Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RIPA - IPA met rogge

Gestart door Gerb, 29-08-2006 19:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Heren,

Ik ben in Canada op vakantie geweest en heb daar de meest fantastische bieren gedronken. Daarover in een ander onderwerp meer. Ik had het idee om daar bij een homebrewshop wat Amerikaanse hoppen in te slaan, maar dat viel dus hopeloos tegen. De Canadezen zijn als het op bierbrouwen aankomt, vrij Europees georiënteerd. Niks geen Columbus, Chinook of Centennial, maar Fuggles, EK Goldings en Saaz is wat de klok slaat. Deze komen weliswaar wel uit de US, maar toch. De meeste bieren die ik in de brewpubs aldaar heb gezien waren Engels (IPA, Bitter, brown ales, etc.), Belgisch (blonde, dubbel, tripel) en soms wat Canadees (Rousse bier met een matig tot flinke bitter). Je begrijpt dat ik niet echt veel heb kunnen scoren. De enige hoppen die ik heb kunnen krijgen zijn Galena en Cascade. Nu heb ik van de eerste begrepen dat dit een van de "cleanste" Amerikaanse hopsoorten is, jammer!

Dus met deze hopsoorten heb ik een recept voor een Rye Imperial Pale Ale in elkaar geflansd.

Recept voor 15 liter:
pilsmout3.6 kg   91,2 %
roggemout720 gram    6,9%
Caramunich75 gram   1,9 %

maischschema:
62 graden - 40 minuten
70 graden - 10 minuten

maischwater: 14 liter
spoelwater: 9 liter

kooktijd: 75 minuten

soort            aa%grammin
Galena13,5   12  75
Cascade5,75  12  30
Cascade5,75  12   5
Cascade5,75  12   drooghop

Gist: US-56

SG: 1054
Bitterheid: 46 IBU

Misschien is de dichtheid niet echt binnen de richtlijnen voor een IPA, maar ik wilde een niet te zwaar bier maken. Het gistvat ruikt in ieder geval erg goed naar de Cascade. Het doet me denken aan een soort dubbeldrank, maar dan met alcohol.

Gerb

Fons

Hallo Gerb,

Met Cascade kan je prima Amerikaanse bieren brouwen. Ik heb in Amerika bij een lokale brouwerij een fantastische IPA geproefd gebrouwen met 100% Cascade als hopgift.

Geen spoelproblemen gehad?

Gerb

He Fons,

Welke brouwerij was dat? Ik weet wel dat je met Cascade goed bier krijgt, maar die kan ik hier ook krijgen bij Brouwland. Ik had gehoopt op 'echte' Amerikaanse hoppen, zoals Columbus, Centennial, Chinook, dat soort dingen.

Herman

Nou, dan gewoon even bestellen bij MO.

Leuk recept, maar ik denk niet dat je veel van de rogge zult proeven. 6,9% is niet te veel, daar zul je overigens ook nooit spoelproblemen mee verwachten.

Ik ben overigens fan van rogge in bier, geeft een hele mooie zachte, toch kruidige smaak. Moeilijk anders te omschrijven. Het is best subtiel, je proeft dat er wat anders is, maar wat?

Herman

Johannes

Ik ben juist errug benieuwd naar de in USA gekweekte, van oorsprong Europese hoppen. Die schijnen nogal eens anders te smaken dan dezelfde hoppen die hier groeien. En inderdaad, bestel die hoppen bij Martin. In de vriezer kunnen ze best even mee, en de zakjes pellets nemen amper meer ruimte in dan een zakje met 2 bammetjes.

Fons

Gerb,

Dat was de Ann Arbor Brewing Compagny in Ann Arbor. Dat is een locale brouwerij in Michigan.
In de VS moet er toch redelijk gemakkelijk aan goede Amerikaanse hoppen te komen zijn.
Zelf heb ik nogal wat bitterhoppen meegenomen zoals, Magnum, Horizon, Columbus, etc die hier erg moeilijk zijn te verkrijgen.
Echter, aan een vergelijkend warenonderzoek hoe de hoppen uitvallen tegenover een Europese tegenhanger heb ik me niet aan gewaagd.
Wil je echt de rogge laten uitkomen in je bier moet je de storting opvoeren tot 20 à 25 % ( of meer natuurlijk ).

MO

Gerb, je hebt de hoppen besteld, dat weten Johannes en Herman niet maar ik wel. Je hebt aangegeven ze in oktober in Oss op te komen. Versturen per post is ook een optie, helaas vraagt de TNT daar E6,20 voor. Als je dit ervoor over hebt, dan moet je dat even aangeven, dan heb je ze morgen in huis.

Gerb

MO,
Ik neem ze gewoon mee met het BONK, dankje!

CiteerIk ben juist errug benieuwd naar de in USA gekweekte, van oorsprong Europese hoppen. Die schijnen nogal eens anders te smaken dan dezelfde hoppen die hier groeien.
Ik ben uiteraard ook wel geinteresseerd in het verschil tussen de Europees en Amerikaans gekweekte hop, maar voorlopig zoek ik het meer in de echt 'afwijkende' smaken en niet in de subtiliteiten. Ik moet immers ook nog zoveel brouwen wil ik mijn meegebrachte hop en bestelde hop (750 gram) opmaken. Wat een werk ligt er nog in het vooruitschiet, ik moet nodig weer eens brouwen (en meer gaan zuipen!)!

CiteerWil je echt de rogge laten uitkomen in je bier moet je de storting opvoeren tot 20 à 25 %
Dat wordt dan het volgende brouwsel..

MO

Zo, zat ik er even naast vanavond. Weer eens bewezen dat ik een zeer beroerde keurmeester ben. Kritisch geproefd (1e bier vanavond), daarna pas dit topic gelezen. Gek, ik vind het bier opeens veel lekkerder nu ik het recept lees. Nou ja! Kan ook komen omdat mijn glas bijna leeg is. Gerb, wat was het eind SG?

Rogge india pale ale - de kromme klok, Den Haag

50 cl, 5%, datum 2 september 2006

Uiterlijk: goudblond, troebel (ca 10 °C), enorme mousse schuimkraag; heel licht schuimvorming in fles, komt er niet uit.

Geur: zoetig, mild hoppig (Engelse hop, goldings of fuggles of zo, geen amerikaanse), korrelgistig (Brewferm snoepjes/fruitig, misschien safale S04).

Smaak: zoetig, veel te weinig bitter voor soort, moutig, wel lekker hoppig; erg fruitig (ga nu voor de S04); vloeit voornamelijk zoet, matig hoppig en nauwelijks bitter na. Ik vind het veel meer een bovengistende meibock dan een IPA (in dit geval RIPA). Komt zwaarder over dan 5%. Wordt na doordrinken wel bitterder.

Conclusie: niet in stijl maar wel een lekker bier.

Gerb

Het eind SG lag meen ik rond de 1010, moet ik thuis nog even opzoeken. Ik denk dat als ie wat droger had geweest dat de bitterheid ook wat beter naar voren had gekomen. Jouw smaakpapillen zijn natuurlijk ook lichtelijk gevoelloos geworden door jouw eigen extreem bittere bieren.

Bedankt voor het keuren, ik was er zelf ook tevreden mee. Volgende keer meer roggemout toevoegen, want daar heb je niet veel van geproefd begrijp ik?

Gerb

Zo, nu even een RIPA opengetrokken en ik vind hem toch echt wel lekker bitter hoor. Het is niet zo bitter als die 100 IBU brouwsels van MO, maar ik vind het wel stevig bitter. Dit lijkt volgens mij niet op een meibok.
De roggemout geeft een licht olie-achtig smaakje, wat misschien ook wel een licht soort 'ranzigheid' in zich heeft. Een beetje een lichte oxidatiesmaak. De hoppigheid is mooi, vind ik ook. Eind SG is inderdaad 1010.

MO

Het was heel gek, het bier kwam heel zoetig over in het begin van het proeven. Ik heb echt geen problemen met het proeven van matig bittere bieren, maar de bitterheid leek tijdens de eerste helft van het bier verstopt te zijn. De 2e helft smaakte wel goed bitter, maar toch, eerder rond de 35 dan rond de 45. Dit bewijst mijns inziens maar weer eens dat andere ingrediënten een ongekende invloed hebben op de bitterheidsbeleving. Zo, nou jij weer.

De Rogge kwam tijdens mijn proeverijtje niet heel goed naar voren. Daar mag wel wat meer van bij.

Gerb

Ja nu ik weer? We proeven verschillende dingen dus het is jouw stem tegen die van mij. Ik heb deze ook aan iemand anders gegeven (Caspar?), wellicht kan hij eens zijn licht werpen over dit "matig bittere biertje".

Caspar

Citaat van: Gerb op 03-11-2006  21:13 uJa nu ik weer? We proeven verschillende dingen dus het is jouw stem tegen die van mij. Ik heb deze ook aan iemand anders gegeven (Caspar?), wellicht kan hij eens zijn licht werpen over dit "matig bittere biertje".

Ik zal hem vanavond even kritisch proeven.... oehhh spannend  >:D

Caspar

Hoi MO,

Ik vond het ook zeker wel een bitter en hoppig biertje hoor, eerder 45 dan 35 IBU. Een meibok met deze bitterheid zou niet volgens type zijn...

Waarschijnlijk zijn je smaakpapillen een beetje verdoofd van al die heerlijke hop-explosies  ;). Ach ja, vroeger vond ik een Orval echt niet te drinken en sprongen de tranen in mijn ogen, nu vind ik het gewoon een lekker gehopt biertje  :biersmile:.

PS Gerb, er dreef wel een stuk hop in het bier, misschien is hij extra gedryhopt  ;D.

Vergelijkbare Topics (7)

19115

Gestart door davadox

Reacties: 15
Gelezen: 9953

24152

Reacties: 2
Gelezen: 1534

6357

Reacties: 9
Gelezen: 4645

28757

Reacties: 2
Gelezen: 1712

13416

Gestart door VEMP

Reacties: 65
Gelezen: 18208

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.