diactylvorming. Als daarna het bier gefilterd wordt en vervolgens wordt gelagerd heb je een boterbiertje.

Edgar

Citaat van: MO op 13-09-2006  10:50 uDat absoluut niet beluchten lijkt me toch onzin. Zodra je gaat lageren, ontkom je er mijns inziens niet aan (hoe voorzichtig je het ook doet) dat er zuurstof in je jongbier oplost.

Dat is toch heel goed te voorkomen nl door koolzuurgas in je vat te laten lopen. Zuurstofloos transfereren wordt naar mijn weten veelvuldig toegepast door brouwerijen en vermoedelijk niet zonder reden.

MO

Grapjas. Ik bedoelde voor thuisbrouwers, lieverd. En volgens mij heb je het over pilsbrouwers, daar komt een en ander - zoals Jacques al aangeeft - veel nauwer.

Edgar

Citaat van: MO op 13-09-2006  11:27 uGrapjas. Ik bedoelde voor thuisbrouwers, lieverd.

Ik doe dat ook... :brouwen:

Jacques

Ik geef Edgar groot gelijk. De gevolgen van oxidatie worden zwaar onderschat in de hobbybrouwerij omdat het inderdaad iets kan lijden. Dat het iets kan lijden neemt niet weg dat je veel frissere bieren krijgt als oxidatie buiten de deur probeert te houden.

Johannes

Ok. Hevel dan af, overblijvende gist pitchen in zelfde volume gekookt moutextract (+voedingsstoffen!) beluchten, de gist gaat waarschijnlijk binnen een half uur als een idioot krausen, en vervolgens pitchenbij het jongbier gooien. Geen oxidatie, wel motivatie (voor de gist om weer goed hun best te doen).

Johannes

William

Leuk om te zien hoe onze senioren het met elkaar oneens kunnen zijn  ;D.

Ik heb echter het bier gisteren al overgeheveld en heb het gistdepot niet tot mijn beschikking. Wat ik nog wel heb is een zakje Brewferm bovengist wat ik zou kunnen starten of ik zou het gistdepot van mijn eerste dubbel (Westmalle gist) op kunnen kweken en deze toevoegen.  Het moet wel een gist zijn die hoge alcoholpercentages aankan (begin sg 1088; nu rond de 1030)......en niet teveel schrikt van de nog aanwezige suiker en het al hoge alcohol%

MO

Als je gist toevoegt, moet dit hele actieve gist zijn, een goede starter dus.  Ik zou het erg zonde vinden als je er nu korrelgist aan toe zou voegen. Ik zou gewoon een paar weken wachten. Het komt goed, echt wel!

Caspar

Hey William,

Als ik ff goed terug kijk is het brouwsel pas 6 dagen oud  :o.... laat hem gewoon lekker 2 weekjes nagisten... relaxed komt wel goed hoor, hij snoept er vast nog we 13 puntjes af :gistsmile:

Ik zou dit tenminste een redelijk normaal SG bij overhevelen vinden, geen Brewferm toevoegen tenminste!

Hopmans

Inderdaad niet doen William.
Ten eerste is dit geen lekkere gist, en ten tweede gist deze ook niet ver door,
waardoor het SG toch niet veel zal dalen.

William

ok, ik zal hem uit het zicht zetten  ;). Ik zie steeds meer het belang van een superactieve starter tijdens het pitchen. Zoals ik al ik in een van de eerste berichten aangaf had ik een klein beetje twijfel.

En nu maar eens nadenken over een nieuw brouwsel. Ik heb nog Danstar Windsor gist die op z'n eind tht loopt en ook een redelijke hoeveelheid biscuit 50 die op z'n einde tht loopt. To be continued....

Hopmans

Hoi William,

Bij een begin SG van >1080 zal met Windsor het eind SG niet of nauwlijks lager worden dan 1030.
Dit is een gist met een zeer lage vergistingsgraad.
Zoete bodybuilders van bieren zijn hiermee te maken, maar daar zit jij niet op te wachten gezien deze topic.  :biersmile:
Safale s-04 en Westmalle gisten bijvoorbeeld zeer goed door.  :duimop:
Dit zijn uitstekende gisten voor tripels.

William

Citaat van: Hoppie op 13-09-2006  20:19 uBij een begin SG van >1080 zal met Windsor het eind SG niet of nauwlijks lager worden dan 1030.
Dit is een gist met een zeer lage vergistingsgraad.
Zoete bodybuilders van bieren zijn hiermee te maken, maar daar zit jij niet op te wachten gezien deze topic.  :biersmile:

Het is niet de bedoeling om weer zo'n sterk bier te maken. Ik hou best wel van een zoetje. Je zou hier dus best een bier mee kunnen maken die zeker niet te leeg zal zijn.

Edgar

Inderdaad, er is gewoon niets aan de hand. Je zit na 6 dagen op 65% schijnbare vergistingsgraad, helemaal niet slecht. Tijd om (voorzichtig) te hevelen en over een week of 2 zit je wel op je eind-SG.

William

Citaat van: Caspar op 13-09-2006  18:59 uAls ik ff goed terug kijk is het brouwsel pas 6 dagen oud  :o.... laat hem gewoon lekker 2 weekjes nagisten... relaxed komt wel goed hoor, hij snoept er vast nog we 13 puntjes af :gistsmile:

Hij heeft nu, 3 weken later, de 13 puntjes niet gehaald  :'(. Hij lijkt te blijven steken op zo'n 1020/1019 en nog maar weinig activiteit. Bijgaand een plotje van de gecorrigeerde Brix (voor alcohol - zou dus bij 100% vergisting naar 0 moeten gaan).

Je ziet dat ie zich langzaam voortsleept.

Het bier is nu nog erg troebel maar zoals ik heb gezien aan een sg monster wordt dit snel helder na koelen tot 5 grC. Waarschijnlijk heeft dit toch met de toegevoegde rijst te maken.

Ik ga de mandfles nu een weekje in de koelkast zetten en dan zondag na het BONK bottelen

EBC

Als je de gist weer aan de praat zou willen krijgen, dan zou ik zeker niet beluchten.
Wel zou ik wat gistvoeding toevoegen, meer niet, just that. Waarom adviseert niemand dat hier?
Als dat niet helpt, dan starter erbij met een andere gist.

1030 lijkt me niet te pruimen...veel te zoet en teveel risico voor spuitende flessen.

William

Citaat van: EBC op 14-10-2006  09:46 u1030 lijkt me niet te pruimen...veel te zoet en teveel risico voor spuitende flessen.

Hij is nu rond de 1019/1020 dus zoetheid / kans op spuiters zal wel meevallen vooral als ik niet te veel bottelsuiker gebruik

Vergelijkbare Topics (7)

35762

Reacties: 13
Gelezen: 4187

43787

Reacties: 1
Gelezen: 623

9765

Reacties: 22
Gelezen: 5890

42975

Reacties: 21
Gelezen: 2312

8836

Reacties: 18
Gelezen: 5239

24591

Reacties: 38
Gelezen: 12840

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.